عمل تخلیه چشم

عمل تخلیه چشم


5/5 - (2 امتیاز)

جراحی و عمل تخلیه چشم روشی است که برای افرادی که به هر دلیلی چشم آن ها آسیب دیده است و دیگر امکان استفاده از آن را ندارند استفاده می شود. سوالات بسیاری در خصوص این عمل و پروتز چشم وجود دارد، بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این مطلب از سایت کلینیک ارتوپد فنی فراز به بررسی آن ها بپردازیم بنابراین حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی کلی با با عمل تخلیه چشم و جایگزین آن

برداشتن یک چشم (انوکلئولاسیون)، یا داخل چشم (بیرون زدگی)، ممکن است به دلایل مختلفی ضروری باشد. صرف نظر از اختلال زمینه ای، و اینکه چشم می بیند یا نه، تصمیم برای برداشتن چشم می تواند دشوار و از نظر احساسی سخت باشد. با این وجود، جراحی ماهرانه همراه با مراقبت از پروتز درجه یک می تواند به نتیجه زیبایی بسیار قابل قبولی منجر شود و در بسیاری از موارد تقارن و تطابق رنگ بین پروتز چشم و چشم همنوع می تواند واقعاً بسیار خوب باشد.

به طور کلی، بهتر است در صورت امکان از جراحی با لنزهای تماسی رنگ شده یا پوسته (چشم مصنوعی اکریلیک) که روی چشم نابینا استفاده می شود، اغلب به زیبایی یک چشم واقعی خودداری کنید. با این حال، اگر چشم نابینا با وجود استفاده از قطره دردناک شود، یا لنز یا پوسته تماسی قابل تحمل نباشد، یا بیمار مهارت دستی لازم برای برداشتن لنز یا پوسته را در هر شب نداشته باشد، باید جراحی را در نظر گرفت. زیرا این امر هم ناراحتی را برطرف می‌کند و هم اجازه می‌دهد یک چشم مصنوعی (پروتز چشمی) به طور مداوم پوشیده شود و فقط گاهی اوقات نیاز به برداشتن آن برای تمیز کردن است.

روش های عمل تخلیه چشم

مراقبت بعد از عمل تخلیه چشم
انواع تخلیه چشم

اساساً دو رویکرد وجود دارد:

خروج از هسته:این شامل برداشتن کل کره چشم است (که شامل قسمت سفید چشم به نام “صلبیه” می شود). به جای آن یک ایمپلنت کروی جامد دائمی (یا “توپ”) در عمق سوکت قرار می گیرد تا کاهش حجم را جبران کند و ماهیچه هایی که چشم را حرکت می دهند دوباره به این ایمپلنت متصل می شوند.

 غشاهای سطحی (از جمله ملتحمه) روی سطح جلوی این ایمپلنت (یا توپی که به طور دائم پوشیده می شود) دوخته می شود و پس از رفع التهاب سطح (در عرض چند هفته)، یک چشم مصنوعی یا «پروتز» (پروتز) شبیه پوسته) را می توان در بالا قرار داد که توسط پلک ها ثابت می شود. ایمپلنت توپ عمیق‌تر معمولاً برای تمام عمر در جای خود باقی می‌ماند و معمولاً نیازی به توجه بیشتری ندارد. برای برخی از بیمارانی که برای چنین ایمپلنتی مناسب نیستند، به جای آن از پیوند چربی درم استفاده می شود.

بیرون زدگی: در این عمل قسمت سفید چشم (صلبیه) برداشته نمی شود، بلکه به عنوان یک ماده بسته بندی طبیعی برای پوشاندن ایمپلنت توپ استفاده می شود. انجام این عمل آسانتر است اما برای بیمارانی که تومور چشم دارند قابل انجام نیست. این مزیت بهبود سریعتر را برای بیمار ارائه می دهد.

جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه ساخت بهترین چشم مصنوعی و یا رزرو نوبت با شماره 09120610766 با ما تماس بگیرید.

روند بهبودی بعد از عمل تخلیه چشم

عکس چشم تخلیه شده
چشم تخلیه شده

در طول جراحی، ایمپلنت عمیقی که قرار می ‌گیرد منجر به کشش ملایم بافت ‌های سوکت می ‌شود. از آنجایی که این امر می تواند منجر به درد و حالت تهوع در 72 ساعت اول پس از جراحی شود، به بیماران پیشنهاد می شود 2 شب در بیمارستان بمانند و داروهای ضد درد قوی و داروهای ضد بیماری به طور منظم تجویز می شود.

تنها زمانی که بیمار احساس آمادگی برای ترخیص کند به خانه می رود. پانسمان در خانه برداشته می شود و پس از برداشتن بخیه هایی که به طور موقت پلک ها را روی هم نگه می دارند، یک بازنگری برای 2 هفته بعد برنامه ریزی می شود.

در جراحی، یک پوسته شفاف موقت در پشت پلک ها قرار داده می شود تا از انقباض حفره در هفته های بعد از جراحی جلوگیری کند. بنابراین، از زمان برداشتن بخیه موقت تا بررسی توسط چشم پزشک در بخش پروتزهای چشم در حدود 10-6 هفته پس از جراحی، پلک ها باز هستند و فقط یک پوسته پلاستیکی شفاف دیده می شود.

 به طور کلی، این مشکل یا نگران کننده نیست، اگرچه برخی از بیماران ترجیح می دهند از یک چسب یا عینک تیره روی پلک ها استفاده کنند تا زمانی که چشم مصنوعی نصب شود. چشم‌پزشک برای ایجاد یک چشم مصنوعی سفارشی (که با رنگ چشم دیگر همخوانی دارد) از حفره برداشته می‌شود و 3 تا 4 ماه پس از جراحی زمانی که زخم امن است و تمام ورم‌ها فروکش کرده است، روی آن قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: پروتز چشم و چگونگی مراقبت از چشم مصنوعی

استفاده از چشم مصنوعی (پروتز) چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند؟

چشم مصنوعی فقط باید به ندرت برای تمیز کردن برداشته شود. لازم است که از اشک مصنوعی 3-4 بار در روز و قبل از خواب برای تمیز نگه داشتن سطح استفاده کنید. چشم مصنوعی باید حداقل سالی یک بار توسط چشم‌ پزشک چک و پولیش داده شود و معمولاً بعد از 5-7 سال نیاز به تعویض دارد. برای اطمینان از عدم وجود مشکل، سوکت همزمان بررسی می شود. با توجه خوب به بهداشت حفره و پلک و حفظ چشم مصنوعی به طور کلی از مشکلاتی مانند ترشح و ناراحتی جلوگیری می شود.

قطعا در این زمینه کلینیک ارتوپد فنی فراز، بهترین روش های درمانی را ارائه می دهد. به پیج اینستاگرام آن سر بزنید!

زمان استفاده از پروتز چشم پس از عمل

چشم مصنوعی یا پروتز چشمی توسط همکاران متخصصی به نام متخصص چشم یا پروتز چشم طراحی و نصب می شود. آنها تجربه قابل توجهی در ساخت و نصب یک چشم مصنوعی سفارشی و نظارت بر تناسب بعدی و سلامت حفره چشم دارند.

در طول مرحله بهبودی پس از جراحی، بیمار از یک پوسته پلاستیکی شفاف (یک کانفورمر جراحی) که در پشت پلک ها قرار داده می شود، می پوشد تا شکل حفره را در طول فرآیند بهبود حفظ کند. در طول این فاصله، هر گونه التهاب و تورم حفره به تدریج برطرف می شود.

سپس چشم مصنوعی سفارشی با استفاده از رنگ و ویژگی های چشم عادی به عنوان الگو ساخته می شود. معمولاً به محض بهبودی کامل سوکت نصب می شود که می تواند 2-3 ماه طول بکشد. مهم است که چشم مصنوعی خیلی زود نصب نشود زیرا این امر می تواند زخم را مختل کند و مستعد قرار گرفتن در معرض آسیب شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با عمل تخلیه چشم و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم؛ همان طور که مطالعه کردید اگر این عمل برای شما به هر دلیلی لازم است بهتر است آن را انجام دهید اما بسیار مهم است که نزد پزشکی با مهارت و تجربه کافی مراجعه کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در بخش نظرات برای ما بیان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *