درمان اسکولیوز بدون جراحی

درمان اسکولیوز بدون جراحی


4.8/5 - (16 امتیاز)

یکی از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می شود این است که آیا درمان اسکولیوز بدون جراحی ممکن است؟ در خصوص این موضوع باید بگوییم که اسکولیوز خوشبختانه بیشتر اوقات با روش های بدون نیاز به جراحی قابل درمان است که اگر بیمار شرایط مناسبی داشته باشد می توان از آن ها استفاده کرد.

در این مطلب از سایت کلینیک ارتوپدی فراز قصد داریم تا این روش ها را به صورت دقیق و جامع توضیح دهیم؛ بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان از این عارضه رنج می برید توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

عکس درمان غیر جراحی اسکولیوز در کلینیک فراز
عکس درمان غیر جراحی اسکولیوز در کلینیک فراز

درمان اسکولیوز به روش غیر جراحی

عکس انحراف ستون فقرات در کودکان
انحراف ستون فقرات در کودکان

روش سنتی درمان انحراف ستون فقرات در کودکان شامل دوره‌هایی از مشاهده و استفاده از بریس است، و سپس جراحی در صورتی که انحنا از 40 درجه بیشتر شود، انجام می‌شود.

اما اگر کودک در مراحل اولیه این عارضه باشد و شدت انحراف خیلی زیاد نباشد این امکان وجود دارد تا از روش های درمان غیر جراحی استفاده کرد. در ادامه رایج ترین این روش ها را برای شما آورده ایم:

استفاده از بریس

درمان قطعی اسکولیوز در بزرگسالان
درمان قطعی اسکولیوز بدون جراحی در کلینیک فراز

همان طور که بیان کردیم اولین روش درمانی که پزشکان آن را توصیه می کنند استفاده از بریس برای اسکولیوز است. البته بریس زمانی توصیه می شود که بیمار در حال رشد، این روش درمانی موجب می شود تا از خمیدگی کمر جلوگیری شود.

این که چه میزان باید از بریس استفاده کرد متناسب با تشخیص پزشک می باشد، اما به صورت کلی باید همیشگی و حتی شب ها نیز از آن استفاده کرد. در نظر داشته باشید که کارایی استفاده از بریس در شبانه بیشتر می شود.

  • زمانی که رشد استخوان ها متوقف شود، بریس ها دیگر استفاده نمی شوند.
  • یک تحقیق نشان داد که استفاده از بریس در کودکان 10 تا 15 سال مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک، خطر تشدید عارضه و لازم شدن عمل جراحی برای درمان آن را کاهش می دهد.

برای مشاهده نمونه بریس های ساخته شده در کلینیک فراز، به پیج اینستاگرام آن سر بزنید!

گچ گرفتن

یکی دیگر از روش های رایج درمانی گچ گرفتن است، این کار به ستون فقرات کمک می کند تا موقعیت عادی و طبیعی خود را زودتر به دست آورد. روش های متعددی برای گچ گرفتن وجود دارد بنابراین حتما این کار حتما باید توسط پزشک متحصص انجام شود تا از روش انجام کار اطمینان داشته باشید.

کایروپراکتیک و ماساژ درمانی

ماساژ درمانی
درمان خانگی انحراف ستون فقرات

در بزرگسالان مبتلا به اسکولیوز انجام ماساژ درمانی گزینه مناسبی می باشد، در این روش فشار ناشی از تخریب مفصل موجب می شود تا ستون فقرات حالت طبیعی خود را به دست آورد. اما دقت داشته باشید که این روش باید توسط فردی متخصص انجام شود، زیرا در صورت نابلد بودن ممکن است موجب آسیب به ستون فقرات شود.

خدمات درمانی که توسط کلینیک ارتوپد فنی فراز ارائه می شود، از بهترین روش های علمی و به روز دنیا به صورت غیر جراحی به بیماران توسط متخصصانی با تخصص و تجربه بالا عرضه می شود. ما در کلینیک خود با روش هایی پیشرفته قادر به ساخت انواع ارتز های مخصوص مشکلات و عارضه های شما هستیم.

در کلینیک فراز، اولویت اصلی ما درمان غیر جراحی اسکولیوز می باشد. بنابراین بعد از تشخیص شدت انحراف ستون فقرات بیمار، گزینه آخر کادر پزشکی مجرب فراز روش جراحی برای درمان اسکولیز انتخاب می شود. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

ارتباط رژیم غذایی و درمان اسکولیوز

بیماران لاغرتر، به ویژه زمانی که در سنین نوجوانی هستند، به ورزش، توانبخشی، درمان کایروپراکتیک و بریس های اصلاحی بهتر پاسخ می دهند.

مطالعات نشان می دهد که بین انتقال دهنده های عصبی (پیام رسان های شیمیایی در بدن) و ایجاد اسکولیوز ارتباط وجود دارد. یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای آمینه، رشد طبیعی انتقال دهنده های عصبی را در بدن تشویق می کند، که می تواند تأثیر مثبتی بر وضعیت داشته باشد.

رژیم غذایی حاوی B12 متیله می تواند به بدن در تولید انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین کمک کند.

رژیم غذایی باعث بهبود خلق و خو می شود. هنگامی که بیماران مزایای تغییرات مثبت رژیم غذایی و تغذیه را ببینند و احساس کنند، این تأثیرات به جنبه‌ های دیگر درمان منتقل می‌شود و احتمال اینکه به شیوه‌ای مثبت درگیر شوند، بیشتر می‌ شود.

بین تراکم استخوان پایین و اسکولیوز ارتباط وجود دارد. رژیم غذایی که استخوان های قوی را تقویت می کند می تواند سلامت کلی استخوان را بهبود بخشد.

رژیم غذایی که با التهاب مقابله می کند، بر سلامت استخوان ها نیز تأثیر مثبت دارد.

اکنون که روش‌های کلی تأثیر غذا بر اسکولیوز را مورد بحث قرار دادیم، بیایید به برخی از پیشنهادات غذایی خاص که افراد مبتلا به اسکولیوز باید از آن‌ها استقبال کنند و از آنها اجتناب کنند، نگاهی بیندازیم.

غذاهای مناسب اسکولیوز:

  • میوه ها و سبزیجات تازه، سرشار از مواد مغذی هستند و می توانند به جلوگیری از التهاب کمک کنند
  • گوشت های فرآوری نشده، پروتئین ضروری برای ماهیچه های سالم را فراهم می کند
  • غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D، سلامت کلی استخوان را بهبود می بخشد
  • آب، سیستم های بدن را به کار نگه می دارد و می تواند به کاهش میان وعده های ناسالم کمک کند

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید:

  • فست فود
  • غذاهای فراوری شده
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • غذاهای شور
  • غذاهای شیرین
  • الکل
  • قهوه
  • آرد سفید
  • شکلات

داروهای گیاهی و مکمل ها

دانشمندان و پزشکان هنوز در تلاش برای شناسایی علل اسکولیوز هستند. حدود 80 درصد از موارد اسکولیوز برای پزشکان یک راز باقی مانده است، به این معنی که آنها علت مستقیم آن را نمی دانند. با این حال، شواهد اخیر نشان داده است که افرادی که مبتلا به اسکولیوز تشخیص داده می شوند، اغلب سطوح پایینی از ویتامین ها و هورمون ها دارند.

در ادامه فهرستی از برخی گیاهان و مکمل‌ ها وجود دارد که نشان داده شده است به جنبه‌ های مختلف اسکولیوز کمک می‌ کنند.

  • ویتامین D و به طور خاص ویتامین D3
  • امگا 3 که در روغن ماهی یافت می شود.
  • مکمل های کورکومین زردچوبه، برای التهاب.
  • منیزیم، برای سلامت عضلات و استخوان.
  • کلاژن، برای قوی تر شدن مفاصل.

ورزش کنید

عضلات درگیر در اسکولیوز
ورزش برای اسکولیوز

ورزش‌های خاص می ‌توانند از طرق مختلف به بیماران اسکولیوز، چه کودکان و چه بزرگسالان کمک کنند. انجام ورزش به صورت منظم می تواند:

  • به تسکین درد کمک کنید
  • بهبود خلق و خو و اعتماد به نفس
  • عضلاتی را که به صاف نگه داشتن ستون فقرات کمک می کنند، تقویت کنید
  • از بدتر شدن انحنای ستون فقرات جلوگیری کنید

اما، همه تمرینات برای مبتلایان به اسکولیوز ایده آل نیستند. در اینجا برخی از انواع ورزش که بی خطر و موثر در نظر گرفته می شوند، آورده شده است.

شنا: بی وزنی آب محیطی ایده آل برای ستون فقرات فراهم می کند. شنا همچنین یک ورزش کامل است که به رشد عضلات کل بدن کمک می کند. اما این مورد را هم باید در نظر داشته باشید که نباید در انجام این حرکت زیاده روی کنید.

دویدن و پیاده روی: این فعالیت‌ ها به شما کمک می‌کنند تا سالم و پر انرژی باشید. با این حال، بهتر است از دویدن در مسافت های طولانی اجتناب کنید، زیرا می تواند به مرور زمان باعث فشرده شدن دیسک های ستون فقرات شود.

فوتبال: برای کودکان یا بزرگسالان مبتلا به اسکولیوز خفیف، فوتبال گزینه خوبی است.

قایقرانی: قایقرانی به تقویت عضلات پشت کمک می کند که به نوبه خود به صاف نگه داشتن ستون فقرات کمک می کند.

درمان اسکولیوز در کلینیک فراز

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع روش های درمانی اسکولیوز بدون جراحی آشنا کنیم. در آخر در نظر داشته باشید که این روش ها زمانی نتیجه بخش می شود که شدت انحراف کمتر از 40 درجه باشد. بنابراین اگر این موضوع در شما صدق نمی کند بهتر است وقت خود را هدر ندهید و به سراغ روش های درمانی جدی تری بروید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *