انواع ارتز ستون فقرات

انواع ارتز ستون فقرات


5/5 - (1 امتیاز)

ارتز های ستون فقرات جزو وسایل درمانی ارتوپدی هستند که برای اعمل فشار در نقاطی مشخص از ستون فقرات، بی حرکت کردن آن، ثابت نگه داشتن و … استفاده می شوند. انواع متعددی از بریس های ستون فقرات وجود دارد که برای انتخاب بهتر شما باید با تمامی آن ها آشنا باشید. انواع ارتز ستون فقرات هر کدام دارای عملکردی متفاوت می باشند و از هر یک در زمان عارضه های خاص استفاده می شود، بنابراین شما نمی توانید هر کدام را که می خواهید برای اسیب خود انتخاب کنید.

به طور مثال زمانی که شما جراحی ستون فقرات انجام می دهید، تا مدتی باید مهره های کمری شما به صورت ثابت نگه داشته شود، در این زمان باید از بریس هایی استفاده کنید که حمایت کننده می باشد و به ثابت ماندن مهره های کمر کمک می کنند و یا مثلا شما به انحراف ستون فقرات دچار هستید، در این شرایط باید از بریسی استفاده شود که فشاری بر روی مهره های کمر وارد می کند و به این طریق به ایجاد شکل صحیح آن ها کمک می کند.

در این مطلب از کلینیک ارتوپد فنی فراز قصد داریم تا شما را با انواع ارتز ستون فقرات آشنا کنیم و ببینیم که هر کدام از آن ها چه کاربردی دارند و در چه زمان استفاده می شوند. بنابراین اگر به مشکلات کمری دچار هستید و پزشک استفاده از بریس ستون فقرات را به شما توصیه کرده است و می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص آن به دست آورید، توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

اهداف استفاده از ارتز های ستون فقرات چیست؟

بریس های کمری
بریس یا ارتز ستون فقرات

در ابتدا و قبل از آشنایی با انواع ارتز ستون فقرات شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که اصلا دلیل تجویز بریس های کمری چیست و چرا پزشکان استفاده از آن را توصیه می کنند؟ در ادامه تمامی موارد کاربرد انواع ارتز ستون فقرات را برای شما آورده ایم:

  • جهت گیری ستون فقرات را حفظ یا اصلاح می‌ نماید
  • فشار را از روی ستون فقرات بر می‌ دارد
  • از عضلات ضعیف محافظت می‌ کند
  • ارائه بازخورد زیستی برای اصلاح وضعیت / موقعیت قرارگیری
  • به تسکین درد کمک می‌نماید
  • از ناهنجاری‌ ها / انقباضات جلوگیری یا آن‌ها را اصلاح می‌ کند
  • حرکت ستون فقرات را کنترل می‌ کند
  • ساختار های ستون فقرات را تثبیت می‌ کند

استفاده از انواع ارتز ستون فقرات اهداف درمانی اشاره شده را دنبال دارند، اما در چه مواقعی می توان از آن ها استفاده کرد؟ آیا برای هر یک از آسیب های ستون فقرات ما این امکان را داریم که از ارتز های ستون فقرات استفاده کنیم؟ اگرچه ارتز های کمری دارای کاربرد متنوعی می باشند، اما مهم ترین کاربرد ان ها عبارت است از:

  • برای اصلاح، کنترل و یا تاخیر در پیشرفت ناهنجاری ‌های ستون فقرات مانند اسکولیوز، کیفوز یا دیگر ناهنجاری‌ های عصبی عضلانی.
  • کنترل پس از عمل شکستگی
  • درمان قوز کمری
  • آسیب‌ های بافت نرم، مانند ضربه به گردن، کشش عضلانی و درد سرطان متاستاتیک
  • مراقبت پس از جراحی بعد از جوش خوردن یا بازسازی ستون فقرات
  • آسیب متعاقب در هنگام تنظیم شکستگی ‌های پایدار ستون فقرات

به همین دلیل است که انواع مختلفی از ارتز ها ساخته شده است، در ادامه با هر یک از آن ها به طور دقیق تر آشنا می شویم.

آشنایی با انواع ارتز ستون فقرات

ارتز ستون فقرات
انواع ارتز ستون فقرات

خدمات درمانی که توسط کلینیک ارتوپد فنی فراز ارائه می شود، از بهترین روش های علمی و به روز دنیا به صورت غیر جراحی به بیماران توسط متخصصانی با تخصص و تجربه بالا عرضه می شود. ما در کلینیک خود با روش هایی پیشرفته قادر به ساخت انواع ارتز های مخصوص مشکلات و عارضه های شما هستیم.

کمربندهای ساکرولیاک و لامبوساکرال

استفاده از این کمربند ها موجب تثبیت قسمت های انتهایی ستون فقرات می شود، جنس این کمربند ها از پنبه سنگین می باشند که با حائل هایی تقویت شده اند. این امکان وجود دارد که به کمک بند های آن میزان فشار را تنظیم کرد.

عرض این بریس ها حدود 10 تا 15 و 20 تا 30 سانتی متر می باشد، این بریس ها فشار شدید بر روی مفاصل بین استخوان لگن و ساکروم وارد می کنند و از این طریق مانع حرکت آن ها می شوند.

همچنین بخوانید: کاربرد بریس مینروا برای ستون فقرات

کرست ها

از این نوع از ارتز ها برای حمایت استفاده می شود، طول این نوع از ارتز ها متفاوت است، به این صورت که از کرست های کوتاه برای درمان درد پایین کمر استفاده می شود و از کرست های بلند تر برای درمان مشکلات قسمت های میانی و ابتدایی ستون فقرات استفاده می شود.

در ساخت کرست ها از بند هایی استفاده می شود که به کمک آن ها می توان میزان فشار را تنظیم کرد، همچنین دارای حائل های فلزی هستند که سختی مورد نظر را تامین می کنند و این گونه از کمر بیمار محافظت می شود.

برای مشاهده نمونه ارتز های ساخته شده در کلینیک فراز، به پیج اینستاگرام آن سر بزنید!

بریس های سخت

از این بریس ها برای تسکین درد و تثبیت قسمت هایی انتهایی کمر استفاده می شود، اگر به سختی بیشتری احتیاج دارید باید از بریس ها استفاده شود. این بریس ها بسیار محکم می باشند و معمولا میله هایی در پشت خود دارند که همراه با باند های صدری، حالت ستون فقرات و لگن را حفظ می کنند. همچنین برخی از مدل های آن دارای بند های پارچه ای است که فشار مورد نیاز در قسمت جلویی تامین می شود.

انواع بریس های سخت عبارت است از:

 بریس‌های هایپراکستنشن

از این بریس ها برای پیشگیری از خم شدن بیش از حد استفاده می شود و غالباً برای درمان شکستگی ‌های فشاری فرانتال که در اطراف محل تقاطع ستون فقرات صدری و کمری یا شکستگی‌ های پارس اتفاق می ‌افتند، مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

از این بریس ها همچنین در زمان دوران نقاهت پس از عمل فیوژن ستون فقرات نیز استفاده می شود، این بریس ها از ستون فقرات محافظت می کنند و میزان خم شدن کمر را محدود می کنند، به همین دلیل است که یک گزینه عالی برای پس از جراحی می باشند.

 کمربندهای لیفتینگ

نوع دوم از بریس های سخت می باشند که به جهت کاهش فشار وارد شده بر قسمت هایی پایین کمر و کاهش میزان خستگی عضلانی تجویز می شوند. یعنی اگر شما جسم سنگینی بلند کرده باشید و فشاری زیاد بر روی عضلات وارد شده باشد استفاده از این بریس توصیه می شود.

این کمربند ها به دور کمر بسته می شوند و از ناحیه کمری و ستون فقرات محافظت می کنند، جنس این بریس ها از پارچه یا کرباس می باشند و هیچ گونه حائلی ندارند تنها در برخی از مدل های آن پد لوردوز قرار می گیرد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع ارتز ستون فقرات و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم، همان طور که مطالعه کردید انواع مختلفی از بریس ها وجود دارد، به جهت رسیدن به نتیجه مناسب شما باید به سراغ مدلی بروید که مهم ترین کاربرد را برای شما دارد.

قطعا در این زمینه پزشک شما بهترین راهنمایی را می کند به همین جهت توصیه می کنیم تنها به توصیه های پزشک خود توجه کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *