4.7/5 - (42 امتیاز)

فهرست محتوا

پای پرانتزی و پای عادی
درمان زانوی (پای ) پرانتزی

منظور از زانو پرانتزی چیست؟ همه شما بارها افرادی را دیده اید که به پاهای پرانتزی شکل دچار هستند. این اختلال به این شکل است که زمانی که فرد قوزک پای خود را به هم متصل می کند، فاصله بین زانوهای او از حالت طبیعی بیشتر است. اما یکی از سوالات رایج این می باشد که درمان پای پرانتزی چیست؟ آیا اصلا درمان می شود؟

زانوی پرانتزی جزو عارضه هایی می باشد که هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است به آن دچار شوند و جزو آسیب های نسبتا شایع به شمار می رود.

بعد از مطالعه این مطلب از کلینیک فراز شما دانش کافی برای مقابله با این عارضه را خواهید داشت. چرا که ما قصد داریم تمام روش های درمان غیر جراحی پای پرانتزی (برخی اوقات جراحی) را در اختیارتان قرار دهیم.

منظور از پای پرانتزی چیست؟

همانطور که در مقدمه ذکر شد، زمانی که یک فرد به پای پرانتزی دچار می شود، این عارضه معمولا از زمان بچگی در وی رخ داده است. به این ترتیب پای پرانتزی زمانی اتفاق می افتد که وقتی فرد دو قوزک پای خود را به هم می چسباند، شاهد این است مه زانوهای او بیشتر از حالت طبیعی از یکدیگر فاصله دارد.

در علم پزشکی به این حالت، ژنوواروم نیز گفته می شود که می تواند در صورت وجود انحراف 5 تا 7 درجه طبیعی باشد. در واقع زمانی که این انحراف بیشتر از 5 تا 7درجه باشد، باعث می شود تا از حالت طبیعی خارج شود که نتیجه آن کاهش بهبود زندگی افراد است.

پای پرانتزی در بزرگسالان

وقتی فرد بزرگسالی به پای پرانتزی دچار می شود، شاید در ابتدا درد نداشته باشد ولی به مرور ایجاد شده و باعث می شود تا فرد در ایستادن و راه رفتن های طولانی ناتوان شود. پس در این صورت نیازمند درمان و جلوگیری از بروز اتفاقات بدتر است..

زانوی پرانتزی در کودکان

در خصوص کودکان نیز، بهتر است بدانید زمانی که فرد از زمان تولد تا 2 سالگی به این اختلال دچار است، این کاملا طبیعی است ولی زمانی که بعد از 2 سالگی نیز ادامه پیدا می کند، باید سریعا برای درمان پای پرانتزی اقدام نمود.

پس اگر کودک شما در سن 2 سالگی به پای پرانتزی در حالت طبیعی تا 8 درجه دچار بود، نیازی به نگرانی ندارد ولی تداوم آن قطعا نگران کننده است. همچنین لازم است بدانید در صورتی که این حالت از طبیعی بودن خارج شود، باید روش های درمانی آن پیش گرفته شود. در غیر این صورت کیفیت زندگی فرد کاهش پیدا کرده و درمان برای او سخت تر خواهد شد. پس نباید آن را پشت گوش انداخت و باید مورد بررسی پزشک متخصص ارتوپد کودکان قرار گرفت.

رابطه زانو (پای) پرانتزی با عدم تعادل پا

پای پرانتزی

پای پرانتزی یا همان زانوی پرانتزی معمولا اگر در حالت طبیعی باشد، می تواند یک سری مشکلات جانبی را برای افراد ایجاد کند و معمولا با درد همراه نیست. به این ترتیب این مشکلات باعث پایین آمدن کیفیت زندگی افراد خواهد شد. این اختلال معمولا به راحتی قابل تشخیص است زیرا وقتی که فرد زانوهای خود را به یکدیگر نزدیک می کند، در حالت وجود این آسیب آن ها از هم دور هستند و حالت طبیعی ندارند.

این عارضه در نتیجه اغلب اوقات زمانی که از حالت کمتر خودش بیشتر شود و شدت بگیرد، با درد و التهاب همراه است و حتی می تواند آسیب های دیگری را از جمله فرسایش مفاصل زانو ایجاد کند که در این صورت روند درمان بسیار سخت تر خواهد شد. سوالی که در این بخش حائز اهمیت است، این است که چه رابطه ای بین عدم تعادل پا و زانوی پرانتزی وجود دارد؟

بهتر است بدانید زمانی که فردی به هر دلیل به این اختلال دچار می شود، در ابتدا شاید متوجه تاثیر این آسیب در کیفیت زندگی اش نباشد؛ ولی به مرور زمان شاهد تعداد انگشت شماری از مشکلات است. از آنجایی که پای پرانتزی فرم بدن را به طور کلی تغییر می دهد، و ساختار قسمت پایینی بدن از حالت طبیعی خودش خارج می شود، به نیمه بالایی بدن شوک وارد شده و دچار عدم تعادل پا می شوند.

این آسیب باعث می شود تا فرد مجبور شود وزن خود را به روی مفاصل زانو و مچ پا بی اندازد و در نتیجه این کار باعث می شود تا مفاصل ملتهب شده و با درد همراه باشد. این افراد اگر برای مدتی پیاده روی کنند، دیگر قادر به حرکت کردن نیستند و تعادل خود را از دست می دهند. به این ترتیب ارتباط مستقیمی بین پای پرانتزی و عدم تعادل در پا وجود دارد که باید هر چه سریع تر برای خلاص شدن از آن به سمت درمان زانو (پای) پرانتزی بدون جراحی رفت.

درمان پای پرانتزی
پای ضربدری و پای پرانتزی
زانوی پرانتزی

علت بروز پای پرانتزی در کودکان

پای پرانتزی کودکان

زمانی که کودکی با سن کم به این آسیب دچار می شود، دلایل قطعی برای بروز پای پرانتزی در آن وجود دارد که این دلایل ممکمن است در هر کودکی رخ دهد. به این ترتیب بهتر است با آن ها آشنا شوید تا بتوانید یک درمان ایده آل را برای کودک خود پشت سر بگذارید. این دلایل به شرح زیر است:

  • کمبود ویتامین دی در بدن کودک
  • عوامل وراثتی و ژنتیکی
  • ابتلا شدن به بیماری های خاصی مانند راشیتیسم، بلانت و سی پی که باعث از بین بردن تعادل عضلانی می شوند.
  • اضافه وزن و چاقی بیش از حد در بعضی از کودکان
  • شکستگی هایی که رخ داده و به خوبی جوش نخورده اند باعث بروز پای پرانتزی در کودک می شود.
  • راه افتادن زود هنگام کودک از دلایل رایج
  • استفاده از پوشک های نامناسب یا بزرگت راز سایز کودک
  • وجود تومور در استخوان پا یا زانوی کودک که بسیار نادر است
  • ایجاد شدن به عفونت های شدید در سیستم اسکلتی بدن کودک

در چنین مواقعی که والدین با علائم این چنینی در کودک خود مواجه می شوند، می خواهند بدانند که بهترین زمان برای مراجعه نزد پزشک برای درمان پای پرانتزی کودکان چه زمانی است.

پس زمانی که هر یک از علائم را مشاهده کردید، بهتر است در زمانی که کودک شما در سه سالگی به سر می برد و پرانتزی بودن پاهای او شدت بیشتری پیدا کرده، هر چه سریع تر اقدام کنید.

اگر فرزند شما سن دو سالگی را گذرانده و نسبت به سایر بچه ها از قد کوتاه تری برخوردار است، مطمئنا در راه رفتن با مشکل رو به رو است. پس باید سریعا درمان را آغاز کنید. همچنین در این مواقع ممکن است کودک شما از درد پا رنج ببرد، که باید مورد بررسی پزشک قرار بگیرد.

بیشتر بدانید: تاثیر زانوی پرانتزی بر قد

دلایل زانو پرانتزی در بزرگسالی

زانوی پرانتزی بزرگسالان

داشتن عدم تعادل عضلانی در پاها در بزرگسالان می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که یکی از مهم ترین آن ها آرتروز و ساییده شدن مفاصل استخوانی می باشد.

در اصل پای پرانتزی مشکلی را در ساق پا و زانوها ایجاد می کند که باعث می شود همانطور که ذکر شد، فرد در راه رفتن تعادل خود را از دست بدهد. البته لازم به ذکر است که این اسیب می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که ناشی از بی اهمیتی به درمان آن ها می باشد که نتیجه آن باعث پرانتزی یا کمانی شکل شدن پاها نیز می باشد. لازم است بدانید که این دلایل مهم به شرح زیر است:

آرتروز و ساییدگی در مفاصل زانو در بیشتر مواقع در افراد دارای سن زیاد رخ می دهد که ناشی از فرسودگی استخوان ها می باشد.

راشیتیسم نوعی از بیماری نرمی استخوان است که در افراد بسیار نادر است ولی در برخی مناطق به عنوان یک مشکل شایع تبدیل شده است. در اصل این بیماری از یک سوء تغذیه به دست می آید که باعث نرم شدن استخوان ها و عدم مقاومت آن ها می شود.

اضافه وزن و چاقی یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود تا وزن زیادی به روی زانوها بی افتد. پس در نتیجه باعث انحراف زانوها و کج شدن آن ها می شود. این آسیب در نتیجه کمانی شدن زانوها را به همراه دارد که باید مورد درمان قرار بگیرد.

تنها راه درمانی که می توانید از دست پای پرانتزی در سن بزرگسالی خلاص شوید، این است که برای آن به یکی از بهترین پزشکان متخصص در حیطه درمان پای پرانتزی بزرگسالان مراجعه کنید

نشانه های پا پرانتزی

علائم پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان

در بعضی مواقع شرایط زندگی سخت، تروماها،
صدمات و آسیب های زانو می تواند دلیلی بر بروز این آسیب در بزرگسالان باشد. پوکی
استخوان در سن های بالا نیز می تواند باعث بروز این علائم در فرد باشد. این علائم
در بزرگسالان و کودکان به شرح زیر است:

  • ناتوانی در راه رفتن صحیح
  • ناتوانی در راه رفتن زیاد و دچار شدن به درد و التهاب در زانو
  • کج شدن زانوها و انحراف آن ها به سمت داخل
  • وجود فاصله زیاد بین زانوها و قوزک
  • اختلال در رشد
  • عفونت
  • عود ناهنجاری
  • درد در قسمت داخلی زانو و یا مبتلا شدن به آرتروز در صورت عدم درمان

علائم و نشانه های این بیماری به راحتی
قابل دیدن است و می توان متوجه این موضوع شد. پس بهتر است برای جلوگیری از عوارض
این بیماری سریعا برای درمان پای پرانتزی اقدام کرد.

تشخیص پای پرانتزی

تشخیص زانو پرانتزی

پای پرانتزی عارضه ای است که در ظاهر به طور کامل و به وضوح تفاوت آن دیده می شود. باز هم با این حال پزشک متخصص باید وجود این بیماری را تایید می کند. بنابراین تشخیص این اسیب در بزرگسالان برای پای ضربدری و یا همان پرانتزی به وسیله روش های خاصی صورت می گیرد که شامل اشعه ایکس، عکس برداری و تصویربرداری های مخصوص است.

یکی از نشانه هایی که در بزرگسالان وجود پای پرانتزی را تایید می کند، ساییده شدن کف کفش ها است که نشان می دهد پاها قادر به حرکت به صورت ایده آل نیستند. پس زمانی که علائم این بیماری در فرد وجود داشته باشد و پزشک نیز آن را تایید کند، تنها راه آن برای رهایی مراجعه برای درمان پای پرانتزی بزرگسالان و کودکان است.

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

اغلب افرادی که برای درمان پای پرانتزی اقدامی نمی کنند، تصور می کنند که قرار است سریعا تحت جراحی قرار بگیرند. به همین دلیل درمان خود را پشت گوش می اندازند. در صورتی که بهتر است بدانید که روش های درمان زانو (پای) پرانتزی بدون جراحی نیز وجود دارد و اگر برای درمان خود سریعا اقدام کنید و نسبت به آن بی اهمیت نباشید، قطعا پزشک این روش ها را به شما توصیه می کند.

پس بهتر است نگرانی بیهوده را کنار گذاشته و ابتدا اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید. پس با پیگیری روش های درمانی می توانید باعث بهبود کیفیت زندگی خود شوید. این روش ها به شرح زیر است:

درمان بدون جراحی زانوی پرانتزی

درمان زانو پرانتزی در کودکان

درمان پای پرانتزی در کودکانزمانی که با توجه به شرایط ذکر شده، کودک شما در این وضعیت قرار دارد، باید برای درمان زانوی پرانتزی کودکان به پزشک ارتوپدی مراجعه کنید. در این صورت است که متخصص ارتوپدی کودکان با به کارگیری روش های تشخیصی اعم از آزمایشات و تصویربرداری، معاینات فیزیکی و بالینی، آزمایش خون و سنجش ویتامین دی، و همچنین اشعه ایکس سعی بر این دارد تا دلیل بروز این آسیب را مشخص کند.

به این ترتیب می تواند روش های درمانی موثری را برای کودک توصیه کند که درمان قطعی و 100 درصد به همراه داشته باشد. به این صورت روش های درمانی به صورت موارد ذکر شده در زیر می باشد:

1.   محکم بستن پاها برای جلوگیری از حرکت آن ها توسط توصیه های پزشک، به وسیله والدین یکی از روش هایی است که عوارضی به دنبال ندارد و باعث درمان پای پرانتزی می شود.

2.   مصرف انواع ویتامین و مکمل ها یکی دیگر از روش های درمانی است که باعث تقویت و مقاوم شدن استخوان ها شده و در نتیجه باعث می شود تا شکل آن ها باز گردد و به حالت طبیعی تغییر کند.

3.   استفاده از کفی و بریس های طبی برای جایگذاری در کفش کودک، باعث می شود تا پاهای او در هنگام حرکت مهار نشوند و حالت آن ها بهتر شود.

4.   به توصیه پزشک نرمش و تمریناتی داده می شود که باعث تقویت عضلات کودک شده و عضلات اطراف ران و بالای زانو را مقاوم می کند.

5.   شرکت در جلسات فیزیوتراپی برای کودک می تواند الگوی درست راه رفتن را به کودک آموزش دهد و فرم پاها و زانوهای او را با مقاوم ساختن آن ها تغییر دهد.

قطعا در این زمینه کلینیک ارتوپد فنی فراز، بهترین روش های درمانی را ارائه می دهد. به پیج اینستاگرام آن سر بزنید!

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی

درمان زانوی پرانتزی در بزرگسالان

 

1- استفاده از بریس

روشی است که پزشک توصیه می کند و می تواند در اوایل بروز این آسیب بسیار موثر باشد. همچنین معمولا استفاده از کفش های طبی و گچ گرفتن پا برای درمان توصیه می شود که برای اغلب افراد موفقیت آمیز است. این روش درمانی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مناسب است و می تواند باعث اضصلاح وضعیت پای آن ها شود.

بیشتر بدانید: درمان زانوی پرانتزی با بریس

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک ارتوپد فنی فراز تماس بگیرید!

2- فیزیوتراپی

از آنجایی که فیزیوتراپی و ورزش با تمرینات و حرکت هایی مناسبی برای تقویت عضلات همراه است، می تواند نتیجه مثبتی داشته باشد. به این ترتیب این تمرینات به منظور تقویت مفاصل اطراف زانو و بالای ران طراحی شده است که با گذشت زمان موقعیت اندام پا را بهبود می بخشد. این روش برای کسانی مناسب است که در وضعیت شدیدی از زانوی پرانتزی نیستند و به این ترتیب به وسیله این درمان می توانند میزان آن را کاهش دهند.

بیشتر بدانید: درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی

3- ماساژ درمانی

ماساژ درمانی در جلسات ماساژ و یا فیزیوتراپی می تواند به طور قطع به این آسیب کمک کند. این روش در دسته درمان زانو (پای) پرانتزی بدون جراحی قرار دارد که در دوره رشد تاثیرگذارتر است. البته لازم به ذکر است که این کار نیز باید توسط افراد با تجربه و تخصص کافی در زمینه درمان پای پرانتزی انجام شود و توسط هر شخصی امکان پذیر نیست.

4- استفاده از کفش های طبی

روش درمانی دیگر که به عنوان درمان زانو (پای) پرانتزی بدون جراحی شناخته شده است، استفاده از کفش های طبی می باشد که عدم هماهنگی در پاها را درمان می کند و در آن ها ثبات به وجود می آورد.

استفاده از کفش های طبی به حفظ تعادل فرد کمک کرده و در نتیجه احتمال آسیب دیدگی را کم می کند. رعایت این مورد حتی می تواند درد در ناحیه پاهای شما را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: درمان پای پرانتزی با کفش

5- حرکات اصلاحی 

همان طور که مشاهده کردید روش های زیادی برای درمان این عارضه طراحی شده اند که در این میان ورزش های مخصوص پای پرانتزی یکی از این روش ها هستند ک با تاثیری که در تقویت عضلات پا و زانو دارد باعث اصلاح فرم زانو ها می شود. از جمله حرکات ورزشی برای اصلاح فرم زانو می توان به:

  • حرکت بالا آوردن پاها
  • حرکت کششی پا
  • حرکت دورسی فلکشن
  • ورزش پیلاتس
  • ورزش یوگا

 

درمان زانو پرانتزی با جراحی

درمان زانو پرانتزی با جراحی

در بالا ما روش هایی را معرفی کردیم که به کمک آن ها می توانید بدون استفاده از جراحی برای درمان اقدام کنید. به صورت مجزا به تعریف روش های مختلف برای درمان بزرگسالان و کودکان پرداختیم تا با هریک از آن ها به خوبی آشنا شوید.

در درجه آخر زمانی که پای پرانتزی به وسیله روش های درمان ذکر شده، بهبود پیدا نکرد و حتی کودک همچنان از درد رنج می کشید، تنها روشی که باقی می ماند، جراحی می باشد که پزشک آن را توصیه می کند.

این روش معمولا برای پاهای پرانتزی صورت می گیرد که درمان آن ها نادیده گرفته شده و در نتیجه باعث بدتر شدن بیماری شده است. به این ترتیب باعث می شود تا روند درمان آن کند شده و بیماری شدت بیشتری گرفته باشد. تنها روش درمان زانوی پرانتزی کودکان و بزرگسالان در درجه آخر در این شرایط جراحی می باشد.

اما این که دقیقا از چه روش جراحی استفاده می شود و مراحل آن به چه صورت است، موضوعی است که تنها در معاینات حضوری مشخص می شود.

مقاله پیشنهادی: درمان زانوی پرانتزی با لیزر

عوارض عدم اهمیت به پای پرانتزی

عوارض زانوی پرانتزی

برخی از افرادی که متاسفانه از زمان کودکی یا در همان بزرگسالی به پای پرانتزی دچار شده اند، نسبت به این آسیب بی اهمیت هستند زیرا تصور می کنند به خودی خود رفع خواهد شد. در صورتی که این آسیب به خودی خود رفع نمی شود، مگر تا قبل از سن 2 سالگی که کاملا طبیعی است.

به این ترتیب اگر نسبت به درمان پای پرانتزی بی اهمیت باشید، تنها عوارض آن در ابتدا شاید شکل ظاهری آن باشد. ولی به مرور زمان با درد داخلی و فشار زانو همراه خواهید شد. به مرور زمان همچنین می تواند این درد در مفاصل حتی در هنگام راه رفتن نیز با شما همراه باشد.

در بیشتر موارد زمانی که مدت زیادی از بروز این اختلال گذشته باشد، پای پرانتزی می تواند منجر به بریدگی و پارگی غضروف زانو شود که در نهایت می تواند مشکلات دیگری را نیز به وجود آورد. پس بهترین زمان برای مراجعه به پزشک بعد از سن دو سالگی در صورت ادامه دار شدن این آسیب، و در نوجوانی و بزرگسالی در اولین زمان بروز این آسیب در اثر دلایل ذکر شده است. اگر در اسرع وقت درمان را آغاز کنید، هرگز با این عوارض رو به رو نخواهید شد.

برای جلوگیری از پرانتزی شدن پاها در کودک چه باید کرد؟

برای آنکه بتوان از بروز این آسیب در کودکان جلوگیری کرد، مراقبت های ویژه اعم از مصرف داروهای ویتامین دی باید زیر نظر پزشک به کودک داده شود تا  استخوان های کودک بتوانند در حالت طبیعی رشد کنند.

در واقع کودک باید روزانه 400 واحد ویتامین دی مصرف کند. جلوگیری از مسمومیت های کودک مانند دقت در خوراندن آب آشامیدنی سالم به وی از جمله مواردی است که باعث می شود تا کودک به این عارضه دچار نشود.

پس با رعایت نکات بسیار ساده می توان جلوی این اتفاق را گرفت. البته در رابطه با مصرف هر دارویی به کودک خود سرخودانه دست به انجام کاری نزنید و با پزشک متخصص در این حیطه مشورت کنید.

نتیجه گیری

همانطور که ذکر شد، پای پرانتزی هماهنگی و ثبات در راته رفتن را از بین می برد و باعث کاهش کیفیت زندگی افراد می شود. شاید در ابتدا این آسیب با درد همراه نباشد، ولی به مرور در صورت عدم درمان ممکن است با عوارض و بیماری های رو به رو شود. پس باید هر چه سریع تر در صورت بروز آن به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با توجه به وضعیت شما بهترین روش درمانی ارائه شود.

ممنون که تا انتها همراه ما بودید امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از شما دعوت میکنیم در بخش نظر سنجی شرکت نمایید.

پاسخ به سوالات متداول درباره پای پرانتزی

هیچ راه قطعی برای پیشگیری از پای پرانتزی وجود ندارد. با این حال، تغذیه سالم و دریافت کافی ویتامین D می‌تواند به رشد سالم استخوان‌ها و مفاصل کمک کند.

پای پرانتزی معمولاً خطرناک نیست. با این حال، اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به آرتروز زانو و سایر مشکلات شود.

 پای پرانتزی خود به خود دردناک نیست، اما می‌تواند باعث ایجاد فشار غیرطبیعی بر روی مفاصل زانو، ران و باسن شود و در نتیجه باعث درد، التهاب، سایش و آسیب مفصلی بشود. این عوارض ممکن است با زمان بدتر شوند و به آرتروز زانو منجر شوند.

 

رشد طبیعی: در کودکان نوپا، پای پرانتزی تا سن 3 سالگی طبیعی است.

بیماری های استخوانی: مانند راشیتیسم

مشکلات ژنتیکی: مانند سندرم داون

جراحات: مانند شکستگی استخوان ران

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید!

الان تماس بگیر

ساخت پروتز چشم

درمان کف پای صاف

انواع کفی طبی

ساخت کفی طبی

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید!

الان تماس بگیر

کادر درمان مجرب کلینیک فراز

احسان غلامی ارجنکی

مدیریت کلینیک فراز

رویا سلیمانی منفرد

مسئول بخش ارتوز

مروارید علیپور

ارتوزیست و پروتزیست

1 دیدگاه

  • بنده توسط دکتر غلامی بدون انجام هیچگونه جراحی پای پرانتزیم درمان شد و باعث شد ۴سانت به قدم اضافه بشه که اعتماد به نفسمو بالاتر برد. از دکتر غلامی و کلینیک فراز بسیار متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *