آرتریت در کودکان

آرتریت در کودکان


Rate this post

آرتریت در کودکان جزو بیماری های نادری است که ممکن است برخی از کودکان یا نوجوان ها را درگیر کند؛ اما علت بروز این بیماری برای کودکان چیست؟ آیا خطرناک است؟ چه علائمی نشان از آرتریت نوجوانی است؟

در ادامه این مطلب از سایت کلینیک ارتوپدی فراز به صورت کامل در خصوص این موضوع و جزئیات مربوط به آن صحبت می کنیم بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

منظور از آرتریت در کودکان چیست؟

آرتریت در کودکان به معنای التهاب مفاصل در سنین کودکی است. این التهاب می‌تواند منجر به سفتی، درد و تورم مفاصل شود. آرتریت در کودکان می‌تواند به صورت مزمن یا موقت باشد و در برخی از موارد می‌تواند باعث آسیب دائمی به مفاصل گردد.

آرتریت در کودکان می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله:

1. آرتریت مفصلی: نقص ایمنی بدن باعث التهاب درون مفاصل می‌شود و باعث آرتریت مفصلی در کودکان می‌شود. این نوع التهاب ممکن است در مفاصل مختلفی از جمله مچ دست، زانو، پاشنه و مچ پا رخ دهد.

2. آرتریت دیسکوئید: این نوع آرتریت در کودکان نسبتاً رایج است و ممکن است به صورت موقتی یا مزمن باشد. این نوع آرتریت معمولاً به تورم و التهاب دیسک‌های مفصلی در کودکان منجر می‌شود.

3. آرتریت مفصلی خودایمنی: این نوع آرتریت ناشی از عوامل خودایمنی است که سیستم ایمنی بدن می‌تواند به طور همزمان علیه بافت‌های سالم بدن حمله کند. به طور معمول، آرتریت مفصلی خودایمنی در کودکان می‌تواند با سایر علائم خودایمنی مانند لوپوس اریتماتوس سیستمیک، پرپورا هنوچر-شونلاین پورپورا (Henoch-Schönlein purpura) و آرتریت روماتوئیدی متصل شود.

4. آرتریت عفونی: عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی می‌تواند به آرتریت در کودکان منجر شود. این نوع آرتریت معمولاً به عنوان یک عارضه جانبی از عفونت‌های تنفسی، گوش و دستگاه گوارش رخ می‌دهد.

برای تشخیص و درمان مناسب آرتریت در کودکان، توصیه می‌شود به پزشک فوق تخصص ارتوپدی کودکان مراجعه کنید.

علائم آرتریت در کودکان چیست؟

علائم آرتریت در کودکان
علائم آرتریت در کودکان

آرتریت در کودکان ممکن است به علت عوامل مختلفی از جمله عوامل التهابی، خودایمنی و عفونی رخ دهد. علائم آرتریت در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. درد و سفتی مفاصل: کودکان ممکن است احساس درد و سفتی در مفاصل خود کنند. معمولاً این دردها در صبح و پس از استراحت بیشتر می‌شوند و با فعالیت کاهش می‌یابند.

2. تورم و قرمزی مفاصل: مفاصل مبتلا به التهاب ممکن است تورم و قرمزی داشته باشند. این تورم ممکن است محدود به یک مفصل یا بیشتر از یک مفصل باشد.

3. کاهش حرکت مفاصل: کودکانی که آرتریت دارند، ممکن است مشکل در حرکت مفاصل خود داشته باشند و نتوانند دست یا پای خود را به راحتی حرکت دهند.

4. خستگی و ضعف: آرتریت می‌تواند باعث خستگی و ضعف در کودکان شود. کودکان ممکن است انرژی کمتری داشته باشند و فعالیت‌های روزمره را با مشکل انجام دهند.

5. تغییرات در رشد و وزن: برخی کودکان ممکن است در زمان مبتلا به آرتریت، تغییرات در رشد و وزن خود را تجربه کنند. آنها ممکن است وزن کم کنند یا رشد نامعمولی داشته باشند.

اگر شما مشکوک به بروز آرتریت در کودک خود هستید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. تشخیص و درمان زودهنگام آرتریت در کودکان می‌تواند کمک کننده باشد تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

دلایل آرتریت در کودکان

ارتریت در نوجوانان ممکن است به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد. برخی از اصلی‌ترین علل ارتریت در نوجوانان عبارتند از:

التهاب مفاصل:

بیشترین نوع آرتریت در نوجوانان به عنوان بیماری التهابی مفاصل یا آرتریت التهابی معروف است. این نوع آرتریت باعث التهاب مفاصل می‌شود که به طور عمده موجب تورم، درد و سفتی مفاصل می‌شود.

آرتریت خودایمنی:

آرتریت خودایمنی شامل بیماری‌هایی مانند آرتریت مفصلی بزرگسالان و آرتریت روماتوئیدی است. در این بیماری‌ها، سیستم ایمنی بدن خود مفاصل را به عنوان تهدید شناخته و به آنها حمله می‌کند که باعث التهاب مفاصل و تخریب بخش های مختلف مفصلی می‌شود.

عفونت:

برخی از عفونت‌ها همچون لوپوس، پسوریازیس و سالمونلوزیس می‌توانند باعث ارتریت در کودکان شوند. این عفونت‌ها سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند و باعث التهاب مفاصل و علائم مربوطه می‌شوند.

عوامل ژنتیکی:

برخی از آرتریت‌ها به واسطه عوامل ژنتیکی و ارثی به کودکان منتقل می‌شوند. مثالی از این نوع آرتریت، آرتریت جوانان است که به واسطه ژنتیک بروز می‌یابد.

عوامل متنوع:

عوامل دیگری مانند آسیب مفصلی، تروما، تغییرات هورمونی و مشکلات متابولیکی نیز ممکن است باعث بروز آرتریت در کودکان شوند.

مهم است بدانید که هر کودک ممکن است علت متفاوتی برای آرتریت داشته باشد و تشخیص نهایی تنها توسط پزشک می‌تواند انجام شود. بنابراین، در صورتی که مشکوک به بروز آرتریت در نوجوانان خود هستید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا ارزیابی و تشخیص دقیقی انجام شود.

تشخیص آرتریت در کودکان چگونه است؟

تشخیص آرتریت در نوجوانان معمولاً به وسیله پزشک اطفال یا روماتولوژیست صورت می‌گیرد. فرایند تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. مصاحبه و بررسی سوابق پزشکی: پزشک ابتدا با شما و کودک صحبت خواهد کرد تا درباره علائم، نشانه‌ها و تاریخچه بیماری بیشتر بداند. اطلاعاتی مانند نوع و شدت درد، تورم و سفتی مفاصل، تأثیر فعالیت روزانه بر علائم و سایر علائم همراه را باید به دقت توضیح دهید.

2. بررسی جسمی: پزشک وضعیت کودک را برسی می‌کند و به دنبال علائم مربوط به آرتریت می‌گردد. معمولا مفاصل مبتلا به التهاب را ارزیابی میشود و به دنبال تورم، سفتی، قرمزی و کاهش حرکت هستند.

3. آزمایشات خون: برخی از آزمایشات خون می‌تواند به تشخیص آرتریت در نوجوانان کمک کند. آزمایشات انجام شده ممکن است شامل آزمایشات التهابی مانند سرعت تثبیت گلبول‌های قرمز (ESR) و پروتئین C-reaktif (CRP)، آزمایشات خون خاص مرتبط با آرتریت، مانند آنتی‌بادی‌های روماتوئیدی (RF) و آنتی سیتروالپلاسمیک (ACPA) و آزمایشات بررسی وضعیت کلی کودک مانند شمارش کامل خون (CBC) و آزمایشات کبدی می‌شود.

4. تصویربرداری: برای ارزیابی مفاصل و بافت‌های اطراف، تصویربرداری ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. که شامل رادیوگرافی (X-ray)، توموگرافی مفاصل، سونوگرافی و MRI است.

5. سایر آزمایشات: پزشک ممکن است برخی از آزمایشات دیگر را نیز در نظر بگیرد، مانند آزمایش مایع مفصلی برای بررسی التهاب مفصل، تست‌های چشمی برای بررسی التهاب و مشکلات چشمی مرتبط به بعضی نوع آرتریت‌ها و آزمایش کشت و بررسی عفونت.

روش های درمان آرتریت کودکان

درمان آرتریت کودکان
درمان آرتریت کودکان

درمان آرتریت در نوجوانان به صورت چندگانه و شامل ترکیبی از روش‌های مختلف است. در ادامه، برخی از روش‌های درمانی معمول برای کودکان با آرتریت را بررسی می‌کنیم:

مصرف داروها

استفاده از داروها در کنترل آرتریت در نوجوانان بسیار مهم است. داروها می‌توانند علائم التهاب، تسکین درد، کاهش تورم و بهبود حرکت مفاصل را فراهم کنند. برخی از داروهای استفاده شده در درمان آرتریت کودکان شامل ضد التهابهای غیراستروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد درد و… هستند. دوز و نوع داروها به تشخیص پزشک بستگی دارد.

فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی

فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی می‌توانند بهبود حرکت مفاصل را تسریع کنند، قدرت عضلات را افزایش دهند و در کنترل علائم آرتریت کمک کنند. تمرینات تقویتی، تمرینات انعطاف‌پذیری و تمرینات تعادلی می‌توانند در این بخش کمک کننده باشند.

استراحت

در بعضی موارد، استراحت و کاهش فعالیت‌های بدنی ممکن است به کودک کمک کند تا علائم آرتریت را کاهش دهد. در صورت نیاز، پزشک ممکن است توصیه کند تا برخی از فعالیت‌ها یا ورزش‌ها را به مدت معین محدود کنید.

رژیم غذایی سالم

تغذیه سالم و مناسب می‌تواند در کنترل آرتریت کودکان بسیار مفید باشد. تغذیه‌ای که بر اساس غذاهای غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و منابع پروتئینی مثل ماهی، گوشت سفید و سویا باشد.

عوارض آرتریت در کودکان

آرتریت در کودکان می‌تاند عوارض جدی و متنوعی داشته باشد. برخی از عوارض معمول آرتریت در کودکان شامل موارد زیر است:

التهاب و تورم مفاصل

آرتریت باعث التهاب و تورم مفاصل می‌شود که می‌تواند منجر به درد و سفتی مفاصل شود. این عارضه می‌تواند باعث محدودیت حرکت و کاهش کیفیت زندگی کودک شود.

کاهش عملکرد مفاصل

التهاب مفاصل در کودکان باعث کاهش عملکرد آنها می‌شود. کودک ممکن است مشکل در انجام فعالیت‌های روزمره، مانند راه رفتن، نوشتن یا بازی کردن داشته باشد.

تأثیر بر رشد و توسعه

آرتریت می‌تواند تأثیر منفی بر رشد و توسعه کودک داشته باشد. استفاده از داروهای ضد التهاب و کورتیکواستروئیدها ممکن است بر رشد استخوان‌ها و عضلات تأثیر بگذارد.

مشکلات روانی

آرتریت می‌تواند تأثیری روانی بر کودک داشته باشد. درد مزمن و محدودیت حرکت می‌تواند باعث افزایش استرس، اضطراب و افسردگی کودک شود.

مشکلات قلبی و عروقی

برخی از نوع‌های آرتریت می‌توانند به عوارض قلبی و عروقی منجر شوند. این عوارض می‌توانند شامل التهاب دریچه‌های قلب، نارسایی قلبی و افزایش خطر برای بروز بیماری‌های قلبی-عروقی باشد.

عوارض دیگر: آرتریت می‌تواند عوارضی مانند التهاب چشم، التهاب کبد، مشکلات تنفسی و سایر مشکلات جانبی دیگر را نیز به همراه داشته باشد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *