درمان فاصله بین انگشتان پا

درمان فاصله بین انگشتان پا


3.5/5 - (2 امتیاز)

فاصله بین انگشتان پا یک وضعیت زیبایی شناختی ناخوشایند است که ناشی از بیومکانیک نامناسب پا است. مشخصه آن وجود فضای بیش از حد بین انگشتان اول و دوم است که منجر به ظاهری ناخوشایند می شود. در حالی که علت این وضعیت به طور قطعی شناخته نشده است، اعتقاد بر این است که به دلیل ترکیبی از عوامل، از جمله کفش نامناسب ، ژنتیک، و مکانیک ضعیف پا است.

به طور کلی در 45 درصد از کودکان مبتلا به سندرم داون، شکاف بزرگ در انگشتان پا وجود دارد. با این حال، تغییر شکل می تواند یک نوع غیر طبیعی در بسیاری از جنین ها یا نوزادان باشد.

در این مقاله از کلینیک ارتوپد فنی فراز به بررسی علل بالقوه تغییر شکل انگشتان پا می پردازیم و توصیه هایی در مورد نحوه پیشگیری و درمان این عارضه ارائه می دهیم.

علت فاصله بین انگشتان پا

کجی انگشتان پا
علت فاصله بین انگشتان پا

یک بیماری ارثی، مانند ناهنجاری مادرزادی، تاندون های کوتاه یا سفت، یا ضربه به انگشت شست پا، احتمالاً علت فاصله بین انگشتان پا است، که در این شرایط برای تشخیص و انتخاب روش درمان پزشک شما علاوه بر گرفتن سابقه پزشکی، معاینه کامل پا را به عنوان بخشی از آزمایش هالوکس واروس شما انجام خواهد داد.

انگشت شست پا مستعد ابتلا به هالوکس واروس است که در نتیجه انحراف بیشتر از حد طبیعی انگشت شست پا از اولین اشعه متاتارس است.

از دیگر دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایدیوپاتیک، روماتیسمی، و پس از ضربه (پارگی رباط های جانبی هالوکس)
  • آرتروز ایجاد مشکلات بافت نرم و از بین رفتن استخوان ها.
  • هالوکس واروس، به طور کلی، یک بیماری نادر است که توسط یک توهم ابدکتور بیش فعال ایجاد می شود.
  • زانو واروس که یک بیماری شایع است که نوزادان را درگیر می کند، اما می تواند کودکان بزرگتر و بزرگسالان را به دلیل راشیتیسم، سرطان یا آرتریت نیز درگیر کند. برخی از مشاغل ممکن است خطر ابتلا به واروس زانو را افزایش دهند.

علت بروز بیماری هالوکس

هالوکس واروس علاوه بر اینکه یک تغییر شکل در مفصل شست پا است، باعث می شود انگشت شست پا در برخی مواقع از پا زاویه بگیرد. به همین دلیل قاصله ای بین انگشت اول و دوم ایجاد می شود ، بنابراین این حالت به عنوان شکاف انگشتان پا شناخته می شود.

اغلب به دلایل ژنتیکی نسبت داده می شود و شکاف بین انگشت شست پا و انگشت دوم که به عنوان شکاف پت شناخته می شود، یکی از عوارض آن است.

 سندرم داون که معمولاً با شکاف های بزرگ پا همراه است، تنها اختلال ژنتیکی نیست که باعث آنها می شود و در کنار آن هورمون های رشد بیش از حد باعث ایجاد فاصله زیاد بین انگشتان پا می شود که می تواند منجر به انواع ناتوانی های جسمی و ذهنی مانند اختلالات یادگیری و مشکلات قلبی شود.

 علیرغم این واقعیت که دانشمندان قادر به تعیین علت دقیق شکاف پا نیستند، تحقیقات نشان می دهد که جهش های ژنتیکی خاصی در طول رشد جنین ممکن است مقصر باشند.

البته در برخی موارد ممکن است افراد در طول سال های زندگی خود به آن دچار شوند، که این موضوع به دلیل استفاده و پوشیدن مکرر کفش های تنگ و نامناسب می باشد.

آیا سندروم دان دلیلی بر فاصله انگشتان پا است؟

ایجاد فاصله بین انگشتان پا یک ویژگی فیزیکی رایج مرتبط با سندرم داون است که به دلیل رشد غیر طبیعی استخوان‌ های پا ایجاد می‌ شود. این بدشکلی به صورت جدایی بین انگشت بزرگ و دوم قابل مشاهده است و می تواند با ناهنجاری های فیزیکی دیگری مانند فضای وسیع بین انگشت اول و دوم و انگشت خمیده همراه باشد.

 در حالی که این ناهنجاری در اکثر افراد مبتلا به سندرم داون وجود دارد، می تواند در افرادی که هیچ وضعیت پزشکی شناخته شده ای ندارند نیز رخ دهد. درمان انحراف شست پا اغلب برای جلوگیری از درد، ناراحتی و مشکل در راه رفتن ضروری است که ممکن است شامل ارتز، فیزیوتراپی و جراحی باشد.

آیا فاصله بین انگشتان پا ارثی است؟

این عارضه وضعیتی است که باعث ایجاد فضای غیر طبیعی بین انگشت اول و دوم پا می شود. در حالی که این وضعیت معمولاً به دلیل ژنتیک ایجاد می شود، ممکن است نتیجه عوامل دیگری مانند کفش های خیلی تنگ یا خیلی کوچک باشد. در حالی که هیچ پاسخ قطعی در مورد ارثی بودن شکاف صندل وجود ندارد، مطالعات نشان داده‌اند که احتمالاً چنین است.

 اعتقاد بر این است که این بیماری احتمالاً از طریق اعضای خانواده منتقل می شود و می توان آن را با وجود شکاف گسترده بین انگشتان اول و دوم شناسایی کرد. در نهایت، اگر مشکوک هستید که ممکن است شما یا یکی از اعضای خانواده به این عارضه مبتلا باشید، بهتر است با یک متخصص پزشکی صحبت کنید تا علت آن مشخص شود.

همچنین بخوانید: انگشت چکشی چیست و چه علائمی دارد؟

درمان فاصله بین انگشتان پا

فاصله میان انگشتان پا
درمان فاصله بین انگشتان پا

در 45 درصد از کودکان مبتلا به سندرم داون، شکاف بین انگشت اول و دوم به عنوان یک اختلال درماتوپاتی توصیف می شود. این شکاف ممکن است یک رویداد مجزا نباشد، بلکه نشانه ای از شرایط ژنتیکی زمینه ای مانند سندرم داون، سندرم باردت-بیدل یا حتی یک ویژگی ژنتیکی است که به عنوان وراثت شناخته می شود.

 به عنوان یک درمان برای این بیماری، کشش تاندون ابداکتور هالوسیس از طریق تمرینات خاص یا اسپلینت انگشت پا رایج است. هنگامی که این روش ها با شکست مواجه می شود، ممکن است نیاز به جراحی برای اصلاح وضعیت باشد. بسیار مهم است که از علائم تغییر شکل فاصله های پا آگاه باشید و برای جلوگیری از آسیب بیشتر در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

برای مشاهده نمونه درمان های انجام شده فاصله انگشت پا در کلینیک فراز، به پیج اینستاگرام آن سر بزنید!

درمان تغییر شکل انگشتان پا در بزرگسالان

تغییر شکل و فاصله انگشتان در بزرگسالان وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که استخوان های انگشتان پا از هم جدا شوند. این می تواند در طول زمان به دلیل روند طبیعی پیری بدن اتفاق بیفتد، زیرا تاندون ها و رباط ها ضعیف تر می شوند. همچنین می تواند ناشی از آسیب، وضعیت پزشکی یا پوشیدن کفش های خیلی تنگ باشد.

 علائم این بیماری شامل درد، مشکل در راه رفتن و مشکل در پوشیدن یا درآوردن کفش یا جوراب است. درمان ناهنجاری شکاف صندل در بزرگسالان معمولاً شامل پوشیدن کفش‌های مناسب، استفاده از کفی یا ارتز و فیزیوتراپی است. در موارد شدیدتر، ممکن است جراحی برای اصلاح بدشکلی لازم باشد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با فاصله بین انگشتان پا و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم؛ در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر شما بلافاصله پس از مشاهده اولین علائم برای درمان اقدام کنید، این امکان وجود دارد که با ساده ترین روش های درمانی علائم آسیب کنترل شود و دیگر احتیاجی به جراحی نمی باشد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *