جراحی زانوی ضربدری

جراحی زانوی ضربدری


5/5 - (1 امتیاز)

جراحی زانو ضربدری که معمولا توسط جراح ارتوپد انجام می شود، برای کسانی توصیه می شود که سال هاست از پای ضربدری رنج می برند و در هنگام ایستادن زانو ها به هم چسبیده می شوند و قوزک پا از هم فاصله دارد.

اما سوالات بسیاری در خصوص این جراحی وجود دارد و برای کسانی که کاندید این جراحی هستند برخی ابهامات وجود دارد. از این رو در این مقاله از سایت کلینیک ارتوپد فنی فراز قصد داریم تا در خصوص جراحی پای ضربدری و جزئیات مربوط به آن صحبت کنیم. بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

جراحی پای ضربدری چگونه انجام میشود؟

عمل پای ضربدری
عمل پای ضربدری

در ابتدا این مورد را در نظر داشته باشید که درمان زانو ضربدری با جراحی لزوما برای همه افراد مناسب نیست و شما نمی توانید به صورت خودسرانه برای جراحی اقدام کنید، بلکه عمل جراحی با توجه به وضعیت بیمار، سن و شدت بیماری توصیه می شود.

برای انجام این عمل شاید باید نزد جراح ارتوپدی مراجعه کنید، چند روش جراحی وجود دارد که در ادامه در مورد رایج ترین آن ها صحبت می کنیم.

روند کلی به این صورت است که بخشی از زانو برش داده می شود و زانوی ضربدری از قسمت ها استخان ران اصلاح می شود.

عمل اصلاح رشد

این عمل برای کودکانی مناسب می باشد که در حال رشد هستند، در طی جراحی از تکنیک هایی استفاده می شود تا ثبات در مفصل ایجاد شود. یعنی صفحات فلزی کوچکی بر روی بخش های مشخصی از پا به جهت کاهش سرعت رشد استخوان ها در دو طرف زانو قرار داده می شود.

جراحی استئوتومی

این روش به عنوان بهترین روش جراحی زانوی ضربدری شناخته شده است و برای تمامی سنین قابل انجام است. این جراحی برای حفظ مفصل زانو انجام می شود و از سرعت تخریب زانو حلوگیری می شود.

جراحی از قسمت های لترال ران و ساق پا انجام می شود، به این صورت که ابتدا استخوان ها به صورت هدفمند برش داده می شود و سپس در وضعیتی مناسب و مستقیم کنار هم چیده می شوند.

در این جراحی علاوه بر این که شکل زانو به خوبی اصلاح می شود، بلکه سبب می شود تا وزن فرد نیز به صورت متعادل در پا توزیع شود و فرایند تخریب زانو کند تر می شود.

آیا جراحی برای پای ضربدری لازم است؟

درمان زانو ضربدری با جراحی
درمان زانو ضربدری با جراحی

معمولا تمامی پزشکان تلاش می کنند تا مرحله اول از روش های بدون جراحی و کم تهاجمی مانند درمان زانو زانو ضربدری با بریس استفاده کنند. اما اگر این روش ها نتیجه بخش نباشد و فرد همچنان از بدشکی و درد زانو رنج ببرد، در این صورت جراحی لازم است.

با این حال افرادی که تنها از بدشکلی و ناصافی پاهای خود ناراحت هستند و دردی ندارند، می توانند با مشورت پزشک تنها یم عمل زیابیی انجام دهند.

در روش استئوتومی، علاوه بر این که اصلاح وضعیت و بدشکلی زانو انجام می شود، بلکه فشار از روی مفاصل برداشته می شود و از ساییدگی استخوان ها به یکدیگر و بروز آرتروز جلوگیری می شود.

در صورت عدم درمان با جراحی، چه عوارضی ایجاد می شود؟

چنانچه این عارضه درمان نشود، این احتمال وجود دارد که با رشد فرد، شدت آسیب بیشتر شود و به درجات شدید تر برسد. به سبب بد فرمی و شکل خاص مفصل زانو در این افراد وزن فرد به یک سمت زانو فشار بیشتری وارد می کند و به مرور زمان فرد به آرتروز مبتلا می شود و نتیجه آن نیز ساییدگی و تخریب مفصل زانو خواهد بود.

همچنین بخوانید: حرکات اصلاحی زانوی ضربدری + تصاویر ورزش

همچنین در افرادی که در سنین بالاتر قرار دارند، درمان با جراحی ضرورت بیشتری دارد، زیرا با توجه به تغییرات زانو، فشار بیشتر به زانو وارد می شود و رباط ها دچار کشیدگی می شوند که بدشکلی های بیشتری برای زانو ایجاد می شود.

آیا عمل جراحی برای هر دو پا در یک جلسه انجام میشود؟

این مورد وابسته به نظر جراح شما دارد، با توجه به شرایط و شدت ضربدری بودن زانو ها، جراح تصمیم می گیرد که آیا جراحی هر دو پا در یک جلسه انجام شود یا در عمل های جداگانه انجام شود.

بنابراین این موضوع را در جلسات معاینه از پزشک خود بپرسید.

مراقبت های قبل از جراحی پای ضربدری

قبل از انجام جراحی، فرد در ابتدا توسط متخصص معاینه می شود و با بررسی وضعیت فیزیکی و شدت انحراف شیوه جراحی مشخص می شود. به صورت کلی لازم است که قبل از جراحی فرد آمادگی های زیر را داشته باشد:

  • انجام عکس برداری های لازم
  • انجام تست های آزمایشگاهی ( خون و ادرار)
  • در صورت مصرف هرگونه دارو به پزشک خود اطلاع دهید
  • هر گونه بیماری و یا حساسیت دارویی را با پزشک در میان بگذارید
  • تا چند روز پیش از عمل سیگار کشیدن را متوقف کنید

مراقبت های بعد از زانو ضربدری

مراقبت های بعد از زانو ضربدری
مراقبت های بعد از زانو ضربدری

ریکاوری و مراقبت های شما پس از جراحی در سرعت بهبودی و نتیجه جراحی تاثیر بسیاری دارد. اگر شما نکات مراقبتی را به خوبی رعایت کنید اننظار می رود که پس از 1 الی 3 ماه وابسته به نوع فعالیت، بهبودی حاصل شود.

  • استراحت طولانی و فعالیت نکردن بعد از جراحی سبب ضعف بیشتر در اندام های حرکتی شده و بهبودی را کند می کند بنابراین بیمار می تواند از فردای روز عمل با کمک عصا و یا واکر بدون فشار آوردن به محل جراحی راه برود. ( به مدت 2 ماه )
  • از زانوبند استفاده کنید
  • پاکسازی محل جراحی و تعویض پانسمان
  • با مشورت پزشک رانندگی و خم و راست کردن زانو را آغاز کنید
  • در هنگام خواب از وارد شدن فشار بر ناحیه جراحی شده جلوگیری کنید.
  • در حالت درازکش سعی کنید عضلات پا را منقبض کنید و مچ پای خود را حرکت دهید
  • شرکت در جلسات فیزیوتراپی
  • گذاشتن کیسه یخ در محل جراحی برای کاهش التهاب
  • در هنگام استحمام از رسیدن رطوبت به محل جراحی خودداری کنید.
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک (مسکن ها، آنتی بیوتیک و ضد انعقاد)

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با جراحی زانو ضربدری و جزئیات مربوط به هر یک از آن ها آشنا کنیم. در اخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر قصد انجام این جراحی را دارید حتما پزشکی با تجربه و مهارت کافی انتخاب کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

2 دیدگاه

  • سلام
    مهدی پسر من زانوی ضربدری داره چه سنی برای جراحی زانوی ضربدری مناسبه ؟

    • معمولا بعد از سن بلوغ که صفحات رشد بسته می شود جراحی صورت می گیرد.
      که البته تا زمانی که به جراحی برسه برای این که به زانو و کمر فشار وارد نشود و باعث آتروز نشود بهتر است قبل از آن از روش های غیر جراحی مثل کفی و کفش های طبی برای برداشتن فشار از زانو ها استفاده شود که وقتی به جراحی میرسد فقط عمل انحراف زانو شود نه این که بدلیل عوارض فشار باعث ساییدگی مفاصل زانو نیز باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *