درمان پای پرانتزی با کفش

درمان پای پرانتزی با کفش


4.4/5 - (5 امتیاز)

آیا کفش برای پای پرانتزی مهم است؟ یکی از مشکلات رایجی که اغلب افراد زیادی ممکن است با آن رو به رو شوند، می توان به وجود اختلال پای پرانتزی اشاره کرد. این عارضه در اصل در سنین مختلفی رخ می دهد که در بسیاری از افراد نادیده گرفته می شود. در صورتی که باید بدانید این اختلال نیاز به درمان دارد و به هیچ عنوان نباید پشت گوش انداخته شود. یکی از مهم ترین روش های درمان که معمولا پزشک توصیه می کند، درمان پای پرانتزی با کفش است که در بیشتر مواقع بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در این مقاله از سایت کلینیک ارتوپد فنی فراز قصد داریم تا به معرفی این روش درمانی و دیگر روش های موثر بپردازیم، از این رو توصیه می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی بیشتر با پای پرانتزی

عکس پای پرانتزی
پای پرانتزی

همه شما بارها فردی را دیده اید که به اختلال پای پرانتزی دچار شده است. و همچنین می دانید که این آسیب معمولا در همه سنین از کوچک تا بزرگ به وضوح دیده می شود و سن و سال برای آن فرقی ندارد.

در اصل منظور از این آسیب، این است که پای پرانتزی وضعیتی است که وقتی فرد در آن شرایط قرار می‌گیرد راه رفتن برایش سخت و دشوار است و بین زانوهای او فاصله می افتد و مچ پا به هم می چسبد. و این علائمی است که به راحتی می توانید آن را بین فرد سالم و غیر سالم تشخیص دهید.

زیرا که به طور طبیعی مچ پا فرد سالم وقتی کنار یکدیگر قرار می گیرد فاصله بین زانو ها وجود ندارد. می توان گفت فردی که به این بیماری مبتلا است ساق پای او به سمت داخل بدن انحراف پیدا می کند. پای پرانتزی بیشتر در کودکان دیده شده است که بیشتر اوقات بهبود پیدا کرده است.

اما اگر حال کودک رو به بهبودی پیدا نکرد و بین زانوهای کودک فاصله وجود داشت باید اقدامات درمانی روی زانو انجام شود در صورتی که اقدامات درمانی روی زانو کودک انجام نشود، کودک به مرور زمان با افزایش سن عوارضی را در پی خواهد داشت و علاوه بر آن امکان آسیب به مفصل زانو و امکان به وجود آمدن بیماری هایی همچون آرتروز زانو را به دنبال خواهد داشت.

البته لازم است بدانید که درمان پای پرانتزی به روش های زیادی صورت می گیرد که این روش ها با توجه به وضعیت بیمار توصیه می شوند. به این ترتیب یکی از روش های درمان موثر، در بیشتر مواقع همانطور که یکبار ذکر شد، درمان پای پرانتزی با کفش است که بعد از مدتی خودتان به وضوح متوجه تغییرات این آسیب به سمت بهبودی می شوید.

علائم و نشانه های زانو پرانتزی

علائم پای پرانتزی
علائم پای پرانتزی

با توجه به اینکه فردی که به پای پرانتزی دچار است، به راحتی می توان او را تشخیص داد، باز هم علائم و نشانه هایی در آن وجود دارد که به راحتی می توان آن را تشخیص داد. پس می توان گفت راه تشخیص فرد مبتلا به پای پرانتزی به راحتی نمایان است، و و علائم آن قابل تشخیص است که ‏ آن علائم به شرح زیر است:

  • فرد مبتلا به پای پرانتزی در مرحله اول دچار درد در ناحیه زانو و لگن می‌شود که اگر فرد مطمئن شود این علائم مربوط به بیماری پایِ پرانتزی بوده و با سایر بیماری های دیگر مطابقت ندارد باید فوراً مراحل درمان را شروع کند زیرا هر گونه غفلت در روند درمان عوارضی را در پی خواهد داشت.
  • شرایطی که ‏ فرد ایستاده است و بین زانوهای آن فاصله افتاده است و مچ پای او کنار هم چسبیده است و زانوهای فرد شکل کمانی به خود می گیرند.
  • یکی از علائم دیگری که باید در نظر بگیریم هر دو پای فرد در ناحیه زانو حالت قرینگی ندارد و ازهم فاصله دارد طوری که پاها در هر دو طرف حالت تقارن دارند.

در صورتی که این علائم مشاهده شد باید فوراً به پزشک مراجعه کرد و با تشخیص پزشک برای بیمار کفی طبی مخصوص پای پرانتزی و یا عکسبرداری از استخوان برای تشخیص بیشتر داده می شود.

به این ترتیب بهترین روش تشخیصی برای این علائم و نشانه ها و بهترین روش درمانی، درمان پای پرانتزی با کفش است که به راحتی می توانید با رعایت چنین نکات راحت و ساده ای، برای بهبودی این آسیب تلاش کنید و توصیه های پزشک را نادیده نگیرید.

پس لازم است برای درمان خود پزشک متخصصی را انتخاب کنید که بتوانید یک درمان بی خطر و بدون عوارض را پشت سر بگذارید. نتیجه مراجعه به یک پزشک متخصص بهبود کیفیت زندگی شما می باشد.

درمان پای پرانتزی

درمان پای پرانتزی
درمان پای پرانتزی

زمانی که برای تشخیص این آسیب و مشکل به پزشک مراجعه کنید، پزشک ابتدا با به کار گیری روش های تشخیصی بهترین روش را برای شما برمی گزیند. به این ترتیب درمان پای پرانتزی با کفش می تواند شامل موارد ذکر شده در زیر باشد:

کفی و کفش طبی کودکانی که مبتلا به پای پرانتزی هستند اگر در حد خیلی کم یا متوسط باشد با استفاده از کفی و کفش طبی به مرور زمان رفع خواهد شد.

بریس

استفاده از بریس در شرایطی پیش می آید که پای پرانتزی کودک با استفاده از کفی و کفش طبی رفع نمی شود. در این مواقع متخصص ارتوپد با تجویز بریس های مخصوص برای رفع این ناهنجاری کمک شایانی می کند.

این بریس ها تغییری در نحوه رشد استخوان ایجاد می کند و مخصوص کودکان است چراکه رشد استخوان آنها کامل نشده است و این بریس ها برای سنین بزرگسال توصیه نمی شود زیرا رشد استخوانی آنها کامل شده است و تغییری نخواهد کرد.

کفش طبی برای پای پرانتزی

کفی طبی و کفش برای پای پرانتزی با تشخیص پزشک تجویز می شود که به مرور زمان به راحتی قابل اصلاح است این کفی برای کسانی که به عارضه پا درد زانو درد لگن درد دچار هستند توصیه می شود کسانی که از درد ستون فقرات رنج می برند این کفی می تواند مسکن خوبی برای رفع درد باشد.

کفش های طبی به فرد مبتلا به پای پرانتزی کمک می کند در مواقع راه رفتن، ایستادن، احساس راحتی داشته باشند. همانطور که میدانیم پای فرد نقش مهمی در ساختار بدن دارد و سلامت فقرات، لگن، پا تاثیر بسزایی در ایستادن و انجام فعالیت روزمره دارد. همانطور که گفته شد پا تمام وزن بدن را تحمل می کند و اگر با درد پا مواجه شویم به راحتی قادر نیستیم کارهای روزمره را انجام بدیم پس کفش های طبی می‌تواند کمک بسزایی به فرد مبتلا به پای پرانتزی کند.

فیزیوتراپی

تمرینات فیزیوتراپی برای رفع پرانتزی پا واز بین رفتن درد می تواند کمک خوبی باشد البته برای به دست آوردن نتیجه حاصل باید به طور مداوم تمرینات فیزیوترابی انجام شود. فیزیوتراپیست حرکت‌های کششی و تقویتی برای فرد مبتلا تجویز می‌کند.همچنین برای جلوگیری از درد ناشی از زانوها یا ستون فقرات آموزشهای لازم را می‌دهد که کمک موثری برای راه رفتن و نشستن فرد مبتلا به پای پرانتزی می‌کند.

شاید خیلی از ما اطلاع از وجود بیشتر از ۱۰۰ عضله و ۲۶ استخوان در کف پایمان نداشته باشیم. و باید بدانیم که همه این اجزا برای بدن حیاتی وضروری است و همانطور که گفتیم تمام وزن بدن روی پایمان قرار دارد. پس باید از تمام یک اجزا مراقبت حاصل شود. استفاده ازکفش های  طبی برای تسکین درد ناحیه ستون فقرات و پا می‌تواند یکی از موثرترین وبهترین کمک باشد. زیرا استفاده از کفه های طبی بهترین کمک برای انجام فعالیت روزمره است.

چرا پزشک درمان پای پرانتزی با کفش را توصیه می کند؟

درمان پای پرانتزی با کفش
روش جدید درمان پای پرانتزی

به طور کلی درمان پای پرانتزی با کفش به مجموعه ای از درمان ها گفته می شود که شامل استفاده درست از کفی طبی و زانو بند های مناسب و ورزش درمانی می باشد. برای اینکه یک درمان صحیح انجام شود بهتر است ابتدا گرافی زانو فرد مبتلا رویت شود.

اما معمولا در درمان زانو درد از ژل زانو و اوزون درمانی و طب سوزنی الکتریکی استفاده می شود. با استفاده از کفی طبی مناسب در کفش مناسب و صندل داخل منزل با توجه به معاینه  و بر اساس اسکن فرد مبتلا ساخته می شود.

لیزرهای نسل جدید در کاهش التهاب بسیار موثرهستند. و البته مانور های دستی که روی مفصل توسط پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی داده می شود می تواند در درمان درد زانوکمک کننده باشد. به این ترتیب پزشک معمولا برای این مشکل، درمان به وسیله استفاده از کفش را توصیه می کند.

سخن پایانی

بهتر است بدانید که پزشک همیشه بهترین راه را برای بهبودی شما توصیه می کند. همچنین می توانید با تماس به کلینیک ارتوپد فنی فراز در رابطه با سوال های رایج خود در زمینه درمان پای پرانتزی با کفش اطلاع کسب کنید. به این ترتیب می توانید یک درمان عالی در پیش داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *