پای پرانتزی یک طرفه

پای پرانتزی یک طرفه


Rate this post

پای پرانتزی برای کودکانی که به تازگی متولد شده اند یکی از عادی ترین موضوعاتی است که والدین تجربه می کنند، در این زمان در میان زانو های کودک یک فاصله مشخصی قرار دارد که در هنگام ایستادن حالت طبیعی به پاها نخواهد داد. این عارضه معمولا با رشد کودک از بین می رود و پس از سن 3 سالگی به طور کامل درمان می شود. اما گاهی ممکن است پای پرانتزی یک طرفه در کودک وجود داشته باشد، یعنی تنها یکی از زانو های او دارای مشکل باشد.

البته که این حالت نیز در سنین زیر سه سال چندان نگران کننده نیست و انتظار می رود همزمان با رشد کودک درمان شود. اما اگر کودک شما بیشتر از سه سال دارد و متوجه علائم پای پرانتزی یک در طرفه در او شده اید می تواند یک موضوع نگران کننده باشد و لازم است تا اقدامات لازم جهت درمان را انجام دهید.

به صورت کلی پای پرانتزی چه یک طرفه یا دو طرفه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، عوارض هر دو شبیه به هم است و همان اندازه بر روی زندگی تاثیر گذار هستند، تنها تفاوت موجود در این است که دیگر یکی از پاها درگیز می شود و دیگر دارای فرم طبیعی است.

در این مطلب از سایت کلینیک فراز قصد داریم تا با جزئیات بیشتری این عارضه را بررسی کنیم و ببینیم که چه روش های درمانی برای آن وجود دارد. بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه  کلینیک ارتوپدی فراز باشید تا به پاسخ سوالات خود برسید.

علائم و نشانه های پای پرانتزی

پای پرانتزی
علائم پای پرانتزی یک طرفه

نشانه این این عارضه معمولا زمانی قابل مشاهده است که فرد در حال راه رفتن می باشد، رایج ترین نشانه ای که در این افراد دیده می شود عدم هماهنگی در الگوی راه رفتن فرد است.

در مورد کودمانی که به تازگی راه رفتن را شروع کرده اند شما باید به دقت آن ها را زیر نظر داشته باشید، در صورتی که به پای پرانتزی یک طرفه دچار باشند در زمان راه رفتن متوجه به داخل بودن پا یا چرخش پا به داخل خواهید شد.

البته این کودکان مشکل چندانی برای انجام فعالیت های روزانه خود نخواهند نداشت، اما در صورت ادامه یافتن و شدید شدن در دوران نوجوانی علائم دیگری مثل درد لگن یا قوزک پا کودک را درگیر خواهد کرد که این موضوع به دلیل فشاری است که به این مفاصل وارد می شود.

البته در صورتی که میزان انحراف پای دارای آسیب زیاد باشد فرد در هنگام ایستادن تعادل خود را دست می دهد و یا به طور مکرر به لغزی در پا دچار می شود.

علت ها و دلایل پای پرانتزی یک طرفه

همان طور که اشاره کردیم اکثریت کودکان به صورت طبیعی از بدو تولد به این آسیب دچار هستند و نیازی به نگرانی نیست، در بیشتر موارد این شرایط خود به خود رفع می شود و مشکل چندانی برای کودک ایجاد نمی شود.

اما در مورد کودکانی که پای پرانتزی در آن ها شدید است، احتمال داشتن بیماری بلونت زیاد است و باید از این نظر بررسی شوند. این بیماری موجب مشکل رشد در استخوان تیبا که بالای استخوات ساق پا قرار دارد می شود.

البته دقت داشته باشید که تشخیص این بیماری تنها در زمانی ممکن است که سن کودک بیشتر از سه سال باشد، در این زمان به کمک عکس بردای های مخصوص می توان تشخیص داد که آیا کودک به بیماری بلونت دچار است یا خیر.

بیماری دیگری که می تواند موجب بروز پای پرانتزی یک طرفه در کودکان شود راشیتیسم است، این بیماری استخوانی می تواند تمامی استخوان ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب آن مشکلات اسکلتی برای فرد ایجاد می شود.

البته این بیماری به ندرت دیده می شود زیرا دلیل اصلی بروز آن فقر ویتامین دی، کلسیم و فسفر است. بنابراین تنها زمانی کودک شما به چنین بیماری دچار می شود که فقر غذایی بالایی داشته باشد.

با تمام این موضوعات نمی توان به صورت دقیق مشخص کرد که دقیقا چه چیزی سبب بروز پای پرانتزی در کودک شما است و چه بسا ممکن است این عارضه به صورت مادرزادی باشد، بنابراین برای تشخیص این عارضه لازم است که حتما نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید: تاثیر زانوی پرانتزی بر قد

درمان بدون جراحی برای پای پرانتزی یک طرفه

درمان پای پرانتزی در کودکان
درمان پای پرانتزی بدون جراحی

تا اینجا با علائم و دلایل پای پرانتزی به خوبی آشنا شدید، در این جا قصد داریم بررسی نماییم که چه گزینه هایی برای درمان این آسیب وجود دارد.

بریس

در صورتی که کودک شما به تازگی راه رفتن را شروع کرده است، استفاده از بریس می تواند گزینه مناسبی برای درمان باشد، شما باید بریس ها را متناسب با وضعیت کودکتان سفارش دهید تا آماده شود. پس از آن مطابق با چیزی که پزشک توصیه کرده است عمل کنید.

البته در این مورد همکاری کودک بسیار مهم است، در صورتی که کودک به تمامی توصیه های پزشک عمل کند و در زمان های مشخص از بریس سفارش شده استفاده کند می توان انتظار داشت که نتایج بسیار مثبتی حاصل شود.

ماساژ و درمان های دستی

انجام ماساژ درمانی زیر نظر پزشک متخصص می تواند به جهت درمان و تقویت عضلات پای بیمار کمک موثری باشد. روند درمان به این صورت است که در جلسات متخصص فیزیوتراپ به صورت مرتب پای کودک را به عقب و جلو می دهد و برای مدتی خاص حرکت می دهد. این نوع درمان دستی می تواند برای رشد پاهای کودک نیز بسیار تاثیر داشته باشد.

یکی دیگر از حرکات پرکاربرد که برای درمانی پای پرانتزی یک طرفه در کودکان استفاده می شود خم کردن پاها است که می توان آن را در حالت دراز کش نیز انجام داد. به این منظور باید یکی از پاهای کودک را بلند کرده و زانوی وی را خم کنید. سپس پای کودک را به سمت سینه به سمت عقب فشار داده و به آرامی به حالت اولیه باز گردانید. تکرار کردن این حرکت می تواند به درمان زانوی پرانتزی کودک کمک موثر نماید.

کفش و کفی های طبی

کفی طبی پا
درمان پای پرانتزی با کفی طبی

یکی دیگر از درمان های غیر جراحی برای پای پرانتزی یک طرفه در کودکان وجود دارد استفاده از کفش و کفی های طبی است. البته که این مورد را نمی توان یک گزینه درمانی معرفی کرد و انتظار داشت که نتیجه از آن حاصل شود. بلکه یک گزینه مکمل در کنار درمان های دیگر است که توصیه می شود حتما آن را انجام دهید.

کودکانی که دارای پای پرانتزی یک طرفه هستند بیشتر از سایرین در معرض پیچ خوردگی پاها قرار دارند، استفاده از کفش طبی به این افراد کمک می کند تا تعادل خود را حفط کنند و از آسیب دیدگی های دیگر جلوگیری می شود.

درمان زانو پرانتزی با جراحی

آخرین گزینه درمانی که برای این عارضه وجود دارد استفاده از جراحی است، معمولا پزشکان فوق تخصص ارتوپد کودکان همیشه سعی می کنند تا با استفاده از درمان های غیر جراحی به درمان این آسیب کمک کنند. اما در برخی افراد روش های گفته شده در بالا اثر ندارد و لازم است تا به سراغ جراحی برویم.

همچنین گروهی دیگر از افراد از همان ابتدا دارای درجه زیادی پای پرانتزی هستند و به همین دلیل مستقیم باید به سراغ جراحی رفت و مشخص می شود که روش دیگری نتیجه بخش نخواهد بود.

رایج ترین جراحی که برای درمان این آسیب استفاده می شود استئوتومی یا همان برش استخوان است. در طی روند این جراحی استخوان پای دارای آسیب برش داده می شود و با ایجاد تغییرات انحراف موجود برداشته می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با پای پرانتزی یک طرفه در کودکان و دیگر موضوعات مربوط به این آسیب آشنا نماییم. در نظر داشته باشید که شما باید بلافاصله پس از مشاهده اولین علائم در کودک، نزد متخصص ارتوپدی کودکان مراجعه نمایید تا وضعیت کودک بررسی شود.

با این تصور که این عارضه در کودکان طبیعی است و در آینده به خودی خود برطرف می شود نمانید، زیرا شما نمی دانید که دقیقا چه چیزی سبب بروز انحراف در پاهای کودک شما شده است و ممکن است برای شما این عارضه طبیعی نباشد، بنابراین حتما برای تشخیص و معاینه بیشتر اقدام کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *