درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی

درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی


3/5 - (4 امتیاز)

ژنوواروم یا پای پرانتزی یک بیماری رایج است که اغلب در بین 40 درصد از مردم به وضوح دیده می شود. شاید این بیماری را به این نام تا به حال نشنیده باشید. پس بهتر است به شما بگویم که منظور از ژنووراروم دچار شدن به پاهای پرانتزی یا کمانی شکل است. پاهای پرانتزی شکل با توجه به تصور برخی از افراد می توانند در عین حال هم نگران کننده و هم طبیعی به نظر برسند. به این ترتیب تحت هر شرایطی باید با مراجعه به پزشک متخصص، درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی را آغاز کنید.

در این مقاله از کلینیک ارتوپد فنی فراز قصد داریم در خصوص پای پرانتزی و درمان آن با استفاده فیزیوتراپی بیشتر صحبت کنیم، بنابراین اگر می خواهید بدانید که آیا این روش درمانی مفید می باشد یا نه توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

چه نوع پای پرانتزی به درمان نیاز دارد؟

عکس پای پرانتزی
پای پرانتزی

برخی از بیماری ها هستند که برای تشخیص آن ها نیاز است که به وسیله راه های تشخیصی که توسط پزشک ارائه می شود متوجه آن ها شوید. ولی بر خلاف همه ان بیماری ها، پاهای پرانتزی شکل به وضوح قابل تشخیص هستند.

در اصل زمانی که فردی دچار این بیماری است، پاهای او در حالات طبیعی در قسمت زانو و قوزک از یکدیگر فاصله دارند و زانوها اندکی به داخل چرخیده است. سوالی که رایج است، اینجاست که در چه زمانی پاهای پرانتزی یا کمانی شکل، به درمان نیاز دارد.

در واقع زمانی که کودکی تازه به دنیا آمده است و به دلایل گوناگونی به پاهای پرانتزی شکل دچار شده، در حالت طبیعی این فرم پاها باید بعد از 2 سالگی یعنی در زمان راه افتادن کودک به حالت طبیعی خودش بازگردد. معمولا در بیشتر کودکان نیز به همین شکل است ولی زمانی می رسد که این آسیب در کودکان ادامه دار می شود.

پس زمانی که این آسیب ادامه دار  شود، در آن صورت برای بهبود کیفیت زندگی کودک باید هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام نمود. همچنین این آسیب در بزرگسالان نیز به دلایل گوناگونی رخ می دهد که این دلایل باعث می شوند تا فرد قادر به ایستادن صحیح، راه رفتن طولانی و حرکت های سنگین در ورزش نباشد.

پس بعد از این کارها با درد شدید و التهاب در زانوها مواجه شده و مجبور به استراحت و استفاده از حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی می باشد. البته در بزرگسالان نیز دلیل این اتفاق می تواند ژنتیکی و از زمان کودکی و یا سایر دلایل دیگر باشد که در این مقاله با آن ها آشنا خواهیم شد.

دلایل پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان

پای پرانتزی در کودکان
دلایل پای پرانتزی

ابتدا لازم است بدانید که وجود پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد و اصلا ربطی به سن و سال ندارد. پس زمانی که این آسیب در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد، دلایل هر یک از آن ها متفاوت است. بنابراین این دلایل به شرح زیر است:

ژنتیک

ژنتیک یکی از مهم ترین عواملی است که باعث می شود افراد از سن کودکی به صورت مادرزادی به این بیماری دچار شده باشند. در نتیجه عاملی که بر اساس ژنتیک باشد، باید مورد درمان قرار بگیرد زیرا به خودی خود درمان نمی شود. البته لازم است بدانید این نوع پای پرانتزی در بزرگسالان درمان سخت تری دارد زیرا افزایش سن باعث کهنه تر شدن بیماری و در نتیجه سخت درمان شدن آن شده است.

نوع راه رفتن

راه افتادن سریع کودک، عاملی است که می تواند نقش زیادی در پرانتزی شدن پاهای کودک داشته باشد.، همچنین دیر از پوشک گرفتن، یکی از دلایلی است که باعث پرانتزی شدن پاهای کودک می شود.

عفونت های استخوانی

بیماری عفونت و تومورهای استخوانی، در بین بزرگسالان رایج است که باعث کمانی شدن پاها و دچار شدن به بیماری ژنووراروم می شود. این بیماری می تواند زمانی رخ دهد که فرد دچار شکستگی استخوان شده و این شکستگی به درستی بهبود پیدا نکرده است. پس به صورت غیر منتظره این بیماری پرانتزی شدن پاها را در بزرگسالان به همراه دارد.

آرتروز زانو

آرتروز زانو، یکی از بیماری هایی است که اغلب به دلیل ساییدگی و فرسودگی استخوان های مفاصل زانو رخ می دهد. این بیماری می تواند بیشتر شامل حال افراد با سن بالاتر باشد که استخوان های آن ها فرسوده شده اند.

بیماری بلانت

بیماری بلانت، نوعی بیماری نادر است که در آن باعث می شود استخوان ساق پای کودک به صورت غیر طبیعی رشد کند و باعث خم شدن از زیر زانو شود. به این صورت در زمان راه افتادن کودک، کجی استخوان پا و پرانتزی شدن آن ها تشدید پیدا کرده و می تواند مشکلات مفصلی را ایجاد کند. بهترین زمان برای درمان این بیماری، زمانی است که به تازگی متوجه علائم آن شده اید تا بتوان از عوارض آن جلوگیری کرد.

چاقی و اضافه وزن

اضافه وزن و چاقی زیاد یکی دیگر از عوامل پاهای کمانی شکل است. از آنجایی که وزن زیاد شکم توسط زانوها تحمل می شود، پس نتیجه آن پرانتزی شدن پاها و فرسایش استخوان های مفاصل زانو می باشد.

کمبود ویتامین دی

ریکتز بیماری است که به دلیل کمبود ویتامین دی در فرد رخ می دهد. این بیماری باعث نرم شدن استخوان ها و در نتیجه پرانتزی شدن پاها می شود.

البته فرقی ندارد که علت پای پرانتزی در شما یا کودکتان چه می باشد، در صورتی که پاهای پرانتزی شما از 5 تا 7 درجه خارج شد، لازم است تا درمان شود  زیرا در این صورت از حالت طبیعی خارج شده است. در این زمان می توانید طبق توصیه پزشک درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی یا سایر روش های درمانی را پشت سر بگذارید.

درمان پای پرانتزی به روش فیزیوتراپی

درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی در بزرگسالان
درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی

زمانی که برای مشکل پای پرانتزی به پزشک متخصص مراجعه می کنید، پزشک روش های درمانی زیادی را برای شما توصیه می کند که این روش های درمانی باتوجه به میزان آسیب و شدت بیماری شما هستند. به این ترتیب درمان در هر بیمار یکسان نیست. یکی از مهم ترین این روش ها، درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی است که به وسیله پزشک به بیماران توصیه می شود.

همانطور که ذکر شد، ایجاد بیماری ژنووراروم معمولا به دلیل داشتن استخوان نرم و قابل انعطاف پذیر در فرد بروز پیدا می کند. به این ترتیب پزشک با توصیه جلسات فیزیوتراپی سعی بر این دارد که به تقویت استخوان های ران و مفاصل زانو بپردازد. همچنین افرادی که درمان خود را نادیده گرفته اند، با درد و التهاب در زانوها رو به رو می شوند که این جلسات باعث از بین بردن آن ها و بهبودی فرد می شود.

البته گاهی همراه با جلسات فیزیوتراپی، بریس برای پرانتزی نیز توصیه می شود که می تواند مکمل درمانی مفیدی باشد.

چگونگی درمان از طریق فیزیوتراپی

در واقع فیزیوتراپی یک بهبود فرآیند توانبخشی است که باعث تقویت عضلات شده و همچنین در عملکرد بدن یک بهبودی عالی ایجاد می کند. در این شیوه درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی از روش هایی استفاده می شود که شامل موارد ذکر شده در زیر است:

  • آموزش الگوی صحیح راه رفتن برای ایجاد هماهنگی در بین عضلات و مفاصل بدن که قدرت را در دامنه حرکتی ایجاد می کند. از آنجایی که پای پرانتزی سرعت راه رفتن را در فرد پایین می آورد، فرد قادر به داشتن یک زندگی با کیفیت نیست زیرا نمی تواند کارهای روزانه خود را به درستی انجام دهد. پس به این روش می توان باعث تقویت استخوان های ران پا و افزایش قدرت آن ها شد.
  • یکی دیگر از مزایای اینکه بیمار بهتر است جلسات فیزیوتراپی را کامل بگذراند، تمرینات لازم برای بهبود تعادل بدن برای ایستادن است. باز آموزی قدرت عضلات، انجام دادن حرکات کششی برای افزایش دامنه حرکات بدن و … توسط فیزیوتراپی انجام می شود.
  • استفاده از وسایل کمکی برای راه رفتن در راهرو و به روی سطوح مختلف
  • تحریک شنوایی و بینایی برای داشتن یک راه رفتن عالی و کاهش مشکلات حرکتی
  • راه رفتن در فواصل زمانی کوتاه برای بهبود قدرت جسمانی و کاهش فشار به روی مفاصل

تمام روش های ذکر شده در اصل نوعی از درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی محسوب می شوند که باعث بهبود توانایی حرکتی، افزایش قدرت عضلانی و انعظاف پذیری و همچنین اعتماد به نفس داشتن بیمار می شود. پس بهتر است که به توصیه پزشک خود توجه کنید که این روش های درمانی را پشت سر بگذارید.

استفاده از روش های درمانی فیزیوتراپی برای پای پرانتزی چه مزایایی به همراه دارد؟

ورزش برای زانو پرانتزی
مزایا فیزیوتراپی برای پا پرانتزی

زمانی که پزشک روش درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی را توصیه می کند، حتما مزایای زیادی به دنبال آن وجود دارد. به راحتی می توانید با مشورت با بیمارانی که این دوره درمان را گذرانده اند از تجربیات آن ها بهره مند شوید و رضایت آن ها را از این روش درمانی جویا شوید. به این ترتیب از مهم ترین مزایایی که این درمان به دنبال دارد، می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  • بهبود قدرت عضلات
  • کاهش اتلاف انرژی در پی قوی شدن عضله
  • کاهش ریسک آسیب دیدگی
  • بهبود عملکرد بدن
  • بهبود کیفیت راه رفتن
  • کاهش ریسک بروز اختلالاتی مانند آرتروز
  • افزایش دامنه حرکتی بدن
  • بهبود هماهنگی سیستم عضلانی
  • افزایش آگاهی از موقعیت بدن
  • افزایش توانایی حرکت مفاصل
  • کاهش درد و التهاب
  • کنترل درد

نادیده گرفتن روش درمان این آسیب باعث کاهش کیفیت زندگی افراد می شود. به این ترتیب باید این روش های درمانی را پشت سر بگذارید تا بتوانید اعتماد به نفس خود را دوباره به دست آورید و مانند افراد عادی زندگی کنید.

سخن پایانی

اگر از اینکه نمی توانید در حرکت خود یک شیوه طبیعی را طی کنید، و به پاهای پرانتزی دچار هستید که در بعضی مواقع مجبور به تحمل درد هستید، بهتر است هر چه سریع تر دست به کار شوید و برای تشخیص اینکه دلیل بروز این آسیب در شما چیست، به پزشک متخصص مراجعه کنید. به این صورت می توانید روش های درمانی را پیش بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *