درد زانو در پای پرانتزی

درد زانو در پای پرانتزی


Rate this post

پای پرانتزی به حالتی از پا گفته می شود که در آن انحنای پا بیشتر به سمت خارج است، در نتیجه این انحنا زمانی که پاهایتان در کنار هم جفت می شود یک فاصله در میان زانو ایجاد می شود و پاها از فرم طبیعی خود خارج می شوند. درد زانو در پای پرانتزی یکی از موضوعاتی که احتمالا افراد مبتلا به این عارضه آن را تجربه می کنند. از این رو لازم است تا حتما اقدامات لازم جهت درمان انجام شود.

البته که پای پرانتزی در کودکان یک مشکل عامیانه است و اکثر آن ها تا سن سه سالگی به آن دچار هستند، اما با بزرگ شدن کودک و راه رفتن او انتظار می رود تا این عارضه درمان شود در صورتی که غیر این باشد نشان از یک مشکل جدی است.

در بیمارانی که دارای پای پرانتزی هستند، استخوان درشت نی (ساق پا) و استخوان ران (فیمور) دچار خمیدگی می شوند. با توجه به این که ساختار طبیعی پاها بهم می ریزد، طبعیعی است که در برخی مواقع شما احساس درد داشته باشید.

در این مطلب از سایت کلینیک فراز قصد داریم تا کمی بیشتر در مورد پای پرانتزی صحبت کنیم و بررسی نماییم که چه روش های درمانی برای آن وجود دارد، قطعا اگر شما به صورت صحیح و اصولی این عارضه را درمان کنید تمامی دردی که احساس می کنید نیز از بین خواهد رفت؛ بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

پای پرانتزی

عکس پای پرانتزی و سالم
پای پرانتزی خفیف

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم اکثر کودکان در زمان به دنیا آمدن به پای پرانتزی دچار هستند، دلیل این موضوع نیز مربوط به قرار گیری نوزاد در داخل رحم مادر است. در رحم مادر پای نوزاد در حالت خمیدگی قرار دارد و همین موضوع سبب شده است تا در هنگام به دنیا آمدن نیز همین حالت را داشته باشد.

اما زمانی که کودک راه رفتن را شروع می کند، عضلات و دیگر ساختار های بدن به تدریج شکل می گیرند و پاها حالت طبیعی خود را به دست می آورند. اما در حین ممکن است برخی عارضه های دیگر بر روی عضلات تاثیر بگذارند و سبب خمیدگی یک یا هر دو پا شوند. در صورت تشخیص به موقع می توان از درمان های ساده تری نظیر بریس یا فیزیوتراپی برای کودک استفاده کرد.

اما اگر شما در زمان درست برای درمان اقدام نکنید، ممکن است این خمیدگی پیشرفت داشته باشد و کوچک ترین عوارض حاصل از آن مربوط به دردی است که ایجاد می شود. بنابراین یکی از نکات بسیار مهم در این عارضه تشخیص و درمان به موقع می باشد.

تاثیر پای پرانتزی بر درد مفاصل زانو

زمانی که پاها حالت پرانتزی دارند فشار بیشتری به ساختار های آناتومی زانو وارد می شود، این عارضه سبب ایجاد یک فضای خالی در بخش های خارجی مفصل زانو می شود و این گونه بخش های داخلی به فشردگی بیشتری دچار می شوند.

وجود این فضای خالی در بخش های خارجی موجب می شود تا بر رباط های جانبی و خارجی نیز فشار وارد شود. این ساختارهای مستحکم، استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل کرده و از حرکت بیش از حد در بخش خارجی زانوها جلوگیری می‌ کنند.

تمامی این عوامل و فشردگی مفاصل درونی زانو می تواند سبب ایجاد درد و ساییدگی مینیسک زانو شود، مینیسک قسمتی است که در باالای استخوان درشت نی قرار گرفته است و به عنوان ضربه گیر عمل می کند. در صورت فشردگی بیش از حد این قسمت می تواند التهاب مفاصل داخلی و پارگی مینیسک افزایش یابد و بیمار درد بسیاری را احساس می کند.

البته لزوما این موضوع به این معنا نیست که تمامی افرادی که دارای پای پرانتزی هستند این درد را تجربه می کنند، بلکه بخشی از آن وابسته به میزان انحراف زانو و مدت زمان آسیب دیدگی فرد است.

تاثیر پای پرانتزی بر درد مچ پا

کفی طبی
درد زانو پرانتزی در مچ پا

یکی دیگر از تاثیرات پای پرانتزی مربوط به حرکت لگن و مچ پا می باشد، در نیتجه احتمال این که در این قسمت ها نیز احساس درد کنید وجود دارد.

تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است و متوجه شدند که به علت نیرو های چرخشی در ساق پا در هنگام فعالیت هایی مثل دویدن، اسکات و ورزش هایی که به پا فشار وارد می کنند، افرادی که دارای پای پرانتزی هستند با توجه به ساختار زانو فشار بیشتری را متحمل می شوند.

پای پرانتزی موجب می شود تا مچ پای افراد در زمان راه رفتن و دویدن به سمت خارج بچرخد، به همین دلیل مهم است که این افراد از کفی طبی و کفش طبی استفاده کنند. همچنین افرادی که دارای پای پرانتزی هستند برای انجام فعالیت هایی مثل دویدن باید از ارتز اندام تحتانی استفاده کنند.

علاوه بر این موضوع پای پرانتزی موجب می شود تا افراد در حفظ تعادل با مشکل مواجه شوند، بنابراین فشار بیشتری به مچ پاها وارد می شود و همین امر سبب بروز درد می شود.

درمان پای پرانتزی

روش های درمانی متعددی برای این عارضه وجود دارد که برای انتخاب گزینه های درمانی باید برخی از عوامل را در نظر داشت، در ابتدا لازم است که سن بیمار، علت و وضعیت بدنی بررسی شود.

پس از آن متناسب با نتایج به دست آمده باید از یکی از روش های درمانی زیر استفاده کرد:

  • کفش طبی
  • بریس
  • گچ‌گیری
  • جراحی جهت ترمیم ناهنجاری استخوانی
  • درمان عارضه ‌ای که باعث ایجاد پای پرانتزی شده است

مهم ترین مسئله ای که در مورد درمان پای پرانتزی وجود دارد این است که شما در زمان مناسب برای درمان اقدام کنید. مسلما اگر در زمان شروع و هنگامی که هنوز انحراف پا شدید نشده است به سراغ درمان بروید، بسیار سریع تر نتیجه می بینید.

درمان درد ناشی از پای پرانتزی

روش جدید درمان پای پرانتزی
درد زانو در پای پرانتزی

در خصوص درد حاصل از این بیماری بهترین کار این است که برای درمان صحیح و اصولی اقدام کنید؛ زمانی که شما پای پرانتزی را به طور کامل از بین ببرید درد حاصل از آن نیز از بین می رود.

جدا از این موضوع جلسات فیزیوتراپی نیز می تواند گزینه مناسبی باشد، در این جلسات به فرد آموزش داده می شود که چگونه به تصحیح وضعیت بدنی خود کمک کند تا در هنگام انجام فعالیت های مختلف درد کمتری داشته باشد.

به صورت کلی برای این که بتوان درد حاصل را به طور کامل از بین برد لازم است تا مطابق با سه مرحله زیر عمل کرد.

در مرحله اول باید رفع آسیب‌ های وارد شده در اثر پای پرانتزی را به طور کامل از بین برد. این مرحله بخش اساسی از درمان محسوب شده و دستیابی به نتیجه درمانی رضایت‌بخش در آینده را امکان‌پذیر می‌سازد، چرا که سبب حفاظت از ستون فقرات به شکل صحیح می‌شود.

در مرحله دوم وضعیت بدنی درست می شود و گروه های عضلانی درگیر تقویت می شوند.

و در مرحله آخر پزشک باید وضعیت بیمار را برای بلند مدت ارزیابی کند تا از شکل گیری وضعیت پاها در آینده مطمئن شود.

در صورتی که هر سه این مراحل زیر نظر پزشک متخصص و با دقت کافی انجام شود قطعا نتیجه مناسبی به دست می آید و تمامی درد زانو در پای پرانتزی از بین می رود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با درد زانو در پای پرانتزی و جزئیات مربوط به آن آشنا نماییم. به صورت کلی داشتن مقداری درد مسئله ای طبیعی است، اما زمانی که شما برای درمان اقدام کنید انتظار می رود که این درد به صورت کامل از بین برود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با  درد زانو در پای پرانتزی و چگونگی درمان آشنا نماییم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *