پیچ خوردن مچ پا

5/5 - (3 امتیاز)

پیچ خوردن مچ پا یکی از اتفاقاتی است که همه ما ممکن است حداقل یک بار در زندگی‌مان به دلایل مختلف تجربه کنیم و به دنبال راه درمان این عارضه باشیم در این مقاله از سایت کلینیک ارتوپد فنی فراز قصد داریم تا در خصوص پیچ خوردگی مچ پا و موارد مربوط به آن صحبت کنیم؛ بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان از این عارضه رنج می برید توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

پیچ ​​خوردگی مچ پا

پیچ ​​خوردگی مچ پا
پیچ ​​خوردگی مچ پا

رباط ها نوارهایی از بافت فیبری هستند که یک استخوان را به استخوان دیگر متصل می کنند و از مفصل شما حمایت می کنند. گاهی اوقات بیش از یک رباط تحت تاثیر قرار می گیرد. گاهی اوقات، پیچ خوردگی می تواند استخوان های اطراف مفصل مچ پا را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند موجب پیچ خوردگی مچ پا شود. اگر ناگهان پای خود را بیش از حد به سمت داخل بچرخانید (پیچ خوردگی وارونه) به احتمال زیاد این اتفاق می افتد. که می ‌تواند باعث شود رباط ‌های بیرونی مچ پا از محدوده طبیعی خود خارج شده و گاهی پاره شوند.

درجات پیچ خوردگی مچ پا

رگ به رگ شدن مچ پا را می توان برای توصیف میزان شدت آسیب درجه بندی کرد.

درجه 1: این نوع رگ به رگ شدن خفیف می باشد، که زمانی اتفاق می افتد که شما یک رباط را بیش از حد کشیده می کنید. ممکن است علائمی مثل تورم خفیف، کبودی و درد در اطراف مچ پا داشته باشید، اما باید بتوانید مقداری وزن را روی پای خود قرار دهید.

درجه 2. یک رگ به رگ شدن متوسط و زمانی اتفاق می افتد که شما بیش از حد مچ پا را کشش دهید و یک رباط پاره شود. ممکن است تورم، کبودی و درد بسیار زیادی در اطراف مچ پا داشته باشید، و حتی برای شما سخت باشد که وزن خود را روی پای خود وارد کنید.

درجه 3. رگ به رگ شدن شدید و زمانی اتفاق می افتد که یک رباط را به طور کامل پاره کنید. تورم، کبودی و درد در اطراف مچ پا معمولاً بسیار بد هستند. ممکن است مچ پای شما کاملاً ناپایدار باشد (لرزان) و نمی توانید بدون درد زیاد وزنی روی پای خود قرار دهید.

علت پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

پیچ خوردگی که یکی از آسیب های مچ پا است اغلب با انجام ورزش همراه است، به خصوص ورزش هایی که شامل تغییر جهت ناگهانی و فشار زیاد به مچ پا است. که شامل فوتبال، بسکتبال، والیبال و سنگنوردی است.

 اما پیچ خوردگی مچ پا همیشه با ورزش مرتبط نیست و می توانید در انجام فعالیت های روزمره نیز به این آسیب دچار شوید. در این میان موارد خاصی وجود دارد که می تواند خطر رگ به رگ شدن مچ پا را افزایش دهد.

  • تازه وارد بودن به یک ورزش یا عدم تمرین صحیح.
  • قبل از ورزش بدن خود را به درستی گرم نکنید.
  • پوشیدن کفش‌های نامناسب، که ممکن است باعث فشار بیشتر روی مچ پا شود.
  • به طور منظم ورزش نکنید، به این معنی که عضلات و مفاصل شما ممکن است ضعیف تر و مستعد آسیب باشند.
  • داشتن هماهنگی یا تعادل ضعیف
  • وزن پایین.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر شما یک بار به این آسیب دچار شده باشید این احتمال وجود دارد که به طور مجدد این عارضه رخ دهد، زیرا در آسیب قبلی مچ پای شما ضعیف شده است.

علائم پیچ خوردگی مچ پا

علائم پیچ خوردگی مچ پا
علائم پیچ خوردگی مچ پا

علائم به شدت آسیب دیدگی شما بستگی دارد. که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد
  • تورم
  • کبودی
  • حرکت محدود
  • در هنگام راه رفتن و فشار به پای خود دچار مشکل می شوید یا درد بیشتری در هنگام انجام این کار دارید
  • ممکن است احساس بی ثباتی کنید (وقتی می خواهید روی آن بایستید، مچ پای شما لرزان می شود)

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشم؟

برای پیچ خوردگی مچ پا همیشه نیازی به کمک پزشکی ندارید. معمولاً می‌توانید پیچ ​​خوردگی خفیف مچ پا را با رعایت برخی اقدامات مراقبت از خود در خانه درمان کنید.

 اما اگر پیچ خوردگی شما بسیار بد باشد و علائم شدیدی داشته باشید ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید زیرا این امکان وجود دارد که به سایر قسمت های مچ پا مانند استخوان ها یا تاندون ها آسیب رسانده باشید و تشخیص رگ به رگ شدن بسیار بد و شکستگی بدون اشعه ایکس می تواند دشوار باشد.

اگر مچ پای شما برای ایستادن بیش از حد دردناک است، تغییر شکل داده است یا پوست شما شکسته است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: درمان قطعی افتادگی مچ پا با بریس

درمان پیچ خوردگی مچ پا در منزل

درمان پیچ خوردگی مچ پا در منزل
درمان پیچ خوردگی مچ پا در منزل

اگر دچار پیچ خوردگی مچ پا هستید، کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا علائم خود را در چند روز اول کاهش دهید.

مراحل زیر کارهایی هستند که می توانید برای کاهش درد و کمک به بهبودی انجام دهید.

محافظت کنید: شما باید بلافاصله پس از آسیب به مچ پای خود استراحت دهید و از آسیب بیشتر محافظت کنید تا فشار بیشتر روی مچ پا وارد نشود.

به جهت کاهش تورم و کبودی می توانید از یخ درمانی استفاده کنید، به این صورت که چند تکه یخ را درون کیسه ای قرار دهید و بر روی مچ پای خود بگذارید.

فشرده سازی: برای فشرده کردن مچ پا آسیب دیده و کاهش تورم از بانداژ استفاده کنید.

چه کارهایی نباید انجام دهید؟

گرما: حمام داغ، دوش یا سونا نداشته باشید و از بسته های حرارتی و مالش اجتناب کنید.

الکل نوشیدن: الکل می تواند بهبودی شما را کند کند و علائم شما را پنهان کند و خطر آسیب مجدد را افزایش می دهد.

دویدن: از دویدن یا انجام هر نوع ورزش مربوط به پا ​​خودداری کنید زیرا می تواند باعث آسیب بیشتر به مچ پا شود و یا در صورت لزوم حتما از کفش های طبی استفاده کنید.

ماساژ: ماساژ دادن نواحی آسیب دیده می تواند باعث تورم و آسیب بیشتر شود، بنابراین از این کار برای یک یا دو روز اول اجتناب کنید.

بهبودی بعد از پیچ خوردگی مچ پا

مدت زمانی که طول می کشد تا بهبودی شما حاصل شود به میزان شدت پیچ خوردگی شما بستگی دارد. رگ به رگ شدن های خفیف تا متوسط ​​باید به اندازه کافی بهبود یابد تا در عرض چند هفته راه برود. اما ممکن است دو یا سه ماه طول بکشد تا به حالت عادی برگردید.

اگر دچار پیچ خوردگی مچ پا شدید شده باشید، بهبودی ممکن است چندین ماه طول بکشد، به خصوص اگر نیاز به جراحی داشته باشید در چهار تا شش هفته اول خطر آسیب مجدد به مچ پا وجود دارد.

اگرچه ممکن است درد مچ پا کاهش یافته باشد، اما باید صبر کنید تا دامنه حرکتی کامل داشته باشید و قدرت را در مچ پای خود بازسازی کنید. اگر خیلی زود فعالیت های سنگین را شروع کنید، ممکن است دوباره به مچ پا آسیب بزنید که ممکن است منجر به مشکلات طولانی مدت شود. از پزشک یا فیزیوتراپ خود بپرسید که چه زمانی می توانید با خیال راحت دوباره به فعالیت های عادی خود از جمله ورزش بپردازید.

پیشگیری از پیچ خوردگی مچ پا

کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا در صورت بهبودی از پیچ خوردگی مچ پا، احتمال رگ به رگ شدن مچ پا یا آسیب مجدد به آن را کاهش دهید. از کارهای دیگری که می توانید انجام دهید در زیر ذکر شده است.

  • کفش‌هایی بپوشید که برای فعالیتی که انجام می‌دهید مناسب باشید، به طور مثال پوشیدن کفش های پاشنه بلند به خصوص در زمین های ناهموار می تواند احتمال پیچ خوردگی را بیشتر کند.
  • سعی کنید تمریناتی را انجام دهید که شامل تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری و همچنین تناسب اندام قلبی عروقی است.
  • هنگام راه رفتن یا دویدن روی سطوح ناهموار مراقب باشید زیرا خطر پیچ خوردگی بسیار بیشتر است.
  • قبل از ورزش، عضلات خود را گرم کرده و کشش دهید و بعد از آن سرد شوید.
  • وزن خود را متناسب با قد خود حفظ کنید، در صورت اضافه وزن یا کمبود وزن، احتمال پیچ خوردگی بیشتر است.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با پیچ خوردگی مچ پا و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم؛ امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

پاسخ به سوالات متداول درباره پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا چقدر طول می‌کشد تا خوب شود؟

معمولاً پیچ خوردگی مچ پا در عرض چند هفته تا چند ماه خوب می‌شود. با این حال، در برخی موارد ممکن است بیشتر طول بکشد.

چگونه می‌توانم مچ پای خود را بعد از پیچ خوردگی تقویت کنم؟

تمرینات تقویتی عضلات مچ پا می‌توانند به جلوگیری از پیچ خوردگی مجدد مچ پا کمک کنند. برخی از این تمرینات عبارتند از:

  • بالا بردن انگشتان پا
  • چرخاندن مچ پا
  • خم کردن مچ پا
  • ایستادن روی یک پا

آیا می‌توانم از داروهای مسکن برای درمان پیچ خوردگی مچ پا استفاده کنم؟

بله، داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به کاهش درد و تورم مچ پا کمک کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *