3.7/5 - (35 امتیاز)

منظور از خارپاشنه چیست؟ درمان خار پاشنه به چه صورت است؟ اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟ آیا می توان آن را به کمک درمان های خانگی درد پاشنه پا درمان کرد؟ علت بروز آن در چیست و چگونه باید جلوگیری کنیم؟

در این مطلب از سایت کلینیک فراز قصد داریم تا به تعریف صفر تا صد خار پاشنه پا بپردازیم و بهترین درمان های فوری را ارائه دهیم. بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

خار پاشنه چیست؟

در یک تعریف کلی خار پاشنه یک رشد استخوانی نوک تیز است که بر روی استخوان پاشنه شما ایجاد می شود. این عارضه  معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که بافتی که در امتداد کف پای شما قرار دارد (فاشیای کف پا) تحریک می شود؛ به همین دلیل است که به آن فاسیای کف پا نیز گفته می شود.

هنگامی که تاندون آشیل شما تحت فشار بیش از حد قرار می گیرد، احتمال این نوع رشد استخوان را افزایش می دهد. در نهایت، در قسمت بالایی (پشت) استخوان پاشنه رشد می کند و به این طریق فشار اضافی دائمی غشای اطراف استخوان‌های شما (پریوستوم) را می‌کشد و در نتیجه رشد و رسوبات استخوانی به نام «خار پاشنه» ایجاد می‌شود.

این مورد را هم در نظر داشته باشید که، خار پاشنه لزوماً با چشم عادی قابل مشاهده نیست و برای تشخیص و بررسی آن ها فقط از عکسبرداری با اشعه ایکس باید استفاده شود.

دو نوع خار پاشنه وجود دارد:

خار پاشنه پایین (زیر پا، ناحیه کف پا)

این مورد شبیه به یک برآمدگی استخوانی در قسمت زیرین پاشنه پا است. خار پاشنه پایین (یا تحتانی) به دلیل فشار زیاد روی فاسیای کف پا ایجاد می شود.

خار پاشنه عقب (در پشت پاشنه)

مربوط به یک رشد استخوانی است که در آن تاندون آشیل به استخوان می چسبد. در این صورت در قسمت پشت پاشنه پا احساس درد خواهید کرد؛ خار پاشنه عقب (یا خلفی) به دلیل فشار زیاد روی تاندون آشیل ایجاد می شود.

اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟

در صورتی که خارپاشنه درمان نشود، ممکن است علائم بیماری شدیدتر شود و در نتیجه باعث ایجاد عفونت های پوستی شود و در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی و حتی جایگزینی لوزه پای مبتلا باشد.

همچنین، در برخی موارد، خار پاشنه می تواند به گسترش فروزنده ای منجر شود و در نتیجه ظاهر پوست را تغییر دهد. بنابراین بهتر است به سرعت به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب و به موقعی را انجام دهید و از پیشرفت این حالت جلوگیری کنید.

علائم خار پاشنه چیست؟

علائم خار پاشنه
  • وقتی روی پاشنه پا فشار می آورید، درد شدیدی در پاشنه پا دارید.
  • صبح ها، وقتی برای اولین بار شروع به حرکت می کنید، دچار درد می شوید. به خصوص در اولین قدم هایی که پس از بلند شدن برمی دارید متوجه این موضوع خواهید شد.
  • درد پاشنه از پا به ساق پا می رسد.
  • التهاب ناشی از این امر منجر به تورم خار پاشنه می شود و پاشنه پا احساس گرما می کند.
  • ممکن است برآمدگی کوچکی را روی پاشنه خود احساس کنید یا ببینید.
  • با این حال، اغلب، از نمای ظاهری شاید خیلی متوجه آن نشوید زیرا تنها در عکس برداری قابل مشاهده است.

اگر شما هر یک از علائم بالا را داشته باشید توصیه می کنیم برای تشخیص و عکس برداری نزد پزشک متخصص مراجعه کنید تا در صورت نیاز گزینه های درمانی لازم ارائه شود. در واقع هر چه سریع تر کارهای درمانی را انجام دهید نتایج موثر تری به دست خواهید آورد.

خدمات درمانی که توسط کلینیک ارتوپد فنی فراز ارائه می شود، از بهترین روش های علمی و به روز دنیا به صورت غیر جراحی به بیماران توسط متخصصانی با تخصص و تجربه بالا عرضه می شود. ما در کلینیک خود با روش هایی ساده مثل استفاده آتل یا ساخت کفی های مخصوص قادر به درمان عارضه شما هستیم.

علت ایجاد خار پاشنه

علت خار پاشنه

شایع ترین علت خار پاشنه، فشار بیش از حد یا توزیع نابرابر هنگام راه رفتن یا دویدن است.

التهاب فاسیای کف پا

فشار بیش از حد به پاشنه پا با ایستادن طولانی مدت یا انجام ورزش در مدت طولانی می تواند باعث ایجاد استرس های غیر فیزیولوژیکی شود، همچنین ممکن است در پاشنه پا دچار پارگی های کوچک و التهاب شوید.

تمامی این واکنش ها طبیعی و به نوعی پاسخ بدن شما است زیرا با استرس ها و فشارهای نامناسب سازگار می شود، اما با افزایش فشار، کلسیم شروع به رسوب در ناحیه آسیب دیده می کند که در آن بافت همبند به استخوان (انتز) می چسبد.

این تلاش بدن برای انعطاف پذیری بیشتر پاشنه و بازیابی ویژگی های کششی طبیعی آن است. اما این خود استخوان بیرون زده نیست که باعث درد می شود. نیروی کششی قوی روی غشای اطراف استخوان‌های شما (پریوستوم) منجر به ناراحتی می‌شود، همراه با التهاب مزمن فاسیای کف پا در موارد پیشرفته تر.

عدم تحرک در مفصل ساکروایلیاک

استخوان ساکروم به استخوان ایلیاک متصل است، به این معنی که پشت ناحیه لگن شما را به ستون فقرات شما متصل می می باشد. ممکن است تعجب کنید که چگونه تحرک ضعیف در لگن می تواند باعث مشکلات پاشنه پا شود.

بسیار ساده است: عدم تحرک مفصل ساکروایلیاک، که معمولاً یک طرف را تحت تأثیر قرار می دهد، باعث می شود لگن شما از حالت طبیعی خارج شود، تنش تغییر یافته در امتداد میوفاسیای پشتی به این معنی است که طول پاها متفاوت است، در نتیجه وزن شما به طور نابرابر روی پاهای شما توزیع می شود.

در سمتی که بار سنگین تر است، عضلات ساق پا و پا بیش از حد تحت فشار قرار می گیرند. پاشنه در حالت غیر طبیعی شروع به نشستن می کند و باعث کشش بیش از حد فاسیای کف پا و ایجاد التهاب می شود و این موضوع سبب ایجاد خار پشنه خواهد شد.

چگونگی درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه

درمان های متعددی برای درمان این عارضه وجود دارد اما آنچه مهم است این است که ویژگی های کششی طبیعی بافت همبند خود را بازیابی کنید و عضلات پای خود را تقویت کنید. بهترین کارهایی که می توان به جهت درمان این عارضه انجام داد شامل موارد زیر می باشد:

کاهش فشار

در مراحل اولیه، باید از وارد شدن هرگونه فشار اضافی به ناحیه آسیب دیده خودداری کنید، از حرکاتی که روی پاهای شما بسیار سخت است (ایستادن طولانی مدت، دویدن و پریدن) اجتناب کنید. بهترین کار این است که استراحت داشته باشید و اجاره ترمیم به قسمت آسیب دیده را بدهید.

آتل شب

زمانی که شما شب در خواب هستید، نوک پاها به سمت پایین خم می شود و این موضوع یکی از دلایلی است که شما صبح که بیدار می شوید متوجه درد پا هستید. آتل شبانه سبب می شود تا پای شما به سمت بالا نگه داشته باشد و این گونه از اعمال کشش کم می شود.

سرما یا گرما درمانی

خنک کردن به کاهش درد ناشی از التهاب کمک می کند و به همین طریق گرما به شل شدن بیش از حد عضلات و فاسیا کمک می کند. شما می توانید در ابتدا از سرما درمانی استفاده کنید و پس از آن به سراغ گرم کردن پا بروید.

ماساژ

ماساژ کف پا

روی فاسیای کف پا و عضلات ساق پا خود ماساژ دهید، این کار می تواند به تحرک شما کمک کند و تنش عضلانی را کاهش دهد. هنگام انجام ماساژ فاشیا روی کف پای خود، این موارد را در نظر داشته باشید: تا جایی که ممکن است به خار پاشنه بغلتانید و فقط روی ناحیه دردناک فشار کمی وارد کنید.

ورزش های مخصوص پا

یکی از بهترین کارهایی که شما می توانید به جهت تسکین درد انجام دهی انجام حرکات اصلاحی مخصوصو می باشد. اما دقت داشته باشید که حرکات شما باید کاملا متناسب با وضعیت بدنی که دارید باشد، اگر در طی ورزش فشاری نامتناسب به کف پا وارد شود احتمالا وضعیت شما بدتر می شود.

استفاده از کفش طبی

در صورتی که شما خار پاشنه دارید باید از کفش هایی استفاده نمایید که کمترین میزان فشار را برای شما دارد. در کلینیک فراز ما به طور تخصصی مشغول به ساخت کفش طبی هستیم، بنابراین در صورت نیاز می توانید از خدمات ما استفاده کنید.

همچنین در صورتی که به کفی طبی نیاز داشته باشید این مورد نیز در کلینیک ما ساخته می شود و به راحتی می توانید متناسب با نیاز خود سفارش دهید.

در آخر در نظر داشته باشید که تمامی روش هایی که ما آن ها معرفی کردیم به نوعی در دسته روش های محافظه کارانه قرار دارند. البته که در بیشتر موارد با استفاده از همین روش ها خار پاشنه درمان می شود.

اما اگر درد شما همچنان به طور شدید ادامه دار باشد و حتی با این روش ها نتیجه به دست نیاورید، باید از روش های درمانی مثل دارو، پماد، شاک ویو درمانی یا رادیو تراپی استفاده نمایید.

قطعا در این زمینه کلینیک ارتوپد فنی فراز، بهترین روش های درمانی را ارائه می دهد. به پیج اینستاگرام آن سر بزنید!

آیا می توان از ایجاد خارپاشنه جلوگیری کرد؟

جلوگیری از خارپاشنه

یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که همواره کفش مناسب فعالتی که انجام می دهید را انتخاب کنید و تا جایی که می توانید کفش های ورزش خود را تعویض کنید. همچنین از پوشیدن کفش ‌های فرسوده یا کفش‌ هایی که بسیار ناهموار پوشیده می‌شوند (قد بین پاشنه و جلوی پا متفاوت است) خودداری کنید زیرا احتمال خار پاشنه را افزایش می‌ دهند.

بهتر است بر روی نواحی که دارای سطحی سخت و غیر هموار می باشند پیاده روی نکنید.

مراقب وزن خود باشید: اگر اضافه وزن دارید، اغلب فشار زیادی به پاشنه پا وارد می شود بنابراین تا حد امکان وزن خود را کنترل کنید.

ماهیچه های پای خود را به طور منظم تحرک و فعال کنید.

در کل در نظر داشته پاشید پا قلب دوم بدن است، نگهداری و مراقبت از آن قطعا در سلامت تمامی بدن بخش های بدن موثر است. با همین چند راهکار ساده که در بالا به آن ها اشاره کردیم شما این امکان را خواهید داشت که از بسیاری بیماری های مربوط به پا جلوگیری کنید. بنابراین توصیه می کنیم حتما در انجام آن ها دقت داشته باشید.

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با علت خار پاشنه پا و چگونگی درمان آن آشنا نماییم. توصیه ما به شما این است که زمانی که درد اولیه را احساس کردید اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید تا از شدت یافتن عارضه و ایجاد علائم های جدی تر جلوگیری کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید!

الان تماس بگیر

ساخت پروتز چشم

درمان کف پای صاف

انواع کفی طبی

ساخت کفی طبی

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید!

الان تماس بگیر

کادر درمان مجرب کلینیک فراز