درمان انحراف مچ پا

درمان انحراف مچ پا


3.5/5 - (10 امتیاز)

چرخش مچ پا به سمت داخل جزو مواردی است که اکثر کودکان پس از وزن گیری و زمانی که مستقل می شوند آن را تجربه می کنند. عموما این عارضه تا قبل از سن دو سالگی کاملا طبیعی است، اما اگر بیشتر از آن ادامه داشته باشد یک اختلال شناخته می شود و نیاز به مداخله و درمان انحراف مچ پا دارد.

در این مطلب از سایت کلینیک فراز قصد داریم که بررسی نماییم روش های درمان این آسیب دیدگی به چه صورت است و بهترین روش درمانی چه می باشد، بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه کلینیک ارتوپد فنی فراز باشید.

با توجه به اینکه مفاصل تمامی وزن بدن را متحمل می شوند، بنابراین یک زنجیره بسته در میان آن ها شکل گرفته است و در صورتی که هر یک از آن دچار آسیب شود، عملکرد تمامی بخش ها دچار مشکل می شود.

مچ پا نیز مفصلی است که تماس مستقیمی با زمین دارد و انتقال وزن را بر عهده دارد. در صورت بروز انجراف در مچ پا و عدم درمان آن، موجب می شود تا پاهای شما زانو ضربدری شود، انحراف لگن، کافیوز و همچنین درد در پا و ساق خواهد شود.

بسیار مهم است که والدین در صورت بروز کوچک ترین علائم انجراف مچ پا به داخل، اقدامات لازم جهت درمان صورت گیرد.

دلیل انحراف مچ پا به داخل چیست؟

عکس چرخش مچ پا
چرخش مچ پا

احتمالا اولین سوالی که در این زمین برای شما ایجاد می شود این است که علت انحراف مچ پا به داخل چیست . در ادامه رایج ترین دلایل بروز این عارضه را برای شما آورده ایم.

چرخش استخوان فمور (ران)

چرخش برای استخوان ران عموما تا زمانی که کودک هنوز به سن مدرسه نرسیده است مشخص نمی باشد، معمولا در اکثریت مواقع این آسیب تا سن 9 الی 10 سالگی به طور کامل درمان می باشد.

برای این موضوع درمان انحراف مچ پا از طریق درمان های محافظه کارانه اثری نخواهد داشت و در صورتی که موجب بدشکلی شدید و مشکلاتی در راه رفتن باشد، تنها به کمک عمل جراحی می توان به درمان آن کمک کرد.

البته جراحی نیز در سنین زیر ده سال انجام نمی شود و باید سن کودک بیشتر از ده باشد، در طی این جراحی استخوان ران بریده می شود تا آن را در زاویه مناسب قرار داد.

چرخش استخوان درشت نی

اگر علت انحراف مچ پای کودک مربوط به این دلیل باشد، در این شرایط ساق پای کودک هم به طرف داخل متمایل می شود؛ در این مورد هم انتظار می رود که به مرور زمان بهبودی حاصل شود و تا زمانی که کودک به سن مدرسه می رسد به صورت کامل درمان شود.

در خصوص این مورد هم نمی توان با استفاده از روش های محافظه کارانه نظیر: استفاده از اسپلینت، فیزیوتراپی و وسایل طبی درمان را ایجاد کرد. در این شرایط اگر کودکتان به سن 8 سال رسیده باشد و همچنان بهبودی ایجاد نشده باشد و یا مشکلات شدید در راه رفتن وجود داشته باشد احتمالا عمل جراحی لازم است.

متاتارسوس اداکتوس

این مورد شایع ترین دلیلی است که موجب انحراف مچ پا به داخل می شود، این آسیب هم می تواند به صورت شدید باشد و خفیف که شدت آن در انتخاب روند درمان تاثیر بسیاری دارد.

عموما این عارضه به خودی خود تا سن 6 ماهگی درمان می شود، در صورتی که شدت آن زیاد باشد این امکان وجود دارد که از طریق درمان محافظه کارانه و کفش و کاشت های مخصوص به درمان آن کمک کرد و به ندرت پیش می آید که جراحی نیاز باشد.

البته دقت داشته باشید که گاهی این آسیب شبیه به پا ضربدری به نظر می رسد، اما هر دوی آن ها کاملا با هم متفاوت هستند؛ در صورتی که نمی توانید این دو را نسبت به یکدیگر تشخیص دهید باید عکس برداری و آزمایشات را انجام دهید تا تشخصی های دقیق صورت گیرد.

چه زمانی باید برای درمان انحراف مچ پا نزد پزشک مراجعه کرد؟

در اکثریت مواقع چرخش مچ پا در داخل قبل از سن 8 سالگی به صورت خود به خودی درمان می شود و احتیاجی به انجام درمان های جدی تر نمی باشد. با این حال اگر حتی قبل از این سن، میزان شدت این عارضه زیاد باشد و موجب سختی راه رفتن در کودک و یا آسیب های دیگر باشد لازم است تا شما نزد پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان هایی صورت گیرد.

درمان انحراف مچ پا

درمان چرخش مچ پابه داخل در کودکان
درمان کجی پا

با این که در بیشتر موارد این آسیب به خودی خود درمان می شود؛ اما این موضوع به این معنا نمی باشد که شما می توانید ان را به خودی خود رها کنید، زیرا در صورتی که اقدامی جهت درمان به موقع انجام نشود، موجب بروز علائم بیشتر و بدشکلی در پاها می شود.

این که چه گزینه درمانی برای این آسیب انتخاب شود وابسه به علت آسیب دیدگی می باشد. در برخی مواقع تنها گزینه درمانی جراحی است، اما در شرایطی دیگر ایم امکان وجود دارد که به کمک سایر روش ها برای درمان اقدام کرد.

کفش های طبی مخصوص

یکی از گزینه هایی که به جهت درمان این آسیب انتخاب می شود کفش طبی مخصوص است. با استفاده از این کفش ها در هنگام دویدن و راه رفتن فشار کمتری به قسمت های داخلی پا وارد می شود و این گونه ناحیه آسیب دیده کمتر تحت فشار خواهد بود و چرخش شدیدتر پاها در هنگام دویدن جلوگیری می شود.

ارتز های سایز بدنی شده

ارتز ها یا کفی های طبی دارای سایز بدنی های مختلفی هستند، برخی از این مدل ها آماده هستند و برخی دیگر را شما باید مخصوص خود سفارش دهید. اما به صورت کلی به جهت درمان انحراف مچ پا لازم است تا از ارتز های سفارشی استفاده کنید؛ این که کدام یک از مدل ها برای شما مناسب می باشد و یا در زمان سفارش باید چه مواردی را در نظر داشته باشید موضوعی است که باید از پزشک یا متخصص پا راهنمایی بخواهید.

فیزیوتراپی

حرکات اصلاحی انحراف مچ پا
حرکات اصلاحی چرخش ساق پا

در برخی از افراد که شدت این انحراف کم می باشد و از مدل های انعطاف پذیر است، رفتن به چند جلسه فیزیوتراپی گزینه مناسبی برای درمان است. فیزیوتراپی موجب می شود تا عضلات مچ و پای فرد تقویت شود و این گونه روند درمان سریع تر طی می شود.

در صورتی که شما همزمان از کفش های مخصوص استفاده کنید و در کنار آن تمرینات فیزیوتراپی هم داشته باشید، قطعات کمک بزرگی به درمان انحراف مچ پا کرده اید و انتظار می رود نتیجه مناسبی به دست آورید.

کشش منظم پا، مچ پا و پاها انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاع کلی را تضمین می‌کنند. این تمرینات باعث افزایش جریان خون و کاهش فشار و سفتی اضافی ناشی از چرخش بیش از حد پا می ‌شوند.

جراحی

عموما بسیار کم دیده می شود که برای کودکان از جراحی استفاده شود و در بیشتر موارد می توان با استفاده از سایر روش های درمانی که به آن ها اشاره کردیم برای درمان این آسیب استفاده کرد. عموما جراحی بیشتر برای بزرگسالان استفاده می شود، زیرا در سنین بالاتر استخوان ها محکم شده اند و امکان تغییر حالت با سایر روش ها بسیار پایین است.

به صورت کلی درمان این اختلال وابسته به شدت آسیب دیدگی، سن، شرایط زندگی و دیگر اختلال های موجود متفاوت است. بنابراین نمی توان یک گزینه درمانی را برای همه عنوان کرد، بهترین کار این که نزد پزشک متخصص مراعه نمایید تا علائم به خوبی بررسی شود و میزان شدت آسیب تشخیص داده شود.

پس از آن متناسب با نیاز بیمار و بررسی شرایط، بهترین روند درمانی انتخاب می شود و شما ملزم به انجام آن هستید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع دلایل و درمان انحراف مچ پا آشنا نماییم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم برخی از سوال های موجود در ذهنتان را پاسخ دهیم. در نظر داشته باشید که شما باید هر گونه علائم جزئی را جدی بگیرید و حتما اقدامات درمانی را لازم را انجام دهید.

در صورتی که در خصوص این مطاب هر سوالی برای شما پیش آمده است در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *