ارتز مچ دست

ارتز مچ دست


Rate this post

ارتز مچ دست جزو ابزار هایی ارتوپدی می باشد که برای درمان و کنترل آسیب های دست و مچ قابل استفاده می شود. ارتز ها دارای انواع مختلفی می باشند که شما متناسب با نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب می کنید. البته در این موضوع معمولا پزشک و متخصص ارتوپدی به شما کمک می کند و راهنمایی می شوید که مدام مدل متناسب با نیاز شما می باشد.

در این مطلب از سایت کلینیک ارتوپد فنی فزار قصد داریم تا به صورت کامل شما را با ارتز مچ دست و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم. بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان قصد خرید یا سفارش ارتز مچ دست را دارید می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست آورید حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

انواع ارتز مچ دست

ارتز اندام فوقانی
انواع ارتز مچ دست

ارتز دستی در حالت استراحت

ارتز مچ دست که جزو ارتز های اندام فوقانی می باشد دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آن ها ارتز دستی در حالت استراحت یک آتل ترموپلاستیک و کف دست است که در حالی که مچ، انگشتان و شست را در موقعیت عملکردی دست قرار می دهد، بی حرکت می شود. این بریس ها از انقباض جلوگیری می کنند و دست را در حالت خنثی نگه می دارند. رابط نرم این دستگاه باعث افزایش راحتی و در عین حال کاهش خطر تحریک پوست می شود.

 تسمه ها را می توان سفت کرد تا دست شما را به خوبی در جای خود نگه دارد بدون اینکه راحتی را به خطر بیندازد. چندین گزینه از این سبک دستگاه به عنوان یک دستگاه موقعیتی ثابت موجود است یا می تواند با یک دستگاه موقعیتی پیشرونده متناسب باشد که می تواند بر اساس پیشرفت شما تنظیم شود. این توسط ارتوتیست شما تعیین می شود، یا به طور خاص توسط پزشک یا درمانگر شما درخواست می شود.

موارد قابل استفاده: انقباضات، افتادگی مچ دست، آسیب عصب رادیال/فلج

آتل مچ دست

این بریس به حمایت از قسمت های ضعیف یا آسیب دیده ساعد، مچ دست و دست کمک می کند تا عملکرد را بهبود بخشد. می توان آن را با سفت کردن محیطی بریس به گونه ای تنظیم کرد که مناسب تر برای بیمار باشد. مواد قابل تنفس و نرم، راحتی را بهینه می‌کنند و در عین حال کارایی مناسب را برای حمایت از مچ دست و دست شما فراهم می‌کنند.

این بریس‌ ها می ‌توانند مچ دست را تثبیت کنند و از خم شدن، اکستنشن و چرخش غیرضروری جلوگیری کنند و در هر سه سطح حرکت محافظت و پایداری کنند. انواع مختلفی از آتل مچ دست بسته به شدت بیماری شما وجود دارد و ارتوتیست شما می تواند با شما همکاری کند تا تعیین کند کدام یک برای سبک زندگی و تشخیص شما بهترین است.

موارد قابل استفاده: سندرم تونل کارپال، تثبیت پس از عمل پس از برداشتن گچ، پیچ خوردگی و کشیدگی مچ دست، آرتریت و تاندونیت مچ دست

همچنین بخوانید: مزایای ارتز سفارشی چیست و چه تفاوتی با بریس از پیش ساخته دارد؟

Thumb Spica

اسپیکا شست برای بی حرکتی درمانی آسیب های شست استفاده می شود و انگشت شست را در یک موقعیت ثابت نگه می دارد. این بریس امکان بهبودی را فراهم می کند و همچنین باعث می شود تا اشیاء خاصی مانند لیوان یا کتاب را به صورت کاربردی در دست بگیرد. انگشتان باقی مانده برای جلوگیری از سفتی غیر ضروری فعال باقی می مانند. بریس راحت است و حمایت و ثبات مناسبی را برای مچ دستی جانبی فراهم می کند.

موارد قابل استفاده: شست نگهدارنده بازی، صدمات انتخابی اسکافوئید، آسیب بافت نرم، تاندونیت DeQuevain، بهبودی پس از گچ گیری، رگ به رگ شدن انگشت شست و کشیدگی

Saebo Stretch

ارتز کششی Saebo یک اسپلینت دستی پویا است که در طول زمان کشش پیشرفت انقباضات را فراهم می کند. آتل به جلوگیری از آسیب مفاصل کمک می کند و در عین حال دامنه حرکتی را بهبود می بخشد و حفظ می کند. این دستگاه دارای صفحات قابل تعویض است که سطوح مختلف کمک را برای کشش اکستنشن فراهم می کند. ارتز به انگشتان اجازه می دهد تا به سمت خم شدن حرکت کنند و سپس از صفحات کششی قابل تعویض استفاده می کند که انگشتان را در حالت اکستنشن قرار می دهد.

موارد کاربرد ارتز مچ دست

درمان دست درد
کاربرد های ارتز دست
  • شکستگی های مچ دست
  • دررفتگی مچ دست
  • شلی رباط ها در مچ دست
  • بعد از جراحی های مچ دست و ساعد
  • آرتروز مچ دست
  • شکستگی رادیال و یا اولنار
  • تاندونیت مچ دست
  • سندرم تونل کارپال
  • آسیب عروق مغزی (CVA) (سکته مغزی)

طراحی ارتز چگونه است؟

برای طراحی ارتز مچ دست متخصص در این زمینه وضعیت دست شما را ارزیابی می کند و در صورت لازم قالب سه بعدی گرفته می شود. این کار را هم می تواند در وضعیت نشسته بیمار انجام داد وهم بیمار امکان دراز کشیدن دارد، اما باید اطمینان حاصل شود که وضعیت مچ دست در حالت اصلاح شده قرار دارد.

انواع طرح هایی از ارتز دست وجود دارد که ارتوتیست با توجه نیاز و اهداف فردی مشخص می کند که کدام یک برای بیمار مناسب می باشد. البته که جنس ارتز های دست نیز متفاوت است اما همه بریس‌های مچ دست دارای تسمه هستند تا از اجرای صحیح ارتز اطمینان حاصل شود.

وضعیت قرار گیری ارتز روی دست نباید به نحوی باشد که موجب فشار بیشتر روی دست شود، درد ناکن نباید و هیچ ساییدگی یا تاولی به وجود نباید. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه تغییر در وضعیت بلافاصله ند متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

اهداف درمانی ارتز مچ دست

  • ایجاد ثبات مچ دست و دست
  • فراهم کردن امکان تحرک مورد نیاز مچ و دست
  • کنترل و بهبود تراز بیومکانیکی مچ دست و دست
  • توزیع دوباره فشار روی مچ دست و دست
  • افزایش مقاومت در مقابل نیروهای خارجی روی مچ دست و دست
  • محدود کردن حرکات بیش از حد مچ دست و دست
  • محافظت از مچ دست در برابر آسیب دیدگی های احتمالی و بروز آسیب دیدگی مجدد

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ارتز مچ دست و دیگر جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم. در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر قصد سفارش و خرید ارتز ها را دارید حتما برای تهیه آن ها نزد کلینیک های معتبر مراجعه کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *