عوارض کفش پاشنه بلند

عوارض کفش پاشنه بلند


1/5 - (1 امتیاز)

پوشیدن کفش پاشنه بلند یکی از کار های مورد علاقه ای است که اکثر بانوان به آن علاقه مند هستند، با این حال باید در نظر داشت که استفاده بی رویه و همیشگی از کفش های پاشنه بلند عوارض بسیاری را به همراه دارد و می تواند به کمر، پا، زانو و … آسیب متعددی وارد کند. در این مطلب از سایت کلینیک ارتوپدی فراز قصد داریم تا در مورد عوارض کفش پاشنه بلند صحبت کنیم و بررسی نماییم که استفاده مکرر از این کفش ها چه آسیبی برای بانوان به همراه دارد.

البته که عوامل بسیاری در ایجاد این عوارض نقش دارند و مهم ترین آن ها مربوط به زمان استفاده از کفش می باشد، شدت عوارض زمانی جدی می شود که شما به طور مکرر و پیوسته از کفش های پاشنه بلند استفاده کنید، اما اگر میزان استفاده شما مربوط به جشن ها و مراسمات است مشکل چندان جدی ایجاد نخواهد شد.

عوارض کفش پاشنه بلند چیست؟

درد پا با کفش پاشنه بلند
عوارض کفش پاشنه بلند

در ادامه به بارز ترین عوارضی که پوشیدن کفش پاشنه بلند به همراه دارد اشاره خواهیم کرد:

وضعیت بدن

پاشنه بلند، پای شما را در حالت خم شدن کف پا (به سمت پایین کشیده شده) قرار می دهد و در نتیجه فشار روی جلوی پا را افزایش می دهد. این شرایط شما را مجبور می کند که بقیه بدن خود را برای جبران تغییر تعادل تنظیم کنید.

همانطور که پایین تنه برای حفظ تعادل به جلو خم می شود، بالاتنه باید به عنوان وزنه تعادل به عقب متمایل شود. در نتیجه، هم ترازی بدن شما از بین می رود و به جای حالتی آرام و خنثی، حالتی سفت و غیر طبیعی ایجاد می کند.

راه رفتن

گام برداشتن در حالت عادی شامل چرخاندن پا از پاشنه به سمت توپ و فشار دادن آن با انگشتان پا است. هنگام راه رفتن با کفش ‌های پاشنه بلند، حالت خم شدن کف پا مانع از فشار دادن موثر پا به زمین می‌شود.

این تغییر غیرطبیعی در وضعیت پا باعث می شود که عضلات خم کننده لگن برای به جلو آمدن بدن بیشتر کار کنند. همچنین زانو های شما باید خمیده تر بمانند و باعث می شود عضلات زانو فشار بیشتری را تحمل کنند.

خدمات درمانی که توسط کلینیک ارتوپد فنی فراز ارائه می شود، از بهترین روش های علمی و به روز دنیا به صورت غیر جراحی به بیماران توسط متخصصانی با تخصص و تجربه بالا عرضه می شود. ما در کلینیک خود با روش هایی مانند اسکن پا، قادر به ساخت کفی طبی یا کفش طبی بنابر نیاز شما هستیم.

تعادل

راه رفتن با کفش های پاشنه بلند می تواند مانند راه رفتن روی یک پرتو تعادل باشد. برای پیمایش در سطوح مختلف، ارتفاعات و انواع شیب ها، تعادل و دقت زیادی لازم است. اگر به سرعت حرکت می کنید، باید وزن بیشتری را روی قسمت های جلویی پا وارد کنید تا ثابت بمانید. اساساً با راه رفتن روی نوک پا، خطر آسیب به استخوان ‌های زیرین و بافت ‌های همبند را در پی دارد.

آسیب به باسن

عضلات خم کننده ران در قسمت جلویی بالای ران شما قرار دارند. پوشیدن کفش‌ های پاشنه ‌دار آن ها را مجبور می‌ کند تا در وضعیت خمش مداوم قرار گیرند. در حالی که ممکن است این کار هیچ مشکلی نداشته باشد و حتی نوعی ورزش برای عضلات خم کننده لگن و عضلات ساق پا در نظر گرفته شود، اما استفاده مزمن از این عضلات می تواند باعث کوتاه شدن و انقباض آنها شود.

انقباض فلکسورهای لگن می تواند منجر به صاف شدن ستون فقرات کمری و ایجاد درد در ناحیه کمر و لگن شود.

کفش پاشنه بلند و زانو درد

عوارض کفش پاشنه بلند
کفش پاشنه بلند و زانو درد

استئوآرتریت در زنان بسیار شایع تر از مردان است. بسیاری از پزشکان این موضوع را مربوط به استفاده مکرر از کفش های پاشنه بلند می دانند. کفش های پاشنه بلند فاصله کف تا زانو را افزایش می دهند و باعث فشار بیش از حد زانو (نیروی چرخش) و فشردگی آن می شوند.

در کفش‌های پاشنه بلند، حالت خمیدگی مداوم زانو باعث می‌شود که استخوان ساق پا به سمت داخل بچرخد، زمانی که این حالت به صورت مکرر و همیشگی تکرار شود، ساییدگی زانو را در طی پی دارد که در نهایت خطر بروز بسیاری از بیماری ها فراهم می شود.

درد پا با کفش پاشنه بلند

کفش های پاشنه بلند حرکت و قدرت مفصل مچ پا را محدود می کند. هنگام پوشیدن کفش ‌های پاشنه بلند، عضلات ساق پا (عضلات گاستروکنمیوس و کف پا) به دلیل قد زیاد کوتاه می‌شوند و باعث می ‌شوند هنگام تلاش برای حرکت جلوی پا، قدرت خود را از دست بدهند.

تغییر موقعیت مچ پا همچنین می تواند باعث انقباض تاندون آشیل در محل اتصال آن به استخوان پاشنه (پالکانئوس) شود. با گذشت زمان، یکی از پیامدهای رایج این وضعیت یک بیماری التهابی است که به عنوان تاندونیت آشیل شناخته می شود.

همچنین بخوانید: درمان انحراف شست پا – علت کج شدن انگشت شست پا

آسیب به کف پا

در کفش های پاشنه بلند طراحی به نحوی است که از قوس موجود در کف پا پشتیانی مناسبی نمی شود. بنابراین اگر شما برای مدت طولانی و بیشتر از یک ساعت با کفش پاشنه بلند راه بروید متوجه درد بسیاری در ناحیه کف پا خواهید شد.

آسیب به انگشتان پا

طراحی کفش های پاشنه بلند به نحوی است که بیشتر بر روی زیبایی تمرکز می شود و از نظر استاندارد مناسب نمی باشند. اکثر کفش ها در قسمت پنجه فضای تنگی دارند که این موضوع موجب می شود فشار بسیاری به انگشتان پا وارد شود و به این طریق انگشتان داخلی و خارجی در موقعیتی غیر عادی قرار می گیرند.

چگونه از آسیب کفش های پاشنه بلند جلوگیری کنیم؟

کفش پاشنه بلند و کمر درد
نکات پوشیدن کفش پاشنه بلند

شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که آیا باید برای همیشه پوشیدن کفش های پاشه بلند را رها کنید؟ آیا نمی توان از این عوارض جلوگیری کرد؟ در ادامه چند راهکار در خصوص این موضوع برای شما آماده کرده ایم:

یک کفش با پاشنه کوتاه انتخاب کنید: اگر به کفش پاشنه بلند عادت دارید، کفش های پاشنه سه سانت برای پوشیدن طولانی بهترین انتخاب هستند.

حتی اگر می‌خواهید پاشنه های بلند تر را انتخاب کنید، کفش‌ های پاشنه ‌داری را در نظر بگیرید که در قسمت جلوی پا دارای لژ هستند. این انتخاب هم باعث افزایش قد می شود و در عین حال باعث ایجاد انحراف کمتری در پا می شود.

به دنبال قالب استاندارد باشید: یک کفش دارای قالب مناسب در هنگام ایستادن راحت خواهد بود و به پای شما اجازه نمی دهد هنگام راه رفتن به جلو سر بخورد. در خصوص این موضوع لازم است دقت داشته باشید که فضای جلویی کفش نیز تنگ نباشد.

استفاده کوتاه مدت: هرگز برای موقعیت هایی که نیاز به راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت دارد کفش پاشنه دار نپوشید. زمانی که مجبور به پوشیدن کفش بلند برای مدت زمان طولانی هستید، در زمان استراحت و هنگامی که نشسته اید، پای خود را بیرون بیاورید و پاهای خود را دراز کنید، روی خم کردن انگشتان پا، خم کردن تاندون آشیل و شل کردن عضلات ساق پا تمرکز کنید.

استفاده از کفی: در هر جایی که کفش روی پای شما ساییده می شود، از کفی استفاده کنید و برای کاهش فشار روی جلوی پا، کفی های طبی بهترین گزینه هستند.

بین کفش های صاف و پاشنه دار جابجا شوید: جایگزینی کفش‌ های پاشنه بلند با یک کفش طبی می‌تواند به پاهای شما فرصت بهبودی بدهد و خطر آسیب‌های فشاری (مانند تاول و میخچه) را کاهش دهد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با عوارض کفش پاشنه بلند و جزئیات مربوط به آن آشنا نماییم، در آخر در نظر داشته باشید که هر چه میزان پاشنه کفش پوشیده شده بیشتر باشد میزان این عوارض افزایش می یابد، بنابراین حتی اگر به پوشیدن کفش های پاشنه بلند عادت دارید، حتی به سراغ پاشنه های کوتاه بروید تا آسیبی به بدن شما وارد نشود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشت هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *