4.9/5 - (28 امتیاز)

کف پای صاف زمانی ایجاد می شود که کف پا بدون هیچ فاصه ایی روی زمین باشد، یا فاصله کمی با زمین داشته باشد. صافی کف پا  می تواند در تمام سنین رخ دهد اما معمولا از زمان کودکی ایجاد می شود. در کودکی به دلیل وجود بافت های نرم ممکن است هنگام ایستادن قوس در پا ایجاد نشود و در صورتی که کودک روی انگشت خود بایستد قوس کمی دیده شود.

در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا می شویم، بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه کلینیک فراز باشید.

منظور از کف پای صاف چیست

در ویدیو بالا به خوبی در خصوص صافی کف پا توضیحات لازم ارائه شده است، به طور کلی عوامل مختلفی در ایجاد کف پای صاف تاثیرگذارند از قبیل عوامل ژنتیکی، آرتروز در بزرگسالی، آسیب ها و بیماری های دیگر و یا حتی فشار ناشی از اضافه وزن نیز می تواند دلیلی بر ایجاد کف پای صاف باشد. درمان این عارضه نیز مانند اکثر بیماری ها و عارضه ها به علت ایجاد آن بستگی دارد، اما در اکثر مواقع با روش های غیر جراحی قابل درمان می باشد.

در کودکان صافی کف پا همانطور که اشاره کردیم به دلیل بافت های نرم ممکن است ایجاد شود البته در کودکی تا سن 3 الی 4 سالگی می تواند امری طبیعی باشد، اما با بزرگ شدن کودک اگر همچنان صافی کف پا وجود دارد عوارضی را برای کودک دارد و در بزرگسالی نیز عوارض به مراتب بیشتر می شود و در فعالیت های روزمره اختلالاتی ایجاد می کند.

انواع کف پای صاف

کف پای صاف چند نوع هست که می تواند اکتسابی یا مادرزادی باشد، عواملی ژنتیکی تاثیر زیادی در نوع ایجاد این عارضه را دارند اما در نوع اکتسابی فرد ممکن با ایجاد صدمات دچار کف پای صاف شود، همچنین در زنان میانسال این عارضه شایع تر است.

کف پای صاف انعطاف پذیر

کف پای صاف می تواند منعطف باشد یا غیر منعطف؛ بدین معنی که صافی کف پای قابل انعطاف که در اکثر افراد دیده می شود، هنگام ایستادن کف پای صافی دارند اما موقعی که روی پنجه پا بایستند یا با بلند کردن پایشان از زمین، قوس کف پا تشکیل شده و قابل مشاهده است.

اکثر افراد این نوع از عارضه را بیماری نمی دانند، آنها متعقدند که همانند تفاوت چهره، در ظاهر پا و کف پا نیز تفاوتی بین آدم ها وجود دارد. در بسیاری موارد این نوع زمینه خانوادگی دارد مثلا یکی از اعضای خانواده نیز ممکن است داشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد که در دوران بارداری نیز رخ دهد.

بسیاری از افراد بزرگسالی که از کودکی این عارضه را داشته اند و صافی از نوع انعطاف پذیر بوده، از عوامل ژنتیکی و یا شل بودن رباط ها نیز ممکن است هستند که معمولا این انعطاف پذیری در مفصل های کل بدن افراد وجود دارد.

کف پای صاف غیر قابل انعطاف

نوع دیگر صافی کف پای غیر قابل انعطاف یا ریجید است؛ کف پای صاف در برخی افراد قابل انعطاف نیست بدین معنی که چه هنگامی که پای فرد روی زمین قرار می گیرد و چه موقعی که روی پنجه ها بلند می شود قوس کف پا تشکیل نمی شود.

به این نوع صافی کف پای غیر قابل انعطاف یا ریجید می نامند. در این نوع فرد باید پیگیر اصلاح و درمان آن باشد. شاید در برخی اوقات سفت شدن تاندون آشیل نیز به همراه صافی کف پا باشد که باید متخصص صافی کف پا دقت زیادی در درمان آن نسبت به وضعیت کف پا داشته باشد. کف پای صاف از نوع غیر قابل انعطاف کمترین شیوع را نسبت به نوع قابل انعطاف دارد.

علائم همراه با صافی کف پا

علائم صافی کف پا

شایع ترین علائم کف پای صاف ظاهر آن است که شما می توانید از پهلو به پا نگاه کنید وقتی فرد ایستاده باشد از پهلو قوس پا مشخص است. در قوس طولی داخلی در قسمت داخلی پا هست که در این افراد این قوس ممکن است کم یا از بین رفته باشد. از پشت سر نیز پاشنه پا اگر خمش به سمت داخل باشد یعنی طرف کف پای صاف دارد.

از دیگر علائم می توان به اختلالات و مشکلات پاشنه، درد در ناحیه مچ پا و یا حتی در اندام تحتانی اشاره کرد، در برخی موارد تورم در داخل مچ پا نیز دیده می شود. همچنین اگر سریع تر درمان انجام نشود ممکن است در درازمدت عوارضی چون زانو درد، کمر درد یا خارپاشنه نیز برای فرد داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار در صاف بودن کف پا

مقایسه کف پای صاف با کف پای معمولی

عوامل مختلفی در صافی کف پا تاثیرگذارند که شایع ترین آنها عبارتند از:

• وراثت
  • صدمات و ضربه ها به پا یا مچ پا
  • افزایش سن
  • التهاب مفصلی روماتیسمی
  • شکستگی و یا دررفتگی
  • بیماری هایی نظیر آرتریت روماتوئید
  • مشکلات عصبی

کف پای صاف چه عوارضی برای فرد دارد؟

عوارض صافی کف پا

کف پای صاف نیز با وجود اینکه به ظاهر عارضه ای خطرناکی نیست اما عوارضی خطرزا ممکن است داشته باشد؛ مثلا در افرادی که با مشکلات پا و مچ پا دسته پنجه نرم می کنند می تواند این مشکلات را وخیم تر کند. صافی کف پا فشار بیشتری را به عضلات پا وارد می کند.

افراد ورزشکار دارای کف پای صاف در معرض آسیب ها و شکستگی های بیشتری قرار دارند، همچنین احتمال ایجاد اسپیلنت ساق پا نیز وجود دارد. در این وضعیت درد در امتداد لبه داخلی استخوان درشت نی ایجاد می کند.

فردی که دچار این عارضه شده در صورتی که کفش مخصوص کف پای صاف نپوشد، شرایط وخیمی را برای پای خود ایجاد می کند و ممکن است دچار بیماری به نام بنونس شود که تاثیر منفی روی مفصل پنجه بزرگ پا می‌گذارد.

از دیگر عوارضی که این عارضه برای فرد به همراه می آورد می توان به ایجاد انگشت چکشی در پا اشاره کرد، این حالت که در زمانی رخ می دهد که در ماهیچه‌ها یا رباط های که انگشتان را صاف نگه دارند تعادل از دست برود اما در این عارضه نیز ممکن است برای فرد رخ دهد.

روش های تشخیص صافی کف پا

تشخیص صافی بودن کف پا

کف پای صاف در صورتی که باعث تغییر شکل و درد باشد، حتما متخصص معاینات بالینی را انجام می دهد. پزشکان متخصص در ابتدا وضعیت پا را کاملا بررسی کرده و در صورتی که مشاهده شود پاشنه پا به شمت قسمت خارجی پا خم شده، به این نتیجه می رسند که کف پای شما صاف است. اگر به سمت داخل خم شده باشد، قوس زیاد قابل مشاهده است.

معاینات بالینی

معاینات بالینی برای مواقعی مناسب است که در تغیر شکل ظاهری به خوبی دیده می شود اما برخی از متخصصان برای تشخیص دقیق روش های تصویربرداری را توصیه می کنند مانند اشعه ایکس، در این نوع آزمایش، در تصاویر کاملا واضح موقعیت استخوان ها دیده می شود.

اشعه ایکس

در این روش از راه های تشخیص کف پای صاف، متخصص در سه حالت از فرد عکس اشعه ایکس می گیرد. این عکس فقط شامل کف پا نمی شود بلکه مفصل مچ پا و پاشنه نیز می شود. این تصاویر را در صورتی می گیرند که موقعیت استخوان ها نسبت به یکدیگر را نشان دهد. این کار کمکی برای تشخیص دقیق و تصمیم گیری در نحوه درمان عارضه را دارد.

آزمایشMRI

برای ارزیابی و بررسی تاندون‌ها، رباط‌ها و غضروف‌ها گزینه ی مناسبی است. در این نوع از روش تشخیص کف پای صاف فوق تخصص با خیال راحت می تواند به ارزیابی موقعیت تاندون ها و رباط ها بپردازد. زیرا ممکن است عوارض این عارضه آسیب تاندون خلفی تیبیا شده باشد.

برخی از متخصصان ممکن است از یک سیستم اندازه گیری برای تشخیص عارضه و علت ایجاد آن استفاده کنند که در حین حرکت از این دستگاه استفاده می شود.

درمان کف پای صاف بدون جراحی

درمان صافی کف پا بدون جراحی

برای درمان کف پای صاف بهترین زمان کودکی است، کودکان چون بدنی در حال رشد دارند اگر والدین هرچه سریع تر اقدام کنند می توان از پیشرفت آن تا بزرگسالی جلوگیری کرد و حتی از بین برد. بنابراین بهتر است با اولین تشخیص نزد متخصص ارتوپد کودکان مراجعه کنید. البته همانطور که بالاتر گفتیم درمان قطعی صافی کف پا بستگی به نوع علت ایجاد آن دارد.

اما افرادی که در بزرگسالی نیز به آن دچار می شوند بهتر است بلافاصله بعد تشخیص آن در هر سنی به متخصص مراجعه کنند.

اما کف پای صاف چگونه درمان می شود؟ زیر نظر متخصص با کفی طبی مخصوص، تمرین ها مختلف، ورزش ها و حرکات اصلاحی که توسط متخصصین در برنامه درمانی تدوین می شود، می توان این عارضه را اصلاح و درمان کرد.

البته در بزرگسالی، متخصص درمان را ابتدا با روش های غیر جراحی انجام می دهد که این روش ها شامل کفی های طبی، کفش های مخصوص کف پای صاف، ارتزها، فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی و ورزش است. در برخی موارد که با علائمی مانند درد همراه باشد ممکن است داروهای ضدالتهاب نیز تجویز شود.

کفش طبی

کفش طبی برای کف پای صاف

افرادی که به کف پای صاف دچار هستند هنگام پوشیدن کفش های عادی دچار پا درد می شوند، بنابراین توصیه می شود تا همواره از کفش های طبی استفاده کنند، کفش طبی هم درد وارد شده با پا را کنترل می کند و هم از وارد شدن فشار اضافی به روی قوس پا جلوگیری می کند.

استفاده از کفی های مخصوص کف پا

کفی طبی مخصوص کف پای صاف

یکی از بهترین روش های درمانی برای این دسته افراد استفاده از کفی های مخصوص می باشد. کفی های مخصوص صافی کف پا را شما باید درون کفش خود قرار دهید؛ با توجه به اینکه میزان قوس کف پا برای شخص نسبت به دیگری متفاوت است، بنابراین این کفی ها ساخته می شوند و در صورت نیاز باید کفی طبی را سفارش دهید.

حرکات اصلاحی برای صافی پا

برای آشنایی با حرکات اصلاحی برای صافی کف پا شما باید نزد فیزیوتراپ مراجعه کنید، در آنجا میزان صافی کف پای شما بررسی می شود و با توجه به نتایج به دست آمده، حرکات اصلاحی مخصوص ارائه می شود.

همچنین اگر صاف بودن کف پا موحب شده باشد که در برای راه رفتن دچار مشکل شوید و یا شکل پای شما را بهم ریخته است، حرکات اصلاحی گزینه درمانی مناسبی می باشد.

تمامی این خدمات در کلینیک ارتوپد فنی فراز انجام می شود. برای آشنایی با خدمات کلینیک فراز در این زمینه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

ماساژ درمانی

شاید نتوان گفت که ماساژ درمانی یک گزینه درمانی می باشد، اما قطعا پس از انجام آن احساس بهتری در کف پای خود خواهید داشت. افرادی که دارای کف پای صاف می باشند زمان هایی که ساعات طولانی پیاده روی می کنند متوجه دردی در نایحه پا می شوند، در چنین شرایطی استفاده از ماساژ یک گزینه درمانی عالی می باشد.

جراحی صافی کف پا

متخصص صافی کف پا، درمان جراحی را به ندرت برای درمان عارضه به توصیه می کند، معمولا با روش های غیر جراحی قابل کنترل و درمان است. این موارد نادر نیز بعد از انجام روش های غیر جراحی و کارساز نبودن آنها، متخصص گزینه ی جراحی را انتخاب کرده، جراحی می تواند در اصلاح مشکلاتی چون رشد غیر طبیعی استخوان ها مفید باشد.

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با انواع صافی کف پا، علت، علائم و روش های درمانی آشنا نماییم. در آخر در نظر داشته باشید که در بیشتر موارد شما می توانید با روش های درمانی بدون جراحی برای درمان این عارضه اقدام کنید.

بنابراین حتما در مرحله اول از روش های اشاره شده در مطلب استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول درباره کف پای صاف

بله، می‌توان با کف پای صاف زندگی عادی داشت. با این حال، ممکن است لازم باشد برای کاهش درد و ناراحتی، برخی از فعالیت‌ها را محدود کنید.

جراحی معمولاً فقط در موارد شدید کف پای صاف که با روش‌های دیگر درمان نشده است، انجام می‌شود.

بله، کف پای صاف می‌تواند در دوران بارداری بر سلامتی مادر و جنین تأثیر بگذارد. افزایش وزن در بارداری فشار روی پاها را افزایش می‌دهد و در افراد با کف پای صاف می‌تواند منجر به درد در پاها، مچ پاها و زانوها، واریس، مشکلات در راه رفتن و حتی زایمان زودرس شود.

کف پای صاف می‌تواند خطر ابتلا به آرتروز مچ پا و زانو را افزایش دهد. با این حال، این عارضه در همه افراد با کف پای صاف رخ نمی‌دهد.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید!

الان تماس بگیر

درمان زانوی پرانتزی

درمان زانو ضربدری

انواع کفی طبی

ساخت کفی طبی

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید!

الان تماس بگیر

کادر درمان مجرب کلینیک فراز