4.2/5 - (26 امتیاز)

انحراف شست پا عارضه ای است که اکثر ما یا خودمان آن را تجربه کردیم و یا در اطرافمان شخصی به آن دچار است. در طی این عارضه شست پا دچار انحراف می شود و از حالت عادی خود خارج می شود و کمی به طرف داخل متمایل می شود.

با این اینکه این عارضه می تواند برای هر شخصی ایجاد شود اما عموما خانم ها بیشتر درگیر آن هستند. شایع ترین دلیلی که برای آن وجود دارد مربوط به فشار ناشی از راه رفتن می باشد که این موضوع خود نیز وابسته به دلایل متغیری است.

در ادامه این مقاله از سایت کلینیک فراز قصد داریم تا با جزییات بیشتری به بررسی کج شدن انگشت پا بپردازیم و انواع روش های درمانی که برای آن وجود دارد را بررسی کنیم. بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

علت کج شدن انگشت شست پا

غضروف مفصلی یک لایه لغزنده و کمی ضربه گیر بین دو سطح مفصلی هر مفصل تشکیل می دهد. در هالوکس ریجیدوس، سطوح غضروفی مفصل انگشت اول به دلیل ساییدگی و یا آرتروز نازک تر می شود و این موضوع باعث درد و سفتی می شود. گاهی اوقات این امر باعث ناهماهنگی انگشت پا به سمت داخل می شود که به آن هالوکس والگوس ریجیدوس می گویند.

ساییدگی می تواند با افزایش سن رخ دهد و می تواند ارثی باشد. همچنین، سایش و پارگی می تواند به دلیل مشکلات دیگری باشد که در ادامه آن ها را برای شما آورده ایم:

• به دلیل شکستگی در مفصل
  • پس از عفونت مفصل
  • توسط روماتیسم
  • کفش نامناسب
  • حرکات ورزشی اشتباه
  • راه رفتن های طولانی مدت

با توجه به این که غضروف ناپدید می شود، اصطکاک و بار اضافی استخوان زیرین افزایش می یابد. این امر می تواند باعث شود غشای مخاطی مفصل ملتهب شده و مایعی در مفصل ایجاد شود. علاوه بر این، تکه های سست استخوان (موش های مفصلی) و رشد استخوان (استئوفیت ها) ممکن است رخ دهد.

درد، تورم و سفتی از علائم اصلی کجی انگشت پا هستند. وقتی مفصل تحت فشار بیشتری قرار می گیرد، درد بدتر می شود. عموما زمانی که شما کفش های تنگ می پوشید و برای مدت زمانی طولانی راه می روید علائم آن را بیشتر احساس می کنید.

در صورتی که شما در همان ابتدا که متوجه عارضه شده اید، اقدامات لازم جهت درمان را انجام دهید قطعا در بازه زمان کوتاه تری نتایج درمان به دست می آید. زیرا هر چه قدر این عارضه قدیمی تر شود روند درمان کند تر می شود.

علائم انحراف شست پا

علائم و نشانه های اولیه عبارتند از:

• درد و سفتی در انگشت شست پا در حین استفاده (راه رفتن، ایستادن، خم شدن و غیره)
  • درد و سفتی در هنگام هوای سرد و مرطوب تشدید می شود
  • مشکل در برخی فعالیت ها (دویدن، ورزش کردن)
  • تورم و التهاب در اطراف مفصل

با جدی ‌تر شدن اختلال، علائم دیگری ممکن است ایجاد شود، از جمله:

• درد، حتی در هنگام استراحت
  • مشکل در پوشیدن کفش به دلیل ایجاد خارهای استخوانی (رشد بیش از حد).
  • درد مبهم در لگن، زانو یا کمر به دلیل تغییر در نحوه راه رفتن
  • لنگیدن (در موارد شدید)

برای مشاهده نمونه درمان های انجام شده انحراف انگشت پا در کلینیک فراز، به پیج اینستاگرام آن سر بزنید!

درمان غیر جراحی انحراف شست پا

درمان انحراف شست پا (کج شدن انگشت شست پا)

روش های درمانی متعددی برای این عارضه وجود دارد، این که کدام یک از این روش ها برای شما انتخاب شود وابسته به این است که شدت انحراف تا چه اندازه باشد و چه مدت است که ایجاد شده است.

درمان های غیر جراحی برای انحراف شست پا عبارت است از:

پوشیدن کفش مناسب

اولین و بهترین کاری که شما می توانید به جهت کنترل و درمان این عارضه انجام دهید این است که نوع کفش هایی که می پوشید را تغییر دهید.

بهتر است به سراغ کفش هایی بروید که در قسمت جلوی پا باز هستند. پوشیدن کفش های پهن قدرت انعطاف پذیری بیشتری به پاها می دهد و علاوه بر آن محافظت بیشتری از پاها صورت می گیرد و این گونه از وارد شدن فشار اضافی به پاها جلوگیری می شود.

بهترین کفشی که شما‌ می توانید انتخاب کنید کفش های طبی و صندل ها می باشد. بنابراین توصیه می کنیم حتما آن ها را در گزینه های انتخاب خود قرار دهید.

همچنین اگر شما عادت به پوشیدن کفش پاشنه بلند دارید باید به سراغ مدل هایی بروید که پاشنه آن ها ۲ و نیم سانت از زمین فاصله دارد. علاوه بر آن دقت داشته که حالت و نوع پاشنه استاندارد باشد تا فشار اضافی به پاها وارد نشود. به صورت کلی از پوشیدن کفش‌ های نوک تیز، باریک یا بدون بند خودداری کنید زیرا این کفش‌ ها از پا محافظت نکرده و فضای کافی برای قرارگیری بونیون و راحت راه رفتن را ندارند.

یکی دیگر از مسائل مهمی که باید در نظر داشته باشید مربوط به سایز کفش می باشد، چه سایز کفش شما بزرگ تر باشد و چه کوچک تر، هر دو موجب آسیب به پا می شوند. بنابراین در هنگام خرید دقت داشته باشید که کفش شما به خوبی اندازه پا باشد.

استفاده از کفی های کفش

اگر پوشیدن کفش های طبی برایتان دشوار است می توانید به سراغ های کفی های مخصوص بروید، قرار دادن کفی در کفش به هم ترازی استخوان های پا کمک می کند و موجب تسکین درد نیز خواهد شد.

در کلینیک فراز ما به صورت تخصصی با قالب گیری از کف پای شما اقدام به ساخت کفی های طبی می کنیم. بنابراین اگر به این کفی ها نیاز داشته باشید می توانید از خدمات ما استفاده کنید.

بستن انگشت پا

می‌توانید انگشت بزرگ خود را با استفاده از یک باند ببندید تا صاف مانده و یک اسپلینت تشکیل دهد. اگر بستن پا برای شما سخت است می توانید از اسپلینت های آماده استفاده کنید.

علاوه بر ان چسب ها و پد های مخصوصی وجود دارد که می توانید آن ها را بر روی استخوان پا قرار دهید تا مانع وارد شدن ضربه بشود. به هر حال نکته ای که وجود دارد این است که از استخوان انگشت شست پا محافظت کنید تا فشار مضاعفی به آن وارد نشود.

استفاده از کیسه یخ روی استخوان برای کاهش تورم

احتمالا انگشت پای شما به دلیل فشاری که تحمل میکنید و با توجه تغییر پذیری استخوان، دچار التهاب بشود. در چنین شرایطی این امکان را دارید که در طول روز چند بار از کیسه های یخ استفاده کنید تا درد و ناراحتی شما کاهش یابد.

البته در نظر داشته باشید که نباید یخ ره به طور مستقیم روی پا قرار دهید، بلکه حتما درون یک پارچه بگذارید و سپس پارچه رو روی استخوان پا بگذارید. این امر هم التهاب شما را کم می کند و هم به طور موقت درد شما کم می شود، بنابراین ارزش امتحان کردن را دارد.

مصرف داروهای مسکن بدون نسخه

می‌ توانید با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه همچون ایبوپروفن و پاراستامول (استامینوفن) درد و ناراحتی ناشی از التهاب و کجی انگشت پا را کاهش دهید. اما باید این مورد را در نظر داشته باشید که مسکن ها یک روش درمانی نمی باشند بلکه روشی موقت برای کاهش درد هستند که برای برخی موارد می توان از آن ها استفاده کرد.

ماساژ پا

ماساژ استخوان شست پا

به جهت کاهش تنش های عضلانی و افزایش تحرک مفصل و جریان خون، ماساژ درمانی بسیار توصیه می شود. بهترین کار این است که ماساژ از انگشت های پا شروع شود و تا ساق پا ادامه یاید.

البته ممکن است زمانی که انگشت های پا ماساژ داده می شود کمی احساس درد کنید، اما توصیه می کنیم تحمل کنید و اجازه دهید که کار ماساژ تمام شود. شاید به کمک ماساژ نتوان ساختار استخوان را تغییر داد، اما اگر سه جلسه و هر بار برای ۳۰ دقیقه آن را انجام دهید، متوجه می شوید که تا چه اندازه به کم شدن علائمتان کمک می کند.

فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی حرکات کششی و تقویت کننده‌ ی پا و انگشتان را به بیمار نشان داده و در صورت نیاز مفاصل ملتهب را با استفاده از روش‌ های الکتروتراپی، همچون اولتراسوند درمانی، درمان می‌کند.

خدمات درمانی که توسط کلینیک ارتوپدی فراز ارائه می شود، از بهترین روش های علمی و به روز دنیا به صورت غیر جراحی به بیماران توسط متخصصانی با تخصص و تجربه بالا عرضه می شود. ما در کلینیک خود با روش هایی ساده و بدون جراحی، قادر به درمان عارضه شما هستیم.

درمان جراحی انحراف شست پا

جراحی استخوان شست پا

اما اگر علائم بهبود نیافت، می توان درمان جراحی را انتخاب کرد. روش جراحی بسته به میزان ساییدگی از طریق اشعه ایکس توسط جراح ارتوپد انتخاب می شود که عموما شامل یکی از روش های زیر می باشد:

کیلکتومی

این روش درمانی در صورت ساییدگی خفیف مفصل انتخاب می شود. در طی این روش تمامی لبه های استخوان موجود (استئوفیت ها) به خصوص در بالا و کناره ها برداشته می شوند. این کار نه تنها باعث از بین رفتن برآمدگی در بالا می شود، بلکه تحرک را نیز افزایش می دهد.

البته با توجه به این که در این عمل خود مفصل باقی می ماند، این احتمال وجود دارد که در آینده دوباره رشد کند و به همین شکل موجب ناراحتی برای شما شود.

آرترودز

در طی موارد شدید تر گزینه درمانی آرترودز انتخاب می شود. به این صورت که غضروف آسیب دیده از مفصل خارج می شود و پس از آن مفصل با پیچ محکم می شود تا بتواند با هم رشد کند بنابراین هنگامی که استخوان رشد کند، درد نیز ناپدید می شود.

نتیجه گیری

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با کجی انگشت پا و انواع روش های درمان انحراف شست پا آشنا نماییم. در آخر لازم است این مورد را در نظر داشته باشید که اگر شما در زمان مشاهده علائم اولیه اقدامات پیشگیری را انجام دهید و برای درمان اقدام قطعا در بازه زمانی بسیار کوتاه تمامی علائم از بین می رود و درمان حاصل می شود.

اما برعکس هر چه قدر این عارضه قدیمی تر شود و دیرتر برای درمان اقدام کنید، باید صبر بیشتری داشته باشید تا نتیجه دلخواه حاصل شود، حتی در بیشتر موارد در صورت قدیمی بودن عارضه لازم است تا از جراحی استفاده کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید!

الان تماس بگیر

ساخت پروتز چشم

درمان کف پای صاف

انواع کفی طبی

ساخت کفی طبی

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید!

الان تماس بگیر

کادر درمان مجرب کلینیک فراز