تاثیر زانوی پرانتزی بر قد

تاثیر زانوی پرانتزی بر قد


3.6/5 - (9 امتیاز)

زانو پرانتزی یا ژنو واروم اصطلاحی است که برای افرادی که پای آن ها حالت عادی نداشته و در هنگام ایستادن زانو های آن ها فاصله دارد. این عارضه ممکن است تمامی گروه سنین افراد را از کوچک تا بزرگسال درگیر کند. اما یکی از سوالاتی که در این جا ایجاد می شود مربوط به تاثیر زانوی پرانتزی بر قد است.

بسیاری از والدینی که کودک آن ها به زانوی پرانتزی دچار است، این نگرانی برایشان ایجاد می شود که آیا ممکن است به دلیل این عارضه کودکشان از نظر رشد قدی دچار مشکل شود؟ در صورتی که این طور است آیا راه حلی وجود دارد؟

بنابراین با توجه به سوالات مکرر شما عزیزان، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب از سایت کلینیک فراز در خصوص تاثیر زانوی پرانتزی بر قد صحبت کنیم و تمامی موارد مربوط به آن را برای شما آورده ایم؛ بنابراین اگر کودک شما یا حتی فردی بزرگسال در اطرافتان به این عارضه دچار است و نگران موضوع قد هستید، توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با زانوی پرانتزی

عکس زانو پرانتزی در کودک
پای پرانتزی

بیایید در ابتدا به صورت دقیق تر بررسی کنیم که اصلا منظور از زانو پرانتزی چیست؟ پای پرانتزی وضعتی است که ممکن است هر شخصی را از کودک تا بزرگسال درگیر کند و دلایل متنوعی برای آن وجود دارد. زمانی که بیماری شدت می گیرد ممکن است چرخش جانبی زانو و حتی اردکی راه رفتن کودک نیز احساس شود.

بنابراین اثرات ثانویه این عارضه در مفصل زانو و مچ پا قابل مشاهده است. همچنین پای پرانتزی جزو عارضه هایی است که لزوما در هر دو طرف پا نمی باشد و ممکن است تنها در یک سمت ایجاد شود. البته که پای پرانتزی در نوزادان تازه متولد شده بسیار رایج است، اما خوشبختانه در اکثریت موارد پس از سن دو سالگی نم نم رو به بهبود می روند.

چنانچه کودک پس از سه الی چهارسال هیچ تغییری در پای پرانتزی نداشته باشید و حتی وضعیت او بدتر شده باشد، لازم است تا به صورت تخصصی مورد درمان قرار بگیرد.

بنابراین به صورت کلی پای پرانتزی به وضعیتی گفته می شود که، هنگام ایستادن فرد، پاها جفت می باشد اما بین زانو ها اختلاف وجود دارد. در چنین شرایطی گفته می شود که فرد زانوی پرانتزی دارد. شایع ترین دلالی که این عارضه را تشدید می کنند شامل موارد زیر است:

  • کمبود کلسیم
  • کمبود ویتامین  D3
  • ضعف عضلانی
  • عفونت و تومور
  • آرتروز در بزرگسالان
  • مادرزادی

تاثیر زانوی پرانتزی بر قد

تاثیر زانوی پرانتزی بر قد
تاثیر زانوی پرانتزی بر قد

اما میرسیم به سوال اصلی شما یعنی تاثیر زانوی پرانتزی بر قد، به صورت کلی اگر شما نگاهی به افرادی که به این عارضه دچار هستند بیندازید متوجه می شوید که استخوان ها وضعیتی صاف ندارند و در قسمت زانو منحنی به نظر می رسند.

همین بخش منحنی شدن استخوان ها در بخش زانو، سبب می شود تا افرادی که دارای پای پرانتزی هستند کمی از قد طبیعی خود را از دست بدهند، هر چقدر شدت زانوی پرانتزی بیشتر باشد، به همان صورت میزان کم شدن طول قد افزایش می یابد.

البته در مورد نوزادان این مورد کاملا طبیعی است و اصلا جای نگرانی وجود ندارد، زیرا با افزایش سن این اختلال به صورت خود به خود درمان می شود، اما اگر کودک شما بیشتر از 4 سال دارد و دارای این اختلال است، باید سریعا اقدامات لازم درمان را انجام دهید زیرا ممکن است بر روی قد کودک شما تاثیر گذاشته و مشکلات متعددی در آینده برای اد ایجاد کند.

همچنین بخوانید: درمان پای پرانتزی با لیزر

تشخیص پای پرانتزی

یکی از نکات مهم دیگری که بسیار حائز اهمیت است مربوط به زمان و چگونگی تشخیص پای پرانتزی است. اشتباه رایجی که پیش می آید برخی از والدین برای کودکان کمتر از دو سال خود خیلی نگران هستند و بلعکس برخی با این که کودکشان بالای 5 سال دارد و به پای پرانتزی دچار است، اما باز هم متوجه این موضوع نمی شوند.

در هر دوی این موارد تشخیص به صورت اشتباه انجام شده است؛ در نوزادان به دلیل شکم قرار گیری در رحم مادر طبیعی است که هنگام به دنیا آمدن دارای پای پرانتزی باشند، اما به مرور زمان و افزیش سن کودک، استخوان های او شکل می گیرند و پاها حالت طبیعی به خود می گیرند. بنابراین همیشه توصیه می شود که به کودکانی که در این سنین دچار پای پرانتزی هستند توجه نکنید.

اما مورد دوم، بازهم والدین تصور می کنند که پای پرانتزی مسئله ای طبیعی است و مشکلی برای کودک ایجاد نمی شود، از این رو اهمیتی به آن نمی دهند.

بهترین کار این است که پس از دو سالگی، کودک را نزد فوق تخصص اطفال ببرید تا با استفاده از تست های مخصوص وضعیت پاها بررسی شود و راه رفتن کودک مشاهده شود. پزشک می تواند هر گونه ناهنجاری در کودک را بررسی کند و در صورت نیاز یک سری عکس برداری ها نوشته می شود.

پس از آمدن نتایج تصویر برداری، به خوبی می توان به این نتیجه رسید که آیا وضعیت پای پرانتزی در کودک طبیعی است یا باید درمان های تخصصی تر برای او انجام شود. بنابراین هرگز بدون مراجعه به پزشک خودتان به تنهایی در خصوص این عارضه در کودک نتیجه گیری نکنید.

درمان پای پرانتزی چقدر طول می کشد؟

چگونگی درمان پای پرانتزی
درمان پای پرانتزی

عموما برای کودکان خصوصا بچه هایی که میزان پای پرانتزی آن ها کم است، از روش های درمانی محافظه کارانه استفاده می شود و در مرحله آخر در صورت جواب نگرفتن به سراغ جراحی می رویم. به صورت کلی روش های درمانی که برای این عارضه استفاده می شود شامل موارد زیر است:

این که کدام یک از روش های بالا برای کودک شما استفاده چیزی است که تنها پزشک متخصص می تواند مشخص کند، بنابراین بهتر است که انتخاب چگونگی درمان را به پزشک بسپارید.

در خصوص مدت زمان درمان نیز، این موضوع در هر کودک نسبت به دیگری متفاوت است، علاوه بر آن یکی از چه روش درمانی برای کودک استفاده شود تاثیر بسیار زیادی در مدت زمان درمان دارد. قطعا کودکی که از جراحی برای درمان خود استفاده می کند بسیار زودتر به نتیجه می رسد تا کودکی که باید بریس درمانی شود.

بنابراین در خصوص این موضوع لازم است که در ابتدا روش درمان مشخص شود، پس از آن هم می توانید از پزشک معالج سوال کنید و هم از سایر افرادی که این روش درمانی را انجام داده اند.

آیا پس از درمان قد افزایش می یابد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، زمانی که پای پرانتزی در کودک یا حتی فرد بزرگسال درمان شود، بسته به میزان انحرافی که داشته اند، اصلاح قد صورت می گیرد. در برخی افراد آنقدر میزان انحراف زیاد است که فرد با اصلاح انحراف زانو حدود 2 سانتی متر یا حتی 3 سانتی متر اثر خواهد گذاشت .

اما به صورت کلی تاثیر زانوی پرانتزی بر قد یک چیز کاملا طبیعی است و میزان حدودی و معمول آن از یک سانتی متر و دو سانتی متر است.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تاثیر زانوی پرانتزی بر قد آشنا کنیم. به صورت کلی به این نتیجه می رسیم که تاثیر زانوی پرانتزی بر قد وجود دارد و میزان آن وابسته به میزان انحراف پا می باشد. بنابراین اگر میزان پای پرانتزی جزئی باشد، اختلاف قد نیز جزئی خواهد بود و بلعکس این موضوع.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم سوالات شما را به خوبی پاسخ دهیم. در صورتی که موردی باقی مانده است در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

19 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *