انواع پروتز مصنوعی

انواع پروتز مصنوعی


5/5 - (1 امتیاز)

انواع پروتز مصنوعی کدام اند؟ پروتز اعضای بدن به چند دسته تقسیم می شوند؟ انواع پروتز زیبایی چه کاربردی دارند و در چه مواقعی می توان از آن ها استفاده کرد؟

در این مطلب از کلینیک ارتوپد فنی فراز قصد داریم تا شما را به طور کامل در مورد انواع پروتز مصنوعی و موارد مربوط به آن ها آشنا کنیم؛ بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

پروتز چیست؟

پروتز دست
پروتز اعضای بدن

پروتز جایگزین بخشی از بدن می شود که ممکن است در بدو تولد تشکیل نشده باشد یا در تصادف یا بر اثر قطع عضو از بین رفته باشد. بسیاری از افراد که به قطع عضو دچار هستند به عنوان بخشی از درمان های سرطان، دیابت یا عفونت شدید یک عضو خود را از دست داده اند.

پروتز همچنین ممکن است جایگزینی برای جراحی ترمیمی باشد. به عنوان مثال، پس از برداشتن بینی یا سینه برای درمان سرطان به جهت بازگرداندن عضو از دست رفته از پروتز های مصنوعی استفاده می شود.

امروزه در ساخت پروتز ها پیشرفت های بسیاری صورت گرفته است، پروتزهای مدرن برای نواحی مانند دست، پا و صورت بسیار طبیعی به نظر می رسند. البته آنها اغلب برای بهبود ظاهر به جای عملکرد استفاده می شوند. با این حال، اکنون محققان در حال توسعه پروتزهای دست با انگشتان متحرک هستند.

پیشرفت های تکنولوژیکی نیز باعث بهبود عملکرد پروتز های اندام می شود. برخی از اندام های مصنوعی مدرن دارای موتور هایی با باتری هستند که به بهبود عملکرد پروتزها کمک می کند.

طیف وسیعی از پروتزها شامل قسمت ‌های مصنوعی بدن مانند دریچه ‌های قلب جایگزین، استخوان ‌ها یا مفاصل و کاشت ایمپلنت است. این که کدام یک از آن ها برای شما لازم باشد با توجه به آسیب وارد شده مشخص می شود که این موضوع تنها توسط پزشک تعیین می شود.

در این میان بسیاری پروتز را با سیار وسایل درمانی ارتوپدی اشتباه می گیرند. شاید کلمه ارتز را نیز شنیده باشید. ارتز یک اندام یا قسمتی از بدن را پشتیبانی و تقویت می کند، در حالی که پروتز جایگزین آن می شود. به عنوان مثال، یک پای مصنوعی یک پروتز است، در حالی که یک آتل برای حمایت از ساق یک ارتز است.

انواع پروتز مصنوعی

انواع پروتز پا
انواع پروتز مصنوعی

در ادامه قصد داریم تا شما را با انواع پروتز ها آشنا کنیم. اما در ابتدا این مورد را در نظر داشته باشید که به صورت کلی پروتز ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند، پروتز های عملکردی که شامل پرتوز مفاصل، دست و پا است و پروتز های زیبایی

پروتز مفصل

غضروف همانند بالشتکی است که میان استخوان ها در مفاصل قرار گرفته است. ساییدگی و تخریب غضروف ها با گذشت زمان منجر به اصحکاک استخوان و در نهایت ایجاد درد شدید و کاهش میزان حرکت می شود.

پروتز ها معممولا جایگزین مناسبی برای مفصل آسیب دیده می باشند، مفاصلی که از بدن که قابلیت تعویض دارند شامل ران، زانو و شانه می باشد که می توان به کمک اعضای مصنوعی آن را جایگزین کرد.

پروتزهای مفصلی توپی شکل و سوکت برای شانه و ران استفاده می‌شوند. ایمپلنت توپی و گرد به دسته ‌ای متصل است که به استخوان ران یا استخوان بالای بازو متصل می‌ شود. سوکت پلاستیکی با اتصال به استخوان لگن یا تیغه شانه مفصل جدید را تشکیل می‌ دهد.

برای زانو ایمپلنت های استخوان ران و بالای تیبیا یا همان استخوان بزرگ ساق پا متصل می‌شوند. فاصله بین پروتزهای استخوانی موجب می‌شود آن‌ها روی یکدیگر لغزیده و مانند زانوی طبیعی عمل کنند.

پروتز دست

یکی دیگر از کاربرد استفاده از پروتز ها مربوط به دست های مصنوعی می باشد که به جای اندام قطع شده استفاده می شوند. انواع پروتز های دست شامل پروتز های زیر آرنج و بالای آرنج می باشد. پروتز های زیر آرنج همان طور که از نامشان پیداست به زیر ساعد دست متصل می شوند و پروتز های بالای آرنج به قسمت های فوقانی دست جایی که آرنج قطع شده است متصل می شوند.

دست های مصنوعی به کمک کابل و بند به بدن متصل می شوند، این اعضای مصنوعی بدن با کک حرکات دست قابل کنترل هستند. نوع دیگری از دست مصنوعی به نام مابوالکترونیک شناخته می شود که از طریق سیگنال های الکتریکی مغز قابل کنترل می باشد.

در این نوع از پروتز ها، الکترود های داخل پروتز به عضلات آرنج یا بالای بازو متصل می شوند. حرکت عضلات به مغز پیام حرکت مفصل آرنج، باز و بسته کردن دست و انحنای انتهای پروتز را می‌دهند. دست ‌های مصنوعی شامل چندین ترمینال دیوایس یا وسیله انتهایی هستند که به پروتز متصل می ‌شوند.

دست مصنوعی به خودی خود قابلیت حرکت ندارد اما می تواند با قرار گیری به جای عضو قطع شده نقص موجود را بپوشاند و زیبایی ظاهری داشته باشد. هوک یا دست چنگکی اکثرا دارای کارکرد هستند و به گرفتن و رها کردن اجسام کمک کرده و امکان انجام فعالیت‌ های دو دست را فراهم می ‌کند. با دست ‌های مصنوعی مایوالکترونیک بیمار می‌ تواند گرفتن و رها کردن با دست را انجام دهند.

پروتز پا

پروتز‌های پا در مورد زیر زانو و بالای زانو استفاده می شوند، پروتز زانو همان طور که نامش پیداست در قسمت های زیر زانو قرار می گیرد و پروتز های بالای زانو شامل مفاصل مصنوعی است که به استخوان ران متصل می شوند.

پای مصنوعی دارای انواع مختلفی می باشد، نوع پروتز پا وابسته به میزان قطع عضو، شغل، فعالیت بینار، هزینه و عملکرد متفاوت می باشد. پای مصنوعی ساخته شده از قطعات مختلفی از جمله مچ پا، ساق پا، سوکت و سیستم تعلیق می باشد.

قسمت مچ پا از بیمار در هنگام ایستادن و راه رفتن حمایت می کند، مفاصل مچ پا می توانند جامد و یا منعطف باشند. مدل های پیشرفته تر به دلیل ویژگی های متحرکی که در آن ها به کار رفته است، امکان پریدن و دویدن را فراهم می کنند.

پروتز های زیبایی

این نوع از پروتز ها نقش کارکردی در بدن ندارند و تنها به دلیل زیبایی پس از قطع عضو و یا از دست دادن عضوی از بدن استفاده می شود و این گونه عیب موجود از بین می رود.

پروتز هایی زیبایی شامل چشم مصنوعی، انگشتان دست، انگشتان پا و سینه های سیلیکونی می باشد. ایمپلنت ‌های زیبایی معمولا جهت اصلاح تغییر شکل و عیوب ناشی از تروما و بیماری استفاده می‌ شوند.

زندگی با پروتز

پروتز دست و انگشتان متحرک
پروتز دست

پروتز می تواند به شما کمک کند تا با فعالیت های روزانه بهتر کنار بیایید، اما عادت کردن به آن زمان می برد. برای اینکه پروتز تا حد امکان راحت و مفید باشد، به معاینات منظم و حتی تنظیمات نیاز دارید و ممکن است به برنامه ای برای توانبخشی نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که تا حد امکان از پروتز خود بهره مند می شوید.

به صورت کلی شما زمانی می توانید از تمامی کاربرد های آن استفاده کامل داشته باشید که مراقبت های لازم را انجام دهید.

کارهایی که باید انجام دهید شامل:

  • در صورت توصیه، پروتز را برای خوابیدن بردارید
  • به طور منظم وضعیت اندام خود را بررسی کنید و پوست را سالم نگه دارید
  • از محافظ مناسب بین پوست و پروتز استفاده کنید
  • کفش مناسب برای پروتز پا بپوشید
  • سوکت پروتز را تمیز کنید
  • برای معاینات منظم پروتز خود به پزشک مربوطه مراجعه کنید

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع پروتز مصنوعی مصنوعی و جزئیات مربوط به آن ها آشنا کنیم، همان طور که مطالعه کردید چندین نوع پروتز مصنوعی وجود دارد که خود آن ها دارای انواع مختلفی می باشند.

در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر به دنبال استفاده از پروتز می باشید برای خرید و سفارش آن ها حتما به کلینیک های معتبر و حرفه ای مراجعه کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *