جراحی پای پرانتزی

جراحی پای پرانتزی


5/5 - (1 امتیاز)

در این مطلب از سایت کلینیک ارتوپد فنی فراز قصد داریم تا در خصوص جراحی پای پرانتزی دیگر جزئیات مربوط به این عمل و روند بهبودی پس از آن صحبت کنیم؛ بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان از این آسیب رنج می برید و پزشک گزینه جراحی را پیشنهاد داده است. توصیه می کنیم برای رسیدن به پاسخ سوالات خود تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

پای پرانتزی چیست؟

از نظر پزشکی به عنوان Genu Varum شناخته می شود، پاهای پرانتزی وضعیتی است که در آن پاهای کودک در حالت ایستاده به سمت بیرون خم می شود، یعنی وقتی مچ پاها کنار هم قرار می گیرند زانوها از هم جدا می شوند. هنگامی که انحراف خفیف و بدون درد باشد، پاهای خمیده معمولاً نگران کننده نیستند. با این حال، ممکن است پاهای خمیده افراد را مستعد مشکلات دیگری مانند درد، آرتروز، گیرافتادگی جانبی مچ پا و مسائل مرتبط با فشار بیش از حد کند.

علل پرانتزی بودن پا

عکس پای پرانتزی
علل پای پرانتزی

پاهای خمیده معمولا در نوزادان دیده می شود و می تواند بخشی طبیعی از رشد باشد. به طور کلی، زانوها باید در حدود سه سالگی صاف شوند. پس از سه سالگی ممکن است شرایط مرتبطی وجود داشته باشد که باعث ژنو واروم شود. اینها ممکن است شامل بیماری استخوان (راشیتیسم یا بیماری بلانت) باشد. شکستگی هایی که به درستی بهبود نمی یابند نیز ممکن است باعث ژنو واروم شوند.

بیماری بلونت وضعیتی است که می تواند در کودکان نوپا و همچنین در نوجوانان رخ دهد. که روی صفحات رشد اطراف زانو به ویژه در قسمت بالایی استخوان ساق پا (درشت نی) تاثیر می گذارد. این بیماری باعث کاهش رشد یا توقف کامل آن می شود که در نهایت سبب پرانتزی شدن پاها می شود و باید برای درمان پای پرانتزی اقدام کنید.

علائم پرانتزی بودن پاها

  • وقتی مچ پاها کنار هم قرار می گیرند، زانوها از هم جدا می شوند.
  • مکانیک ضعیف پا مانند غلت زدن بیش از حد به بیرون پاها (سوپیناسیون)
  • مشکلات ساق پا
  • الگوی راه رفتن نامناسب
  • چرخاندن پاها (به داخل پا)
  • ناراحتی در لگن، زانو و یا مچ پا (معمولاً در کودکان بزرگتر و بزرگسالان دیده می شود)

روش های درمانی پای پرانتزی چیست؟

درمان پای پرانتزی
جراحی پای پرانتزی

معمولاً درمان برای نوزادان و کودکان نوپا ضروری نیست زیرا پاهای خمیده با شروع راه رفتن کودک صاف می شوند. با این حال، اگر این وضعیت حتی پس از 2 سالگی کودک ادامه یابد، نیاز به مشاوره با پزشک است. همچنین در صورتی که وضعیت بسیار شدید باشد، یا در صورت تشدید یت صورت شناسایی یک بیماری زمینه ای، درمان توصیه می شود.

قطعا در این زمینه کلینیک ارتوپد فنی فراز، بهترین روش های درمانی را ارائه می دهد. به پیج اینستاگرام آن سر بزنید!

گزینه های درمانی غیر جراحی برای اصلاح خمیدگی زانو عبارتند از:

  • پوشیدن کفش های مخصوص طراحی شده برای این بیماری
  • استفاده از گچ و بریس
  • داروهایی مانند ویتامین D یا مکمل های کلسیم برای درمان راشیتیسم در مراحل اولیه
  • درمان شرایطی که ممکن است به بولگ منجر شود
  • اگر روش‌های غیرجراحی بالا در اصلاح پاها شکست بخورند، پزشک برای جلوگیری از آسیب دائمی، جراحی را توصیه می‌کند.

استئوتومی تیبیا بالا انتخاب جراحی است، به ویژه در بیماران جوان تر. این روش به تنظیم مجدد مفصل زانو با تغییر شکل استخوان ساق پا کمک می کند و در نتیجه فشار روی مفصل زانو را کاهش می دهد. علاوه بر این، این جراحی نیاز به تعویض کامل زانو را به تاخیر می اندازد یا حتی از آن جلوگیری می کند. بهبودی ممکن است حدود 3 تا 8 ماه طول بکشد که در طی آن به فرد توصیه می شود حداقل یک ماه از بریس استفاده کند.

همچنین بخوانید: بریس برای زانوی پرانتزی چه تاثیری دارد؟

جراحی پای پرانتزی

عمل جراحی پای پرانتزی قطعی ترین روش درمانی است که برای این آسیب شناخته شده است، به خصوص در زمان هایی که سن فرد زیاد است و یا شدت پرانتزی بودن پاها بیشتر است انجام این جراحی لازم است.

همچنین در افراد بزرگسالی که از این آسیب رنج می برند تنها گزینه درمانی که وجود دارد انجام عمل جراحی استئوتومی می باشد.

در طی این جراحی، استخوان ها شکسته می شود و با ایجاد تغییر موقعیت در آن ها روند درمان انجام می شود. در طول این جراحی سر استخوان های پا با استفاده از یک اره مخصوص بریده می شود. و در نهایت قسمت بریده شده در یک موقعیت مناسب قرار می گیرد و به کمک پلاک، پیچ یا میله های فلزی در محل خود تثبیت می شود.

مراقبت های بعد از عمل پای پرانتزی

جراحی پای پرانتزی
مراقبت های جراحی پای پرانتزی

بلافاصله پس از این جراحی زمانی که در بیمارستان هستید از پمپ درد و داروهای نزریقی برای کنترل درد شما استفاده می شود.

چنانچه پس از ترخیص احساس درد داشته باشید، پزشک از دارو های مسکن برای شما استفاده می کند. دقت داشته باشید که هرگز نباید به صورت خودسرانه این دارو ها را مصرف کنید و قبل از مصرف هر گونه دارو در ابتدا با پزشک خود مشورت داشته بشید.

اگر بیمار پس از عمل احساس ضعف نداشته باشد، یک روز بعد می تواند پاهای خود را آویزان کند، بسیار مهم است که از وارد کردن هرگونه فشار به پاهای خود جلوگیری کنید و چنانچه خواسیتد راه بروید از دو عصا یا واکر کمک بگیرید تا فشاری به پاها وارد نشود.

پس از جراحی وابسته به شرایط شما، نیاز است که برای یک الی سه هفته از بریس یا زانوبند های مخصوص استفاده کنید.

یکی از مهم ترین نکات برای بهبودی سریع تر پس از جراحی در این است که بیمار باید تمامی دستورات پزشک را به خوبی دنبال کند، در صورتی که هر یک از این مراقبت ها به خوبی انجام نشود، نتیجه مطلوب از روند جراحی به دست نخواهد آمد.

مزایای جراحی اصلاح پای پرانتزی

پای پرانتزی می تواند در ایجاد فعالیت های روزانه افراد مشکلات جدی ایجاد کند. جراحی پای پرانتزی عوارض و علائم ناشی از زانوی پرانتزی را درمان می کند. بعد از آن که بیمار جراحی را انجام داد هیچگونه محدودیتی برای انجام کارهای خود نخواهد داشت و می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد.

مهم تر از همه این که این روش یک درمان قطعی برای پای پرانتزی می باشد که به این طریق بیمار از درد و ناهنجاری پاها رها پیدا می کند.

از مهم ترین مزایای این جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از تخریب بیشتر غضروف مفصلی
  • اصلاح شکل ظاهری زانو
  • کاهش درد
  • تعویق زمان تعویض کامل مفصل زانو

جلوگیری از زانو پرانتزی

انجام اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از برخی شرایط که ممکن است منجر به خم شدن زانو شود بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری است. اقداماتی که برای پیشگیری از این بیماری و عود آن انجام می شود عبارتند از:

  • ویتامین D کافی را از طریق رژیم غذایی و نور خورشید دریافت کنید
  • با جلوگیری از استفاده بیش از حد از مفصل زانو از آرتروز جلوگیری کنید
  • اجازه بهبود مناسب شکستگی ها را بدهید

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با جراحی پای پرانتزی و جزئیات مربوط به این آسیب آشنا کنیم. در اخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر پزشک تشخیص داده است تنها روش درمانی جراحی می باشد، حتما باید آن را انجام دهید، زیرا هرگونه عقب افتادن می تواند روند درمان را طولانی تر کند.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *