اولین پیوند چشم در جهان اتفاق افتاد

5/5 - (1 امتیاز)

به گزارش کلینیک ارتوپدی فراز به نقل از رویترز جراحان نیویورکی از اولین پیوند چشم در جهان خبر دادند. جراحان نیویورکی روز پنجشنبه 18 آبان 1402 اعلام کردند که اولین پیوند تمام چشم را در انسان انجام داده اند، این موفقیت به عنوان یک پیشرفت مورد ستایش قرار می گیرد، حتی اگر بیمار بینایی خود را به دست نیاورد.

به گفته تیم جراحی در NYU Langone Health، در شش ماه پس از عمل جراحی، که طی یک پیوند جزئی صورت انجام شد، چشم پیوند شده نشانه‌های مهمی از سلامتی، از جمله عروق خونی خوب و شبکیه چشم امیدبخش را نشان داده است.

دکتر ادواردو رودریگز، که سرپرستی تیم را بر عهده داشت، گفت: صرف این واقعیت که ما یک چشم را پیوند زدیم، گام بزرگی به جلو است، چیزی که قرن‌ها درباره آن فکر می‌شد، اما هرگز انجام نشد.

تا به حال، پزشکان تنها قادر به پیوند قرنیه، لایه شفاف جلویی چشم بوده اند.

فرد گیرنده چشم، آرون جیمز، یک سرباز نظامی 46 ساله از آرکانزاس است که از یک حادثه برق ناشی از ولتاژ بالا در محل کار جان سالم به در برد که باعث از بین رفتن سمت چپ صورت، بینی، دهان و چشم چپ او شد.

این عمل پیوند 21 ساعت طول کشید.

رودریگز در مصاحبه‌ای با زوم گفت: در ابتدا، پزشکان به دلایل زیبایی فقط قصد داشتند کره چشم را به عنوان بخشی از پیوند صورت بگنجانند. (ابن کار مانند استفاده از پروتز چشم مصنوعی می باشد.)

رودریکز افزود: «اگر نوعی بازسازی بینایی اتفاق می‌افتاد، فوق‌العاده بود، اما… هدف این بود که کره چشم زنده بماند.»

او گفت که هر اتفاقی که در آینده بیفتد تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر، چشم پیوند شده از طریق عصب بینایی با مغز ارتباط برقرار نمی کند.

جراحان برای تشویق به بهبود ارتباط بین اعصاب بینایی اهداکننده و گیرنده، سلول‌های بنیادی بالغ را از مغز استخوان اهداکننده برداشتند و در طول پیوند به عصب بینایی تزریق کردند، به این امید که سلول‌های آسیب‌دیده را جایگزین کنند و از عصب محافظت کنند.

رودریگز گفت، حتی اگر بینایی در این مورد بازیابی نشود، پیوند یک کره چشم زنده، بسیاری از احتمالات جدید را باز می کند.

او گفت که دیگر تیم‌های تحقیقاتی در حال توسعه راه‌هایی برای اتصال شبکه‌های عصبی در مغز به چشم‌های نابینا از طریق قرار دادن الکترودهایی هستند که برای مثال امکان بینایی را فراهم می‌کنند.

رودریگز گفت: «اگر بتوانیم با دانشمندان دیگری که روی روش‌های دیگر بازیابی بینایی یا بازگرداندن تصاویر به قشر بینایی کار می‌کنند، همکاری کنیم، احتمالا یک قدم به آن نزدیک‌تر شده‌ایم».

جیمز که بینایی را در چشم راست خود حفظ کرده بود، می‌دانست که ممکن است بینایی را در چشم پیوندی به دست نیاورد.

او گفت که “پزشکان هیچ وقت انتظار نداشتند که این جراحی کارساز باشد، و آنها این را از همان ابتدا به من گفتند.”

او گفت: “من به آنها گفتم، “حتی اگر نتوانم ببینم… شاید حداقل همه شما بتوانید چیزی برای کمک به نفر بعدی بیاموزید.” اینگونه شروع کنید. “امیدوارم این مسیر جدیدی را باز کند. ”

رودریگز گفت که جیمز ممکن است همچنان بینایی را در چشم پیوند شده به دست آورد.

من فکر نمی کنم کسی بتواند ادعا کند که خواهد دید. اما به همین ترتیب، آنها نمی توانند ادعا کنند که او نمی بیند،” رودریگز گفت:در این مرحله، من فکر می‌کنم که از نتیجه‌ای که توانستیم با یک عملیات بسیار سخت فنی به دست آوریم، بسیار خوشحالیم.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *