حرکات اصلاحی زانوی ضربدری

4/5 - (16 امتیاز)

زانو ضربدری جزو آسیب هایی می باشید که به دلیل ضعیف بودن عضلات خارح از لگم و ران ایجاد می شود؛ این عارضه جزو آسیب های نسبتا رایجی است که اکثر والدین به خوبی با آن آشنا هستند. یکی از روش های درمانی که برای آن وجود دارد حرکات اصلاحی زانوی ضربدری است.

در این مطلب از سایت کلینیک فراز قصد داریم تا بررسی نماییم این حرکات به چه صورت هستند و میزان اثر بخشی آن ها چقدر است، بنابراین اگر شما، کودکتان یا یکی از اطرافیانتان به زانوی ضربدری دچار هستید و  می خواهید به کمک حرکات اصلاحی به درمان آن کمک کنید؛ توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

8 حرکات اصلاحی زانوی ضربدری

عکس زانوی ضربدری
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری

برخی از حرکات ورزشی وجود دارند که به کمک آن ها شما می توانید زانوی خود را تقویت کرده و از این طریق درجات زانوی ضربدری کمتر می شود.

البته که این ورزش ها دارای انواع مختلفی هستند و شما تنوع بسیاری برای انجام دارید، به طور مثال می توان به انقباض عضلات چهارسر در حالت نشسته، ورزش ‌های تقویتی ران و حرکت ‌های کششی عضلات همسترینگ اشاره کرد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که حتما حرکتی را انتخاب نمایید که عضلات مفصل زانو را نیز درگیر کند.

اما این موضوع را هم به خاطر بسپارید که نباید به سراغ ورزش هایی مثل دویدن یا کوهنوردی بروید، زیرا فشار زیادی روی زانو ایجاد می شود و این چیزی نیست که ما می خواهیم!

پیشنهاد ما به شما این است که حتما قبل از ورزش با متخصص ارتوپدی مشورت داشته باشید که آیا اصلا ورزش برای شما مفید است یا نه. متخصص ارتوپدی وضعیت زانوی شما را بررسی می کند و بهترین حرکت که برایتان مفید باشد را ارائه می دهد.

در ادامه نیز ما لیستی از بهترین حرکاتی که برای این عارضه می باشد برایتان آورده ایم و می توانید از آن ها زیر نظر پزشک خود استفاده کنید:

همچنین اگر در زمان ایستادن زانوی شما بهم نزدیک می شود و قوزک پاها از هم فاصله دارد، ممکن است به زانوی پرانتزی دچار باشید، که در این باره خواندن مقاله تاثیر زانوی پرانتزی بر قد را به شما توصیه می کنیم.

1-حرکت لانژ از پهلو

حرکات اصلای پای ضربدری
حرکات اصلای پای ضربدری

 

برای انجام این حرکت صاف بایستید و پاهایتان را اندازه عرض لگن باز کنید، سپس یک قدم یه طرف چپ بردارید، در این حالت زمانی که پاها روی زمین است پایتان را خم کنید و لگن را به طرف عقب فشار دهید.

در این جا باید یک نیرو و فشار قوی را در ناحیه لگن و کشاله پا احساس کنید، پس از چند ثانیه به حالت اول برگردید.

شما باید حرکت را 10 الی 12 مرتبه در روز برای هر یک از پاها تکرار کنید. این ورزش به خوبی عضلات دور کننده، همسترینگ و چهارسر ران را درگیر می کند.

2- دور کردن پا به کمک دستگاه کابل

حرکت دور کردن پا به کمک دستگاه کابل
دور کردن پا به کمک دستگاه کابل

این حرکت نیز جزو حرکات های اصلاحی مفید برای پای ضربدری است که برای تقویت عضلات ران و لگن بسیار مفید است، البته به کمک دستگاه و در باشگاه قابل انجام است.

برای انجام آن باید یک مچ بند کشی را به مچ پای خود ببنید و آن را پایین نگه دارید، در حالی که ایستاده اید ورن خود را روی شانه چپ بگذارید و یک حرکت کمانی داشته باشید، یعنی پای راست خود را از بغل تا جایی که ممکن است بالا بیاورید و سپس مجدد به حالت قبل بازگردید. توصیه می شود روزانه 10 الی 12 این تمرین را برای هر پا تکرار کنید.

خدمات درمانی که توسط کلینیک ارتوپدی فراز ارائه می شود، از بهترین روش های علمی و به روز دنیا به صورت غیر جراحی به بیماران توسط متخصصانی با تخصص و تجربه بالا عرضه می شود. ما در کلینیک خود با روش هایی مانند اسکن پا، قادر به ساخت کفی طبی یا کفش طبی مخصوص مشکلات و عارضه زانو ضربدری هستیم.

3- دور کردن پا در حالت خوابیده

تصاویر حرکات اصلاحی برای زانوی ضربدری
تصاویر حرکات اصلاحی برای زانوی ضربدری

به این منظور باید روی سطحی صاف به صورت نیم رخ دراز بکشید و پاهایتان روی هم قرار دهید. پس از آن پای راست خود تا حدی که با پای چپ یک زاویه 45 درجه ایجاد بالا بیاورید.

یک ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید. روزانه ده الی دوازده بار برای هر پا تکرار کنید، همچنین اگر توانایی این کار را دارید برای افزیش مقاومت می توان یک دمبل را روی کشاله پا قرار داد.

4- بالا و پایین رفتن از پله از بغل

حرکات ورزشی برای درمان زانو ضربدری
حرکات ورزشی برای درمان زانو ضربدری

در کنار یک نیمکت بایستید، پای راست خود را کمی فاصله دهید و با فشار به سمت پایین بدن بلند کنید و روی نیمکت بایستید، زمانی که پای راستتان کاملا صاف شد لحظه ای در همان حالت بمانید و سپس بدن را به حالت اولیه برگردانید.

این حرکت را روزانه 10 الی 12 مربته تکرار کنید و سپس پای خود را عوض کنید، به جهت نتیجه بهتر و افزایش مقاومت می توانید یک توپ طبی هم دست بگیرید.

5- بلند کردن پا از جلو

درمان پای ضربدری با ورزش
درمان پای ضربدری با ورزش

برای انجام این حرکت صاف روی زمین بخوابید و بالا تنه خود را شل نگه دارید، یکی از پاهایتان را خم کنید و کف همان پا را روی زمین بگذارید. چهار سر هر دو پا در یک راستا باشد با این تفاوت که یک پا از زانو خم شود و پای دیگر خم نشود و در راستای ران قرار گیرد. عضلات پای صاف را منقبض کرده پنچه پا را به سمت ساق همان پا خم کنید تا فشار بیشتری احساس کنید. پنج ثانیه در این حالت بمانید سپس حرکت را برای پای بعدی تکرار کنید.

6- اسکات به کمک دیوار

اسکات با دیوار
عکس استکات با دیوار

پشت به دیوار قرار بگیرید و پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید، کمی از دیوار فاصله بگیرید کمر را به دیوار تکیه دهید، به حالت اسکات با زاویه 90 درجه بنشینید و پنج الی ده ثانیه این حالت را حفظ کنید. عضلات شکم خود را منقبض کنید.

این که چه مقدار در این حالت باقی بمانید وابسته به قدرت شما می باشد، به تدریج می توانید زمان را افزایش دهید.

البته که بسیاری از افرادی که به زانوی ضربدری دچار هستند، در کنار آن از داشتن کف پای صاف نیز رنج می برند. بنابراین  توصیه می کنیم خواندن این مقاله را نیز از دست ندهید: حرکات اصلاحی کف پای صاف

7- کشش عضلات همسترینگ

این حرکت جزو تمرین های بسیار مفید برای پای ضربدری است و توصیه می کنیم حتما آن را انجام دهید، برای انجام این حرکت باید با دستتان دیوار، صندلی یا هر شی دیگری را نگه دارید، پس از آن وزنتان را روی پنجه یک پا قرار دهید و پای دیگر را به سمت پشت خم کنید. عضلات همسترینگ خود را منقبض کنید و تا جایی که می توانید پاشنه پایی که از پشت خم شده است را به طرف باسن بکشید.

5 ثانیه این حالت را حفظ کنید و سپس پای خود را پایین بیاورید، این حرکت را روزانه برای 8 الی 9 بار انجام دهید.

8- چرخش عضله همسترینگ

شما باید این حرکت را به صورت لگد از پشت در حالت ایستاده انجام دهید، به این منظور بایستید و دست‌ها را به دیوار یا نرده تکیه بدهید. عضلات باسن را منقبض کنید و یک پا را مستقیم از پشت بالا بیاورید و سپس زانوی پایی که بالا آورده‌اید را خم کنید و سعی کنید پاشنه پا را از پشت به باسن نزدیک کنید.

فیلم آموزش حرکات ورزشی برای درمان زانو درد

 

در فیلم بالا توضیح داده شده است که چگونه حرکات ورزشی را انجام دهید تا بتوانید نتیجه مطلوب تری را به دست آورید، بنابراین توصیه می کنیم حتما آن را تماشا کنید.

چه ورزش هایی برای زانو ضربدری مناسب نیست؟

دویدن و زانوی ضربدری
دویدن آسیب به زانوی ضربدری

اما نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که انجام برخی از حرکات برای کسانی که دارای زانو ضربدری هستند مناسب نیست و ممکن است با انجام آن ها وضعیت شما بدتر شود.

بنابراین اگر زانوی ضربدری دارید از انجام دویدن، والیبال، بسکتبال، فوتبال و هر نوع فعالیت دیگری که نیاز به دویدن است خودداری کنید.

چنانچه زانوی ضربدری به موقع و در زمان مناسب درمان نشود، می تواند مشکلات متعددی را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین اگر از این عارضه رنج می برید حتما اقدامات لازم جهت درمان را انجام دهید و چنانچه پزشک شما استفاده از جراحی زانو ضربدری را پیشنهاد داده است، حتما قبل از ایجاد علائم بیشتر نسبت به آن اقدام کنید.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری تا چه اندازه مفید هستند؟

زانو ضربدری
تاثیر ورزش برای زانو ضربدری

در آخر به بررسی این سوال می پردازیم که استفاده از حرکات اصلاحی تا چه اندازه برای زانو ضربدری مفید می باشد؟ این موضوع برای هر شخص کاملا متفاوت است. اول از همه باید مشخص شود قدرت بدنی شما تا چه اندازه است.

اکثر حرکاتی که در بالا معرفی شده است نیاز به قدرت بدنی بالایی دارند و ممکن است شما نتوانید تا مدتی آن ها را به خوبی انجام دهید؛ در این صورت مسلما باید زمان بیشتری صرف کنید تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

اما جدا از این موضوع ورزش جزو روش هایی است که زمان زیادی نیاز دارد تا نتیجه حاصل شود، بنابراین اگر فردی عجول هستید و یا می خواهید زود به نتیجه برسید ممکن است این روش درمانی برایتان گزینه مناسبی نباشد.

اما بازهم توصیه ما این است که حتی اگر روش درمانی دیگری را برای اصلاح پای ضربدری انتخاب کردید، بازهم در کنار آن این حرکات را انجام دهید زیرا موجب تقویت عضلات شما شده و نتیجه بهتری به دست خواهید آورد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بهترین حرکات اصلاحی زانوی ضربدری آشنا نماییم. تلاش ما بر این بود تا تمامی حرکات را به خوبی توضیح دهیم، اما اگر احساس می کنید متوجه آن ها نشده اید هم می توانید از یک مربی کمک بخواهید و هم نام حرکت را در اینترنت جستجو کرده و از ویدیو های آموزشی کمک بگیرید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *