قطره اشک مصنوعی

قطره اشک مصنوعی


3.8/5 - (5 امتیاز)

خشکی چشم یکی از مشکلات شایعی است که اکثر افراد به آن دچار هستد و یکی از عمده ترین دلایل مراجعین افراد به جشم پزشک می باشد. یکی از اصلی ترین راهکار هایی که برای این عارضه وجود دارد استفاده از قطره اشک مصنوعی است. برند های مختلفی از این قطره در بازار موجود است که تفاوت آن ها مربوط به نوع مواد نگهدارنده و چگونگی مصرف است. اما برای خرید قطره اشک مصنوعی باید به سراغ کدام یک رفت؟

در این مطلب از سایت کلینیک ارتوپد فنی فراز قصد داریم تا شما را به خوبی با قطره اشک مصنوعی و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم؛ بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان قصد استفاده از این قطره را دارید و سوالاتی در خصوص آن دارید توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

خشکی چشم چیست؟

عکس خشکی چشم
خشکی چشم

خشکی چشم زمانی ایجاد می شود که چشم شما نتواند به اندازه کافی اشک تولید کند و در این صورت سبب تحریک قرنیه می شود. عواملی مانند عملکرد نامناسب غده های اشکی یا در معرض اشعه بودن از دلایل بروز این آسیب هستند.

چنانچه این مشکل در زمان درست درمان نشود سبب کم بینایی می شود، جدا از آن خشکی چشم باعث خارش، احساس وجود جشم خارجی، ترشحات چسبناک در اطراف چشم، حساسیت به باد، دود و خستگی چشم می شود.

البته این مورد را هم در نظر داشته باشید که اشک مصنوعی تاثیری بر روی عفونت چشم ندارد و برای این موضوع باید از درمان دیگری استفاده شود و چنانچه درمان نشود در نهایت ممکن است به عمل تخلیه چشم نیاز پیدا کنید!

علل خشکی چشم:

  • قرار گرفتن در آب و هوای گرم و خشک، باد یا هوای سرد و خشک
  • آسیب غدد اشکی ناشی از التهاب یا قرار گرفتن در معرض خورشید
  • مصرف برخی داروها شامل آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها، ضد افسردگی‌ها، داروهای فشار خون، داروهایی برای کنترل تولید مثل و بیماری پارکینسون
  • کار طولانی مدت با رایانه، موبایل و …
  • جراحی لیزر چشم  (اگر چه خشکی چشم ناشی از این جراحی موقتی است)
  • پیر شدن

علائم خشکی چشم:

  • مشکل در خواندن بعد از نگاه طولانی به کامپیوتر
  • درد
  • تاری دید
  • قرمزی ، سوزش
  • ریزش اشک
  • احساس وجود سنگ ریزه یا مو در چشم

قطره اشک مصنوعی چیست؟

بیایید در ابتدا کمی بیشتر با قطره اشک مصنوعی آشنا شویم؛ اشک مصنوعی نام رایجی است که برای نوعی قطره چشم استفاده می شود، این محصول جهت جلوگیری از خشکی قرنیه چشم تولید شده است.

به صورت کلی اشک ها سبب ضد عفونی شدن چشم، حرکت روان اجزای داخلی و جلوگیری از خشکی قرنیه چشم هستند. غده های اشک در حالت طبیعی می توانند روزانه دو قاشق غذا خوری اشک تولید کنند، اما چنانچه میزان تولید آن ها کمتر شود لازم است که از قطره اشک مصنوعی استفاده شود.

اشک تشکیل شده از آب، کربوهیدرات ها، لیپید ها، الکترولیت ها، لیزوزیم ها و لاکتوفرین ها می باشد. تولید کنندگان اشک مصنوعی تلاش کرده اند تا این محصول را کاملا مطابق با اشک طبیعی تولید کنند.

هرچند که اشک مصنوعی تمامی موارد اشک طبیعی را ندارد، اما تا حد بسیاری برای خشکی چشم موثر است و آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

انواع اشک مصنوعی

انواع اشک مصنوعی
بهترین قطره اشک مصنوعی خارجی و ایرانی

به صورت کلی اشک های مصنوعی به سه دسته تقسیم می شوند:

اشک مصنوعی با مواد نگهدارنده

اشک های مصنوعی که دارای مواد نگهدارنده می باشد از دوام بیشتری برخوردارند، این مواد ها شیمیایی هستند و از ورود باکتری و رشد آن ها جلوگیری می کنند.

این نوع از قطره ها معمولا در یک بطری قطره چشم، می توانند برای مدت زیادی سالم بمانند. اما نگهدارنده های موجود در آن ممکن است سبب خارش چشم بشوند. به همین دلیل متخصصان معمولا پیشنهاد می کنند که از این نوع قطره ها بیشتر از 4 بار در روز استفاده نشود.

همچنین بخوانید: درمان فوری برق زدگی چشم در خانه

اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده

اشک مصنوعی فاقد موارد نگهدارنده دارای خطرات کمتری می باشد اما تنها یکبار مصرف می شود، یعنی زمانی که این قطره را داخل چشم خود ریختید باید سریعا مابقی مواد دور ریخته شود. به همین دلیل لازم است که چندین مرتبه آن را خریداری کنید.

چنانچه خشکی چشم شما خفیف است، یک بار استفاده در طول روز کافی است، اما در موارد شدید تر ممکن است پزشک توصیه کند تا چندین بار در طول رور استفاده شود.

اشک مصنوعی به صورت ژل

این نوع از اشک مصنوعی خیلی رایج نمی باشد و تنها در موارد خاص تجویز می شود زیرا اشک مصنوعی بر پایه زل می تواند خطرات تاری دید به همراه داشته باشد.

بهترین قطره اشک مصنوعی کدام است؟

انواع مختلفی از برند های اشک مصنوعی وجود دارد که هر کدام از آن ها مزایا مخصوص به خود را دارند، بنابراین نمی توان برند خاصی را به عنوان بهترین عنوان کرد، شاید لازم باشد شما چندین مارک را امتحان کنید تا در نهایت ببینید کدام یک از آن ها مناسب شما می باشد.

برخی از عوامل مثل ضعیفی چشم، تاری دید، سن بیمار، این که از لنز استفاده می کنید و موارد این چنین می توانند بر روی انتخاب موثر باشند.

عوارض جانبی استفاده از قطره چشم

نحوه استفاده از اشک مصنوعی یکبار مصرف
عوارض اشک مصنوعی

اگرچه این دارو در اکثریت مواقع هیچ عوارضی به همراه ندارد، اما ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد. شایع ترین عوارض جانبی برای این قطره شامل: کاهش چربی چشم، تاری دید، قرمزی چشم، افزایش حساسیت به نور، ورم پلک، چسبندگی مژه ها، ریزش چشم می باشد.

البته این مورد را هم در نظر داشته باشید که لزوما تمامی افراد این عوارض را تجربه نمی کنند و ممکن است شما هیچ یک از آن ها را احساس نکنید؛ بنابراین خیلی جایی برای نگرانی وجود ندارد.

البته جدا از این موضوع ممکن است فردی به اشک مصنوعی حساسیت داشته باشد که در این صورت علائمی مثل خارش، قرمزی پوست، ورم، تاول، خس خس ینه، مشکل در بلع و تکلم، ورم دهان، تغییر در بینایی، درد چشم یا سوزش را خواهد داشت. در چنین شرایطی باید استفاده را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از اشک مصنوعی به جهت جلوگیری از ورود میکروب ها باید دست خود های خود را به طور کامل بشوید، همچنین به جهت ماندگاری بیشتر قطره، بهتر است چشم خود را چند ثانیه ببنید و گوشه های داخلی را فشار دهید.

انجام این کار موجب می شود که منافذ خروج اشک مسدود شوند. همچنین دقت داشته باشید که در هر بار استفاده، قرار دادن یک قطره در هر چشم کافی است و بیشتر از این اندازه سبب خروج قطره قبلی می شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را به قطره اشک مصنوعی و جزئیات انتخاب آن آشنا کنیم؛ در آخر اگر بخواهیم یک جمع بندی داشته باشیم؛ سوزش، درد، قرمزی و ریزش اشک از شایه ترین علائم و عوارض خشکی چشم هستند.

با توجه به این که خشکی چشم جزو شایع ترین عارضه ها است، بنابراین در بسیاری موارد مورد بی توجهی قرار می گیرد که همین موضوع مشکلات بسیاری برای فرد به همراه دارد و موجب خشکی قرنیه و یا حتی نابینایی فرد می شود.

در مورد انواع مختلف قطره چشم و خرید آن ها بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا برندی که متناسب با نیاز شما می باشد توصیه شود.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *