کفش پای دیابتی

کفش پای دیابتی


Rate this post

اگر قند خون به خوبی کنترل نشود یکی از عارضه هایی که در پی دارد این است که به عصب ها و رگ های خونی که به پا منتقل می شود آسیب می رسد. به همین دلیل افرادی که دیابت دارند بیشتر از سایرین در معرض بروز مشکلات پا می باشند. استفاده از کفش پای دیابتی به این افراد کمک می کند تا چنین آسیب هایی دور باشند و گردش خون در پای آن ها بهتر صورت می گیرد.

در این مطلب از سایت کلینیک ارتوپدی فراز قصد داریم بررسی نماییم که منظور از کفش پای دیابتی چیست و این کفش ها چه تفاوتی با کفش های عادی دارد و چرا توصیه می شود که بیماران دیابتی آن را بپوشند. بنابراین اگر به دنبال سفارش این مدل کفش هستید و یا می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص آن به دست آورید توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

دیابت و مشکلات پا

دیابت و عوارض آن در پا
دیابت و مشکلات پا

زمانی که قند خون بالا می رود گردن خون در بدن ضعیف می شود که در پی آن به عصب های پا صدمه وارد می شود، به این آسیب نوروپاتی گفته می شود. یکی از علائم نوروپاتی بی حسی در پاها می باشد، اگر در این شرایط پای فرد بریده شده و یا آسیب دیده باشد آن را احساس نمی کند.

در چنین شرایطی به دلیل گردش خون ضعیف، روند بهبود بریدگی به کندی بسیاری طی می شود و فرد به عفونت پا دچار می شود.

جدا از این موضوع، ممکن است روش انگشتان و یا کف پا زخم های باز ایجاد شود، پینه و یا پوست های ضخیم ایجاد شود و…

بارز ترین مشکلات افراد دیابتی در پا عبارت است از:

  • پینه شست پا
  • میخچه
  • عفونت قارچی
  • قانقاریا

همچنین با توجه به اینکه آسیب به عصب سبب تغییر در شکل پاها می شود، بنابراین افراد دیابتی بیشتر به تغییر مفصل پا دچار می شوند و انگشتان آن ها به سمت داخل خم می شود.

در کل هر نوع مشکلی حتی کوچک ترین آنها، در پای افراد دارای دیابت ایجاد شود سبب نگرانی می شود، زیرا گردش خون در این دسته افراد نامناسب است و این گونه روند بهبود بسیار طولانی است. این موضوع موجب می شود که خطر عفونت افزایش یابد و در صورتی که مشکل شدید باشد احتمال قطع عضو وجود دارد.

تمامی این موارد باعث می شود تا کفش های عادی برای برخی از این افراد مناسب نباشد، این دسته باید با مشورت پزشک خود کفش های طبی و متناسب با وضعیت پایشان سفارش دهند تا از عوارض موجود جلوگیری شود.

انواع کفش های دیابتی

کفش پای دیابتی
کفش نوروپاتی

متناسب با وضعیت شما پزشک کفش مناسب را تجویز می کند که معمولا یکی از موارد زیر می باشد:

کفش هایی با عمق بیشتر

این نوع از کفش ها حدود یک نیم سانتی متر به نسبت کفش های معمولی عمق بیشتری دارند. این فضای اضافی بسیاری از تغییرات از جمله پینه یا کجی انگشتان را در خود جای می دهد.

کفش های دوران بهبودی

این کفش ها زمانی استفاده می شود که زخم پا و یا نوعی جراحی در پا در حال بهبودی می باشند. این کفش متناسب با وضعیت بیمار در قسمت هایی از پا باز هستند و این گونه مشکلی برای زخم ایجاد نمی شود.

کفش های سفارشی

این دسته از کفش ها متناسب با شکل پای فرد ساخته می شود، این مدل بیشتر برای کسانی مناسب است که قسمت هایی از پای آن ها ناهنجار می باشد. مخصوصا اگر به بیماری نوروپاتی دچار باشد این کفش ها گزینه مناسبی برایتان می باشد زیرا به حفظ سلامت پای شما کمک می کند و در عین حال نوعی گزینه درمانی می باشد.

همچنین بخوانید: انواع ارتز اندام تحتانی و بریس برای لگن، زانو پا

مزایا استفاده از کفش های دیابتی

همان طور که در بالا بیان کردیم، بیماری دیابت در صورتی که کنترل نشود می تواند آسیب های بسیاری برای پا ایجاد کند. یکی از روش هایی که این خطرات را کاهش می دهد استفاده از کفش های مخصوص است.

از مزایا استفاده از کفش پای دیابتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش ضربه و ساییدگی: افراد مبتلا به دیابت همواره باید تلاش کنند که هیچ ضربه ای به پای آن ها وارد نشود. کفش های مخصوص به نحوی طراحی شده اند که این فشار ها تا حد زیادی کاهش می یابد.

محدود شدن حرکات مفاصل: کنترل شدن محدوده حرکات پا برای مفاصلی خاص سبب کاهش التهاب و تسکین درد میشود که این گونه ثبات و عملکرد پا افزایش می یابد.

تسکین نواحی تحت فشار: اگر به قسمتی از پا فشار بسیاری وارد شود احتمال زخم شدن و از بین رفتن پوست وجود دارد. کفش های دیابتی نیروی وارد شده را به طور طبیعی در تمامی نواحی پخش می کند و از این روز خطرات مشکلات پا کاهش می یابد.

تطابق، ثبات و حمایت از ناهنجاری‌ها. در مورد بیماران دیابتی، جهت پیشگیری از آسیب بیشتر و تسکین درد در بسیاری از ناهنجاری‌ها، لازم است که از آنها محافظت شود. با اطمینان از پوشیدن کفش مورد نیاز و مناسب، به محافظت از پاها کمک خواهیم کرد.

برای مشاهده نمونه کفش های ساخته شده در کلینیک فراز، به پیج اینستاگرام آن سر بزنید!

تفاوت بین کفش ‌های دیابتی و کفش ‌های معمولی

پای دیابتی
تفاوت کفش دیابتی و معمولی

به صورت کلی کفش های دیابتی دارای ویژگی های خاصی می باشند، یعنی طراحی و ساخته آن ها به نحوی است که برای افراد مبتلا به مشکلات پا گزینه مناسبی باشد. بهترین کفش های دیابتی دارای ویژگی های زیر می باشند:

  • لایه محافظی درون ساخته شده از مواد نرم می باشد، فاقد دوخت های برجسته بود و این گونه هیچ ناراحتی برای پا ایجاد نمی شود.
  • دارای لبه فوقانی نمی باشد و این گونه هیچ نوع فشار اضافی به پاها وارد نمی شود.
  • طراحی با عمق بیشتر، که راحتی بسیاری برای بیمار فراهم می شود.
  • فضای بیشتر در قسمت انگشتان، جای کافی برای حرکت انگشتان ایجاد کرده و از فشار روی آنها پیشگیری می ‌کند.
  • کفی ‌های ارتوتیک ویژه که از قوس پا حمایت می ‌کنند، فشار روی کف پا را کم کرده و حافظت مناسبی را فراهم می‌ کند.

قیمت کفش پای دیابتی

در مورد قیمت نمی توان عدد مشخصی را بیان کرد، بسته به مدل کفشی که انتخاب می کنید و مواد به کار رفته در آن این هزینه متفاوت می باشد. به صورت دقیق تر مواردی مانند جنس، نوع دوخت، نوع کفی، نوع زیره و … تمامی این موارد در قیمت نهایی تاثیرگذارند.

اگر به دنبال سفارش کفش های دیابتی می باشید و یا می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص آن ها به دست آورید. می توانید با کلینیک فراز در تماس باشید، مشاورین ما تمامی اطلاعات لازم را به شما ارائه داده و هر گونه سوالی داشته باشید پاسخ داده خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با کفش پای دیابتی و جزئیات مربوط به آن آشنا نماییم. در نظر داشته باشید که اگر شما یا یکی از اطرافیانتان به این عارضه دچار است، قطعا انتخاب این کفش گزینه مناسبی می باشد و ارزش خرید را دارد. بنابراین توصیه می کنیم حتما آن را امتحان کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با کفش متناسب برای افراد دیابتی آشنا نماییم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *