درمان پای پرانتزی با لیزر

درمان پای پرانتزی با لیزر


4.4/5 - (5 امتیاز)

یکی از عارضه هایی که اکثر افراد با آن آشنا هستند و در اطرافیانشان دیده اند پای پرانتزی می باشد. این آسیب دیدگی به این صورت است که در زمان ایستادن مچ پاها چسبیده بهم به نظر می رسد و به این صورت فاصله ای میان زانو ها ایجاد می شود. یکی از روش های درمانی که برای این عارضه وجود دارد درمان زانوی پرانتزی با لیزر است که در این مطلب از سایت کلینیک فراز قصد صحبت در خصوص آن را داریم.

با توجه به این که زانو یکی از مهم ترین قسمت های بدن است و در طی فعالیت های روزانه فشار بسیاری را متحمل می شود و بار هر بار قدم زدن به اندازه 3 تا 8 براز وزن بدن به زانو وارد می شود؛ از این اهمیت درمان هر گونه آسیب در این بخش اهمیت بسیاری دارد.

زمانی که فردی دارای زانوی پرانتزی است با توجه به این که راستای استخوان های زانو مناسب نمی باشد، به همین دلیل نیروی بسیاری به بخش های متعدد زانو وارد می شود و این نیرو با توجه به این که حالتی طبیعی ندارد به صورت استاندار پخش نمی شود.

در چنین شرایطی زانو بیشتر از هر زمان دیگر آسیب پذیر می شود و خطر تخریب غضروف های بخش میانی و جانبی زانو وجود دارد. بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان، بلخصوص کودکتان به این عارضه دچار شده است و علائم آن را احساس کرده اید، توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه کلینیک ارتوپد فنی فراز باشید.

علت به وجود آمدن پای پرانتزی

پای پرانتزی
علت بروز پای پرانتزی

بیایید در ابتدا بررسی نماییم که اصلا چه چیزی موجب می شود تا این عارضه در افراد ایجاد شود، در این خصوص باید بیان کنیم که دلایل مختلفی در شکل گیری آن تاثیر دارند که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

فرایند رشد طبیعی کودک

زمانی که کودک در مرحله رشد قرار دارد، تمامی قسمت های مختلف بدن با سرعت هایی متفاوت در حال رشد است. این تفاوت رشد موجب می شود تا برخی از قسمت های بدن با یکدیکر هم تراز نباشد و همین می تواند سبب غیر معمولی شدن اندام ها باشد.

به همین جهت رشد کودک یکی از شایع ترین دلایل پای پرانتزی در کودکان است. البته زمانی که کودک تازه به دنیا می آید و تقریبا تا سن 2 سالگی پای پرانتزی مشکل جدی نمی باشد و چندان حاد نیست و بخشی از روند طبیعی رشد اسکلتی کودک است. زمانی که کودک 18 ماهه می شود، میزان پرانتزی بودن پاها به اوج خود می رسد اما انتظار می رود که به مرور این موضوع کم شود.

نرمی استخوان یا راشیتیسم

البته که امروزه با توجه به پیسرفت هایی که در علم پزشکی صورت گرفته است، نرمی استخوان بیماری نادر است، اما باز هم دیده شده است افرادی که به این عارضه دچار شده اند؛ به این دلیل بیان کردیم این بیماری نادر است که اصلی ترین دلیل بروز آن سوتغذیه و کم بود مواد غذایی مناسب در فرد است.

در نتیجه مواد مورد نیاز به بدن نمی رسد و بدن برای رشد و سالم نگه داشتن استخوان با بحران مواجه می شود. در صورتی که این بیماری به همین صورت ادامه داشته باشد استخوان ها خمیده می شود و پای پرانتزی در فرد ایجاد می شود.

بیماری بلانت

بلانت بیماری است که در کودکی و نوجوانی رخ می دهد و یکی از عارضه های آن مربوط به پرانتزی شدن پاها می باشد. دقت کنید که این عارضه با پرانتزی شدن پاها در زمان رشد کاملا متفاوت است. این مشکل زمانی ایجاد می شود که صفحات رشد قرار گرفته در بالای استخوان ساق پا رشد غیر طبیعی دارند.

تنها راهی که می توان تشخیص داد که آیا کودکان یا نوجوانان به این عارضه دچار می باشند یا نه این است که ازمایش هایی از جمله اشعه ایکس، اسکن سه بعدی و موارد این چنینی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: بیماری بلانت چیست و چگونه درمان میشود؟

استئوآرتریت زانو به دلیل آسیب به مفصل زانو

در صورتی که ضربه ای یا فشار ناگهانی به مفاصل زانو وارد و غضروف های آن دچار ساییدگی شوند، می تواند پیش زمینه ای برای خمیدگی زانو به بیرون و در نهایت پای پرانتزی باشد.

آرتروز

آخرین دلیل شایعی که موجب بروز پای پرانتزی می شود آرتروز می باشد. این موضوع اصلی ترین دلیل ایجاد پای پرانتزی در بزرگسالات می باشد!

آرتروز سبب می شود که غضروف ها و استخوان های اطراف زانو ساییده و فرسوده شوند. زمانی که این فرسودگی بیشتر شود پاها به تغییر شکل دچار می شوند و حالتی پرانتزی ایجاد می شود. در نهایت هرچقد میزان ساییدگی بیشتر شود، درجه پای پرانتزی بالا تر می رود.

درمان پای پرانتزی با لیزر

درمان پای پرانتزی با لیزر
درمان پای پرانتزی با لیزر

روش های درمانی متعددی برای درمان پای پارنتزی وجود دارد که ما در مقالات پیشین خود تمامی آن ها را بررسی کرده ایم، این روش ها شامل: درمان پای پرانتزی با کفش، حرکات اصلاحی زانو پرانتزی، درمان پرانتزی با فیزیوتراپی و … می باشد.

اما همان طور که در ابتدا بیان کردیم، در این مطلب قصد داریم به بررسی لیزر درمانی بپردازیم. در مورد این روش باید بیان کنیم که لیزر درمانی را نمی توان یک گزینه درمانی عنوان کرد. بلکه استفاده از آن موجب می شود تا میزان التهاب، تخریب و تورم استخوان و درد کاهش یابد و به همین طریق از عوارض بیماری کم می کند.

بنابراین نباید این تصور را داشته باشید که به کمک لیزر می توان پای پرانتزی را به صورت کامل درمان کرد، بلکه این روش نوعی مکمل درمانی می باشد که گاهی برای برخی از افراد توصیه می شود.

در صورتی که میزان پای پرانتزی در شخصی زیاد باشد تنها روش درمانی که به آن کمک می کند از طریق استئوتومی است که در طی آن بخش مثلثی شکل استخوان ها حذف می شود و به این طریق پاها از حالتی کمانی بیرون می آیند.

بنابراین به شما توصیه می کنیم که به دنبال روش های درمانی متفرقه نباشید و صرفا از پزشک خود در این زمینه راهنمایی بخواهید تا با توجه به نیاز شما بهترین گزینه درمانی را ارائه دهد.

عوارض پای پرانتزی

عوارض پای پرانتزی
عوارض پای پرانتزی

در آخر در خصوص عوارضی که این آُسیب در فرد ایجاد می کند صحبت می کنیم تا در نظر داشته باشید که اگر درمان های مناسبی برای آن انجام ندهید چه مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

شایع ترین عوارض پای پرانتزی عبارت است از:

  • راه رفتن غیرطبیعی فرد
  • ابتلا به آتروز زودرس
  • افزایش حساسیت و آسیب پذیری مفصل
  • کوتاه شدن قد
  • انحراف ستون فقرات

در نظر داشته باشید که این موارد تنها بخشی از عوارضی می باشد که زمان ایجاد پای پرانتزی شما تجربه خواهید کرد، بنابراین توصیه می کنیم حتما نسبت به درمان این آسیب دقت کافی داشته باشید.

نتیجه گیری

در این مقاله شما را با انواع دلایلی که سبب بروز پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان می شود آشنا کردیم. همچنین به بررسی روش درمان پای پرانتزی با لیزر پرداختیم و همان طور که مطالعه کردید، متوجه شدیم که لیزر به تنهایی یک روش درمانی نمی باشد و در صورت انجام می تواند برای کاهش تورم و علائم مفید باشد.

بنابراین برای درمان پای پرانتزی باید به سراغ روش های کارامد تری بروید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی راهنمایی کنیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *