5/5 - (3 امتیاز)

ارتز ها وسایل های کمکی هستند که از آن ها به جهت بازگرداندن توانایی های از دست رفته استفاده می شود، به طور مثال اگر شما برای به دلیل هرگونه آسیبی برای راه رفتن دچار مشکل شده باشید، می توانید از ارتز های پا کمک بگیرید. عموما ارتز ها به سه دسته تقسیم می شوند که شامل: ارتز های اندام فوقانی، ارتز های اندام تحتانی و ارتز های نخاعی می باشند.

در این مطلب از سایت کلینیک فراز قصد داریم تا در خصوص انواع ارتز های اندام تحتانی صحبت کنیم و بررسی نماییم که اصلا در چه مواردی از آن ها استفاده می شود و برای ساخت باید به کجا مراجعه کنیم. بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان به این دستگاه ها احتیاج دارد و به دنبال این هستید که اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

ارتز چیست؟

ارتز چیست

در بالا کمی با ارتز آشنا شدیم و یک تعریف کلی از آن را ارائه دادیم، اگر بخوایم کمی بیشتر در خصوص آن توضیح بدهیم باید بیان کنیم که ارتز نوعی وسیله پزشکی می باشد که به جهت بهبود عملکرد و افزایش توانایی های اندام و مفاصل استفاده می شود. از این وسیله یا به جهت کم کردن فشار و یا افزایش فشار استفاده می شود تا بتوان به هدف درمانی مورد نظر رسید.

ارتز ها شامل انواع بریس، اسپلینت، کفش طبی و کفی طبی می باشد. البته نام های دیگری برای این وسیله وجود دارد، برخی از افراد برای اشاره به این وسیله از نام هایی مثل اعضای مصنوعی، پروتز و ارتوپدی فنی استفاده می کنند. شایع ترین و آکادمیک ترین نامی که باید برای این وسیله استفاده شود همان ارتز و پروتز می باشد.

اهداف درمانی ارتز شامل موارد زیر می باشد:

  • کمک به بازیابی و التیام مفاصل آسیب دیده
  • کنترل حرکات و یا کاهش حرکات اضافی مفاصل (در مواردی مانند شلی لیگامان ها)
  • کمک به حرکت فرد (آسیب دیدگی های رباط های زانو و مچ، کوتاهی عضلات و رباط ها، مشکلات حرکتی معلولین)
  • کاهش تحمل نیرو
  • اصلاح دفورمیتی های ساختاری ( انحراف ستون فقرات، انحراف زانو، صافی کف پا و…)

شما این امکان را دارید که از ارتز در تمامی بخش های بدن استفاده می شود، که عموما در یک از دسته های زیر می باشد:

چه کسانی به ارتز نیاز دارند؟

ارتز ران پا

در خصوص این که چه کسانی ملزم به استفاده از ارتز های اندام تحتانی می باشند نمی توان یک نظریه کلی بیان کرد، زیرا برای رسیدن به پاسخ این سوال باید موارد متعددی را در نظر داشت.

همان طور که اشاره کردیم از ارتز به جهت کمک به تحرک قسمت های آسیب دیده استفاده می شود، بنابراین جراح ارتوپد به جهت ثابت کردن عضوی از بدن که آسیب دیده است از ارتز استفاده می کند.

گروهی دیگر از افراد به بد شکلی اندام دچار می شود، در این خصوص نیز این امکان وجود دارد که از ارتز های مناسب وضعیت شما استفاده کرد.

و در آخر دسته ای دیگر، به درد زانو، ساق پا، ران و … دچار هستند و با توجه به درد خود نزد پزشک مراجعه می کنند و تشخیصی که برای آن ها انجام می شود این است که باید برای مدتی از ارتز های مخصوص استفاده کنند و به نوعی وسیله ای برای تسکین درد نیز می باشد.

به طور مثال برای اشخاصی که به درد های کف پا دچار هستند، ساخت کفی طبی یکی از بهترین کارهایی است که جهت درمان آن ها استفاده می شود.

بنابراین تنها کسی که به خوبی می تواند تشخیص دهد آیا استفاده از ارتز برای شما مناسب می باشد یا پزشک متخصص می باشد که آن هم باید معاینه کاملی از وضعیت شما انجام دهد.

خدمات درمانی که توسط کلینیک ارتوپد فنی فراز ارائه می شود، از بهترین روش های علمی و به روز دنیا به صورت غیر جراحی به بیماران توسط متخصصانی با تخصص و تجربه بالا عرضه می شود. ما در کلینیک خود با روش هایی پیشرفته قادر به ساخت انواع ارتز های مخصوص مشکلات و عارضه های شما هستیم.

انواع ارتز انواع تحتانی

انواع ارتز اندام تحتانی

منظور از اندام تحتانی، ارتز هایی می باشد که برای پا، لگن، ران و ساق پا استفاده می شود که هر کدام از آن ها به یک جهت کارایی دارند. ارتوپدی های اندام تحتانی هم می توانند به صورت مستقل باشند و هم به یکدیگر متصل باشند و به نوعی کارایی آن ها بهم وصل باشد.

بنابراین اترز ها را هم می توان به صورت ساده و تک حرکتی طراحی کرد و هم به صورت پیچیده تری که چندین کارایی برای فرد داشته باشد.

در ادامه به بررسی پر کاربردترین ارتز های اندام تحتانی می پردازیم:

ارتز پا (کفی کفش)

از این ارتز به جهت توزیع مساوی فشار بر روی تمامی سطح کف پا استفاده می شود، زمانی که فشار اضافی از روی مناطق حساس پا برداشته می شود. سبب بهبود ناهنجاری، بهبود تراز کلی پا و اندام های تحتانی خواهد شد. ارتز هایی که برای کف پا ساخته می شوند در دسته بندی اصلاح کننده، سخت، نیمه سخت و نرم می باشند.

پشتیبانی از مچ پا

گروهی دیگر از ارتز ها به جهت کمک به محکم شدن مچ پا و درمان کشیدگی های مزمن استفاده می شود. انواع ارتز هایی که برای مچ پا استفاده می شود شامل این موارد می باشد: ارتز سخت و نیمه سخت، ارتز مچ پای سخت، ارتز ژل و هوا و ارتز های مچ پای سفارشی که به طور خاص برای پای بیمار ساخته شده است.

ارتزهای مچ پا  (AFO)

تفاوتی که این مورد با گزینه قبلی دارد این است که ارتز های این دسته برای هماهنگی میان مفاصل مچ و پا استفاده می شود، به نوعی محافظت کننده پا می باشند که به عملکرد صحیح اندام های تحتانی کمک می کنند. عموما برای ساخت این ارتز ها از فلز یا پلاستیک استفاده می شود که در سه نوع سخت، نیمه سخت و مفصل دار هستند.

ارتز عملکردی زانو

ارتز زانو
ارتز زانو

این دسته از ارتز ها جهت کمک به ثبات مفصل زانو جهت درمان آسیب های رباط، بازسازی مفصل بعد از جراحی، محافظت، آسیب مینیسک و ایجاد مقاومت حداکثری برای زانو.

عموما زمانی استفاده از این ارتز ها واجب می شود که زانوی شما به هر دلیلی دچار آسیب شده است و رباط زانوی شما نمی تواند عملکرد صحیحی داشته باشد. در اینجا به کمک ارتز ها می توان این فرصت را به مفاصل داد تا خود را به طور مجددد بازسازی کنند.

ارتز شکستگی اندام تحتانی

در صورتی که به هر دلیلی استخوان را یا ساق پای شما دچار شکستگی شود، شما این امکان را دارید که به حهت درمان سریع تر و کمک به راه رفتن از ارتز های مخصوص استفاده کنید. البته ارتز های متنوعی در خصوص این شرایط وجود دارد که هر یک از آن دارای کارایی متنوعی می باشند، بنابراین در این زمینه باید از پزشک راهنمایی داشته باشید.

ارتز راه رفتن متقابل (RGO’s)

منظور از این نوع راه رفتن قرار دادن یکی از پاها مقابل دیگری می باشد، این دسته ار ارتز ها  برای کمک به بیماران مبتلا به آسیب نخاعی، میلومانینگوسئل، اسپینا بیفیدا و سایر اختلالات طراحی شده اند. اکثریت بیمارانی که به فلج اندام تحتانی دچار می شوند برای راه رفتن نیاز به استفاده از دستگاه های ارتوپدی دارند. به کمک این ارتز می توان توانایی لازم برای الگوی حرکت را به دست آورد.

ارتز اصلاح موقعیت لگن

به جهت حفظ آناتومی صحیح و مناسب لگن یا پروتز لگن، ارتزهای اصلاح موقعیت لگن طراحی شده اند. اجزای تشکیل دهنده آن شامل کمربند لگن، کاف ران و مفصل ران می باشد. مفصل لگن یکی از مهم ترین قسمت های پا می باشد که اگر آسیبی برای این قسمت رخ بدهد تمامی حرکات شما اعم از نشستن، خوابیدن و راه رفتن دچار مشکل می شود.

استفاده از ارتز های لگن این امکان را به شما می دهند که توانایی خود را بازیابی کنید و به طور مجدد ایم امکان را داشته باشید تا زمان درمان، دامنه حرکتی خود را حفظ کنید.

برای مشاهده نمونه ارتز های ساخته شده در کلینیک فراز، به پیج اینستاگرام آن سر بزنید!

نتیجه گیری

اگر بخواهیم یک جمع بندی از تمامی مطالب بیان شده در بالا داشته باشیم، بریس یا همان ارتز نوعی وسیله برای حمایت از یک بخش از مفاصل بدن می باشد. این که چه مدت باید از آن استفاده کنید و یا شرایط استفاده چه می باشد وابسته به دلیل استفاده شما می باشد.

ارتز ها دارای انواع مختلفی می باشند که شما باید با توجه به نیاز خود به سراغ آن ها بروید، بهترین کاری که در این زمینه می توانید انجام بدهید این است که برای ساخت آن ها نزد کلینیکی حرفه ای مراجعه نمایید تا اطمینان داشته باشید که ارتز شما کاملا متناسب و با کیفیت ساخته می شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با ارتز های اندام تحتانی و انواع آن ها آشنا نماییم.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید!

الان تماس بگیر

پروتز چشم

درمان کف پای صاف

انواع کفی طبی

کفی طبی

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید!

الان تماس بگیر

احسان غلامی ارجنکی

مدیریت کلینیک فراز

رویا سلیمانی منفرد

مسئول بخش ارتوز

مروارید علیپور

ارتوزیست و پروتزیست

کادر درمان مجرب کلینیک فراز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *