مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز

مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز


4.7/5 - (3 امتیاز)

یکی از سوال هایی که بسیار از ما پرسیده می شود این است که مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز چگونه است و چگونه می توان سریع تر بهبودی را پس از جراحی به دست آورد.

از این رو با توجه به سوالات مکرر شما در این زمینه، در این مطلب از سایت کلینیک ارتوپد فنی فراز قصد داریم تا به صورت کامل در مورد مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز و جزئیات مربوط به هر یک از آن ها صحبت کنیم. بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان قصد انجام این جراحی را دارید و می خواهید در خصوص مراقبت های بعد از آن اطلاعاتی به دست آورید توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

عوامل موثر بر بهبودی بعد از عمل

اکثر بیمارانی که برای درمان اسکولیوز جراحی می‌کنند، نوجوانان یا بزرگسالان هستند. این گروه سنی در مقایسه با افرادی که بسیار مسن ‌تر هستند و مشکلات سلامتی بیشتری دارند، پس از جراحی بهبودی سریع تری دارند.

عوامل دیگری که می توانند بر بهبودی تأثیر منفی بگذارند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن: نیکوتین یک سم استخوان شناخته شده است که مانع رشد استخوان می شود. سیگار کشیدن یا هر شکل دیگری از مصرف نیکوتین خطر شکست عمل فیوژن ستون فقرات را به شدت افزایش می دهد. اگرچه کار سختی است اما، مصرف کنندگان نیکوتین باید قبل از انجام عمل جراحی فیوژن ستون فقرات آن را ترک کنند.
  • چاقی: مطالعات نشان داده است که افراد چاق در حین و بعد از عمل جراحی در مقایسه با بقیه افراد دارای عوارض بیشتری هستند.
  • افسردگی: افراد مبتلا به افسردگی معمولاً پس از عمل جراحی با تاخیر بهبود می یابند، دلیل این موضوع مشخص نیست، اما ممکن است به این خاطر باشد که کمتر توصیه های پزشک را دنبال می کنند.

البته جدا از موارد اشاره شده در بالا، مهم ترین موضوعی که در روند بهبودی بیمار پس از جراحی اسکولیوز تاثیر دارد، میزان عملکرد به توصیه های پزشک می باشد، یعنی مهم است که تمامی دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید تا دوره بهبودی شما سریع تر شود.

مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز

مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز
مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز

بهترین کار این است که با ماشین در حالی که صندلی خوابیده است به خانه بازگردید. داشتن یک بالش برای کمک به نرم کردن پشت هنگام عبور از برآمدگی ها ایده خوبی است. از راننده بخواهید به آرامی حرکت کند؛ قرار ملاقات بعدی شما برای حدود 8 هفته پس از عمل ترتیب داده خواهد شد.

در زمان استراحت نه استراحت مطلق توصیه می شود و نه انجام فعالیت های پر تحرک، در این خصوص دقیقا مطابق با توصیه های پزشک خود پیش بروید.

هنگام دراز کشیدن یا نشستن، چه در رختخواب یا روی صندلی، پشت شما باید راحت باشد. اگر اینطور نیست، موقعیت خود را تغییر دهید. شما به یک تخت، صندلی یا مبل سفت و راحت نیاز دارید.

بهتر است بیشتر زمان خود را در حالت دراز کشیدن سپری کنید، اما نشستن روی صندلی برای 10 الی 15 دقیقه برای این که بتوانید وعده های غذاییتان بخورید مناسب است.

می توانید در هر موقعیتی که راحت هستید بخوابید اما سعی کنید به طور منظم وضعیت و وضعیت خود را هر 30 دقیقه تغییر دهید.

برای تقویت عضلات کمر، پس از دو هفته می توانید با تمرینات آرام پشت کمر شروع کنید. دقت کنید که برای انجام این تمرینات حتما نزد پزشکی متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

در چند روز اول از رفتن به حمام خودداری کنید زیرا بخیه های شما نباید خیس شود، پس از چند روز و گذشت کشیده شدن بخیه ها رفتن به حمام مانعی ندارد.

وسایل سنگین تحت هیچ عنوان بلند نکنید؛ در این شرایط برای حدود 3 تا 4 هفته به کسی نیاز دارید که در تهیه غذا و سایر مشاغل به شما کمک کند.

سعی کنید در 8 هفته اول آرامش داشته باشید و از فشار آوردن به کمر خودداری کنید.

همیشه لباس گرم و سبک بپوشید تا کمرتان گرم بماند و سعی کنید از قرار گیری در محیط های سرد خودداری کنید.

سعی کنید به مدت 6 تا 8 هفته از ایستادن طولانی مدت و انجام کار، تمرین، پخت و پز، شستشو یا سایر فعالیت ها خودداری کنید.

حداقل برای 8 هفته رانندگی برای شما ممنوع است و موجب فشار به ناحیه کمری می شود.

زمان بازگشت به فعالیت های روزمره

توصیه اشاره شده در بالا برای 2 تا 3 ماه اول پس از عمل است. پس از آن می توانید به تدریج فعالیت های خود را تا جایی که پشت شما اجازه می دهد افزایش دهید. اغلب بیماران زمانی که مجدد به دیدن پزشک می روند، یک برنامه ورزشی برای کمک به تناسب اندام و فعال شدن دریافت می کنند.

 معمولاً به شما گفته می شود تا یک سال یا بیشتر پس از عمل از ورزش هایی که کمر شما را خم می کند (مانند اسب سواری، اسکواش و ورزش های تماسی) اجتناب کنید. به طور کلی 3 تا 6 ماه پس از جراحی می توانید ورزش های معمولی انجام دهید. باز هم مهم است که توصیه های متخصص خود را دنبال کنید.

بسته به سن شما ممکن است حدود 4 تا 6 هفته پس از جراحی آماده بازگشت به محل کار یا مدرسه باشید. این بازه زمانی برای هر فرد متفاوت است. بسیاری از بیماران حدود 3 تا 6 ماه پس از جراحی به سطح فعالیت طبیعی خود بازخواهند گشت. باز هم، در نظر داشته باشید که این زمان برای همه یکسان نخواهد بود و برخی از بیماران مدت بیشتری طول می کشد تا به فعالیت عادی برگردند.

در کلینیک فراز، اولویت اصلی ما درمان غیر جراحی اسکولیوز می باشد. بنابراین بعد از تشخیص شدت انحراف ستون فقرات بیمار، گزینه آخر کادر پزشکی مجرب فراز روش جراحی برای درمان اسکولیز انتخاب می شود. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مدت زمان بهبودی پس از عمل چقدر است؟

بهبودی بعد از جراحی اسکولیوز
بهبودی بعد از جراحی اسکولیوز

یکی از بیشترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که دوران نقاهت پس از جراحی اسکولیوز چقدر است؟ آیا دوران نقاهت این جراحی سخت است؟ چه زمان می توانیم فعالیت های گذشته خود را از سر بگیریم؟

در این خصوص نمی توان برای همه پاسخ معینی را بیان کرد، زیرا مهم ترین فاکتور در خصوص بازیابی وضعیت بدنی، سن و قدرت بدنی شما است. به طور مثال قطعا بیماری که بیست سال سن دارد به نسبت بیماری که سن بیشتری دارد، زودتر قدرت بدنی خود را به دست می آورد و می تواند به فعالیت های قدیمی خود بازگردد.

یکی دیگر از فاکتور های مهم در خصوص عمل به نکات مراقبتی می باشد. یعنی اگر شما تمامی نکاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم را به خوبی رعایت کنید و نسبت به دیگر توصیه های پزشک توجه داشته باشید، قطعا سریع تر می توانید بهبود پیدا کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز و مدت زمان بهبودی پس از عمل آشنا کنیم. در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر شما قصد انجام این جراحی را دارید لازم است که در ابتدا با تمامی نکات قبل و بعد از آن آشنا باشید و سپس با اطلاعات کامل برای جراحی آماده شوید.

در این خصوص قطعا پزشکتان راهنمایی های لازم را ارئه خواهد داد و شما باید به تمامی نکات ارائه شده توجه داشته باشید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *